Dottern uppskrämd med "svarta madam"
Efter att jag hämtat dottern på förskolan i onsdags berättade hon att en vikarie berättat för henne hur man gör svarta madam. Man skulle gå in på toaletten, skvätta vatten på spegeln och säga "svarta madam kom fram" tre gånger. Då kommer hon att krypa ut ur spegeln och mörda dig!
En vikarie! På förskolan! Berättar detta för en femåring?!?! Jag berättade naturligtvis detta för personalen på morgonen dagen efter och de ska prata med vikarien. Vi har varit lediga sedan dess och ska inte tillbaka förrän 9 januari, så jag vet inte hur det gått.
Minns att jag själv lekte det som liten, men då var jag nog 12-13 år...
Problemet är att jag nu har en femåring som inte vågar gå på toaletten själv. Hon håller sig tills hon nästan kissar ner sig. Jag får övertala henne att gå dit och då måste jag följa med henne. Vi hade problem med att hon kissade ner sig redan innan och det här gör ju inte saken bättre!
Ikväll fick jag dessutom plocka ner spegeln i hennes rum så att hon kunde somna.
Vad ska man göra som förälder? Ska jag fortsätta följa med henne på toaletten och plocka ner speglar? Jag försöker naturligtvis också förklara för henne att svarta madam inte finns. Men hon är så himla rädd och lyssnar inte på det.
Har funderat på om man kan köpa nån form av amulett som hon kan ha runt halsen som beskydd, eller rita någon form av "lås-symbol" på spegeln så att "svarta madam" inte kan komma ut, men då späder man kanske bara på hennes tro på det övernaturliga?
Vad tycker ni?