Inlägg från: TjockTjinona |Visa alla inlägg
  • TjockTjinona

Dottern uppskrämd med "svarta madam"

Efter att jag hämtat dottern på förskolan i onsdags berättade hon att en vikarie berättat för henne hur man gör svarta madam. Man skulle gå in på toaletten, skvätta vatten på spegeln och säga "svarta madam kom fram" tre gånger. Då kommer hon att krypa ut ur spegeln och mörda dig!

En vikarie! På förskolan! Berättar detta för en femåring?!?! Jag berättade naturligtvis detta för personalen på morgonen dagen efter och de ska prata med vikarien. Vi har varit lediga sedan dess och ska inte tillbaka förrän 9 januari, så jag vet inte hur det gått.

Minns att jag själv lekte det som liten, men då var jag nog 12-13 år...

Problemet är att jag nu har en femåring som inte vågar gå på toaletten själv. Hon håller sig tills hon nästan kissar ner sig. Jag får övertala henne att gå dit och då måste jag följa med henne. Vi hade problem med att hon kissade ner sig redan innan och det här gör ju inte saken bättre!

Ikväll fick jag dessutom plocka ner spegeln i hennes rum så att hon kunde somna.

Vad ska man göra som förälder? Ska jag fortsätta följa med henne på toaletten och plocka ner speglar? Jag försöker naturligtvis också förklara för henne att svarta madam inte finns. Men hon är så himla rädd och lyssnar inte på det.

Har funderat på om man kan köpa nån form av amulett som hon kan ha runt halsen som beskydd, eller rita någon form av "lås-symbol" på spegeln så att "svarta madam" inte kan komma ut, men då späder man kanske bara på hennes tro på det övernaturliga?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"
  • TjockTjinona

Som jag skrev i inlägget så pratade jag med personalen direkt på morgonen efter och förklarade attt hon nu var rädd för att gå på toaletten. Hon lovade att hon skulle prata med vikarien.

När jag hämtade på eftermiddagen var det annan personal där. De hade inte fått reda på vad som hänt, men vikarien hade heller inte varit där den dagen. Dottern hade inte heller visat några tecken på att hon var rädd för att gå på toaletten när hon varit där.

Jag kommer naturligtvis prata med personalen igen när vi kommer tillbaka från jullovet, men frågan är ju vad jag ska göra för att lugna dottern nu när vi är hemma...

• TjockTjinona
    cantinas skrev 2016-12-26 10:58:04 följande:

Inte för och vara sån, men barn är också duktiga på att vrida historier... nu menar jag inte att din dotter gjordes det, men kommer ihåg när jag jobbade på förskola i fem år, va också vikarie. Och då hade en pojke sagt till sina föräldrar att jag hade rivit honom i ansiktet. Vilket jag självklart inte gjorde, sanningen kom ju fram att han ville mest skylla på mig och att rivsåret inte va från mig. Även att jag hade slagit honom. Så ja, barn kan vrida historier så står man där som ett frågetecken och undrar vad som sker...

Men fortfarande, att prata om svarta madam eller liknade är inte så passande för småbarn...

Ja, hon ÄR duktig på att hitta på historier, men hon kan ju inte ha hittat på hela den här historien själv. Någonstans måste hon ha hört den. Och jag har svårt att tro att det är någon av de andra femåringarna som berättat den. Enligt dottern berättade vikarien den på en samling.
  • TjockTjinona
    Elanaaaa skrev 2016-12-26 15:19:37 följande:

Herregud vad löjliga ni äääär. "Be om ursäkt" "säga till vikarien"

Herre min skapare vad röda mattan ska rullas för barnen. Det hör till att barnen blir rädda för saker och ting. Möjligen kan ni förklara till vikarien vad som hänt och att det vore bra om hon försäkrade att den inte finns, men det är faktiskt upp till henne om hon vill be om ursäkt eller inte. Tycker barn kan ta ett och annat, allt behöver inte rullas fram för barn.

Enligt mig så tycker jag att du ts borde styra fokus bort från detta, tex genom att visa extra mycket barnfilmer eller så, försöka få hennes rädsla för mörker och speglar till något bra/vackert. Så släpper hon snabbt allt detta

Jag tycker det är självklart att man säger till personalen på förskolan att deras vikarie skrämt upp ett barn så att hon inte vågar gå på toaletten utan istället kissar ner sig. Han borde veta bättre än att berätta en sån historia för 4-5-åriga barn (även om han inte är utbildad förskollärare). De är alldeles för små. Själv lekte jag svarta madam när jag var 12-13 år.
  • TjockTjinona
    John22 skrev 2016-12-26 18:46:27 följande:

Så din dotter kan berätta om Svarta Madam för dig, men det är helt omöjligt att någon av de andra 5-åringarna har berättat det för henne? Låter det logiskt tycker du?

Vad låter för övrigt troligast - att en vikarie på en förskola övertygar ungarna om att de kommer bli mördade av en svart madam i spegeln om de säger hennes namn, eller att din dotter hört det från en annan unge och sedan hittat på att det var vikarien?

Barn.Ljuger.Konstant

Ja, barn har livlig fantasi. Men det finns även puckade vuxna. Det finns detaljer i den här historien som gör att jag tror min dotter.
  • TjockTjinona

Dottern har berättat om fler spökhistorier nu. Nåt om en flicka som kommer på natten och frågar om du vill leka kurragömma. Svarar du nej så dödar hon dig. Och en historia om en häxa som bodde på en strand som högg huvudet av en kille och drack upp hans blod.

Dessa ska vikarien tydligen ha berättat om på samlingarna. Jag vet inte vad jag ska tro, men jag tycker inte det låtersom några historier som 4-5-åringar sitter och hittar på för varandra?

Svar på tråden Dottern uppskrämd med "svarta madam"