• TjockTjinona

Dottern uppskrämd med "svarta madam"

Efter att jag hämtat dottern på förskolan i onsdags berättade hon att en vikarie berättat för henne hur man gör svarta madam. Man skulle gå in på toaletten, skvätta vatten på spegeln och säga "svarta madam kom fram" tre gånger. Då kommer hon att krypa ut ur spegeln och mörda dig!

En vikarie! På förskolan! Berättar detta för en femåring?!?! Jag berättade naturligtvis detta för personalen på morgonen dagen efter och de ska prata med vikarien. Vi har varit lediga sedan dess och ska inte tillbaka förrän 9 januari, så jag vet inte hur det gått.

Minns att jag själv lekte det som liten, men då var jag nog 12-13 år...

Problemet är att jag nu har en femåring som inte vågar gå på toaletten själv. Hon håller sig tills hon nästan kissar ner sig. Jag får övertala henne att gå dit och då måste jag följa med henne. Vi hade problem med att hon kissade ner sig redan innan och det här gör ju inte saken bättre!

Ikväll fick jag dessutom plocka ner spegeln i hennes rum så att hon kunde somna.

Vad ska man göra som förälder? Ska jag fortsätta följa med henne på toaletten och plocka ner speglar? Jag försöker naturligtvis också förklara för henne att svarta madam inte finns. Men hon är så himla rädd och lyssnar inte på det.

Har funderat på om man kan köpa nån form av amulett som hon kan ha runt halsen som beskydd, eller rita någon form av "lås-symbol" på spegeln så att "svarta madam" inte kan komma ut, men då späder man kanske bara på hennes tro på det övernaturliga?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"
  • viseversa

Tycker du ska ring förskolan och berätta vad detta gjort med ditt barn och fråga vad denna korkade vikarie hade för förklaring. Det skulle jag vilja veta om det var mitt barn.

• viseversa

En amulett kanske är bra. Visst att det kanske spär på tron på detta men skadan är redan skedd liksom. Det skadar inte att testa.

• Söder73

Vikarien borde berätta för ditt barn att hon bara skojade. Det är det bästa tror jag

• Topcom
    viseversa skrev 2016-12-25 23:15:03 följande:

Tycker du ska ring förskolan och berätta vad detta gjort med ditt barn och fråga vad denna korkade vikarie hade för förklaring. Det skulle jag vilja veta om det var mitt barn.

Men det hjälper ju inte nu när ungen redan är rädd..
  • viseversa
    Topcom skrev 2016-12-26 00:09:35 följande:
    Men det hjälper ju inte nu när ungen redan är rädd..
    Har jag sagt annat? Jag hade ÄNDÅ velat veta hur förskolan hanterade det! Om dom
    Pratat med berörd vikarie eller bara viftat bort det. Sen vad du hade velat är upp till dig.

Hade det varit MITT van hade jag ringt förskolan och gjort klart för dom hur detta skadat barnet. Och velat höra en ev förklaring på vikariens handlande.

Jag ville veta varför förskolan valde att sätta på min då 2 åring endast tunn långärmad T-shirt och regnkläder som INTE var fodrade och låta henne vara ute i det i kalla vintern förra året. Hon var blå av köld när jag hämtade och sa "mamma jag fryser" jag ville veta varför just för att det enligt mig är misstag som inte FÅR hända. Och att den som är ansvarig för det ska veta hur besviken och upprörd jag var. Hon hade varma torra vinterkläder men dom hängde av någon anledning på hennes krok oanvänd.

För MIG är det viktigt men du kanske inte tycker sånt är viktigt? Jag tycker man ska vara tydlig för personalen som har hand om
    det finaste jag har när jag jobbar när dom
    gör något jag som förälder inte känner är okej eller som i ts fall faktiskt skadar hennes barn.
  • Lycka08
    viseversa skrev 2016-12-26 08:04:32 följande:

Har jag sagt annat? Jag hade ÄNDÅ velat veta hur förskolan hanterade det! Om dom

Pratat med berörd vikarie eller bara viftat bort det. Sen vad du hade velat är upp till dig.

Hade det varit MITT van hade jag ringt förskolan och gjort klart för dom hur detta skadat barnet. Och velat höra en ev förklaring på vikariens handlande.

Jag ville veta varför förskolan valde att sätta på min då 2 åring endast tunn långärmad T-shirt och regnkläder som INTE var fodrade och låta henne vara ute i det i kalla vintern förra året. Hon var blå av köld när jag hämtade och sa "mamma jag fryser" jag ville veta varför just för att det enligt mig är misstag som inte FÅR hända. Och att den som är ansvarig för det ska veta hur besviken och upprörd jag var. Hon hade varma torra vinterkläder men dom hängde av någon anledning på hennes krok oanvänd.

För MIG är det viktigt men du kanske inte tycker sånt är viktigt? Jag tycker man ska vara tydlig för personalen som har hand om

det finaste jag har när jag jobbar när dom

gör något jag som förälder inte känner är okej eller som i ts fall faktiskt skadar hennes barn.

Ts bad om råd om hennes dotters rädsla inte hur hon ska hantera förskolan.......
  • TjockTjinona

Som jag skrev i inlägget så pratade jag med personalen direkt på morgonen efter och förklarade attt hon nu var rädd för att gå på toaletten. Hon lovade att hon skulle prata med vikarien.

När jag hämtade på eftermiddagen var det annan personal där. De hade inte fått reda på vad som hänt, men vikarien hade heller inte varit där den dagen. Dottern hade inte heller visat några tecken på att hon var rädd för att gå på toaletten när hon varit där.

Jag kommer naturligtvis prata med personalen igen när vi kommer tillbaka från jullovet, men frågan är ju vad jag ska göra för att lugna dottern nu när vi är hemma...

• äldreochklokare

Amulett tror jag inte är bra. Det spär på rädslan i och med att det då legitimerar att "Svarta Madam" är sant.

Givetvis måste vikarien förklara och be om ursäkt.

Sedan får ni föräldrar föregå med gott exempel, dvs inte visa ängslan eller oro när dottern pratar om detta utan bara lugn säga att "det är inte sant, det är bara nåt som vikarien sa och det borde hon inte gjort". Ha lyset tänt om hon får svårt att sova. Rädslan kommer gå över om ett tag om ni inte dramatiserar det hela. Spegeln kan ni sätta tillbaka om ett tag, om hon behöver ha en spegel i sitt rum. 
    Följ med henne till toaletten så länge hon verkar behöva det, men även det kommer klinga av. 

Om inget hjälper, och ni vågar (bero på hur ert barn är) skulle jag kunna drista mig till att föreslå att ni vuxna faktiskt gör exakt det som vikarien sa "(dra ramsan framför toaspegeln osv), medan dottern står utanför toaletten med den andra föräldern tryggt, och ser på. Resultatet blir ju naturligtvis att ingenting kommer hända. Då kan man därefter prata med henne "ser du, inget händer? Det är bara en fånig lek som vikarien berättade om" . Om ni skulle våga göra detta ska ni förstås berätta innan för henne att ni ska göra det just för att bevisa för henne att det inte alls är något farligt och inget kommer hända. 

• elyse

Ett bra, men tråkigt, tillfälle att prata om att även vuxna ljuger och säger saker som inte är sant.

• 5by5

Ta med henne in i badrummet, knacka på spegeln och säg ramsan. Antingen händer ingenting och rädslan kan övervinnas eller så kommer Svarta Madame ut och mördar er...

Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"