Inlägg från: LeyasMamma |Visa alla inlägg
  • LeyasMamma

BF 1-15 Juli

Hoppar gärna med i denna tråden!

Beräknad till 13/7 med andra barnet. Min dotter är född 14/7 -10 så blir nästan exakt 7 år emellan dom, aningen dålig planering men så kan de bli ibland ^^ hade otur med ett sent MF i juli/augusti förra året.

Idag har vi äntligen köpt barnvagn, känns lite mer verkligt nu. Köpte en Emmaljunga nxt90, så vi är riktigt nöjda. Nu har vi rul att se fram emot 21/2, känns som en evighet kvar. Är lite nervös då vi inte gjort kub men har varit inne på 2 tidiga vul. Hoppas att allt ser bra ut. Känner inga rörelser än vilket jag tycker är jobbigt då man läser överallt att omföderskor känner tidigare, är ju ändå i v19 nu. Fler som inte känner än trots omföderska? Är även aningen nervös över att jag har gbs, min barnmorska lät helt lugn med det men jag har både läst och vet att det inte är så bara och kan bli allvarligt om de vill sig illa. Någon mer som har fått det konstaterat?

• LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-02-14 08:52:38 följande:

Hej! Vad kul du vill hänga här!

Jag väntar också andra barnet, sex år blir det mellan barnen. Jag känner barnet men det är ingen buse jag har i magen. Kan ju vara att du har livmodern i framvägg. En del säger att flickor är lugnare i magen, stämmer både med min dotter och flickan jag har i magen.

Kan man inte överdriva sin oro om ni inte vill vänta till Rul. Så kanske ni kan få göra ett ul innan.

Hur mår du annars?

Vad roligt att det är du med har några år emellan, tycker det finns både för och nackdelar med det. Även om inte detta va ett planerat uppehåll (2 olika pappor).

Jag misstänker att jag kan ha moderkakan i framvägg och att den dämpar en del, sen ibland tänker jag att jag kanske känner liten i magen men inte helt säker så kan inte säga att de är det. Har liksom inte känt "fisksprattlet" ^^ läste någonstans att man räknas som förstföderska i princip om det gått 7 år mellan förlossningarna för att det är så lång tid det tar för kroppen att återhämta sig efter en graviditet, undra om de stämmer? För då börjar jag ju verkligen om :D

Annars mår jag bra, hade lite problem med fogarna tidigt men det gick över efter några veckor så va bara hormonellt, men räknar med att få problem om några veckor då jag hade det med dottern, har redan känt av lite om jag rört mig mycket på jobbet och gjort små sidosteg vid maskinen. Skönt ändå för dig att kunna vila lite nu då och välja när du vill och kan belasta bäckenet mer, så du får spara på dig lite tills senare i graviditeten då man verkligen behöver energin.
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-02-14 20:07:32 följande:

Hej!

Jag väntar tredje. Storesyskonen blir 6 och 8 i år. Jag tycker jag kände rörelser sent med. Trots tidigare barn och moderkakan i bskvägg.

Vad är gbs?

Skönt att det inte bara är jag då, det lugnar lite :)

Gbs är grupp b streptokoker och ca 30% av alla gravida har det, det är vanligtvis en harmlös bakterie men ibla d kan den orsaka problem när man är gravid. Det finns en risk att man smittar barnet när det föds, så kommer få antibiotiska intravenöst när liten kommer.

Vad tyckte dina stora om att få ett småsyskon då?:)
  • LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-02-15 11:19:37 följande:

Än så länge ser jag bara fördelar med många år imellan.

Vi ville inte ha tätt och ganska länge så ville vi bara ha ett barn så här var det inte heller riktigt planerat, eller inte så länge iaf. Ändrade oss i somras.

Också hört det med 7 år mellan. Och får ingen mega mage heller. Skönt de med :D

Ja fogarna är inget kul, man får helt enkelt känna efter och vila när man kan. Ännu en fördel med stort barn. Inte lika krävande.

Nej så är det ju, men tror att det blir lättare att "glömma bort" det stora barnet sen när syskonet är ute just eftersom dom är så stora och kanske gärna drar sig undan i stället för att göra som små och kräva uppmärksamhet. Men hoppas det kommer gå bra :) jag får mega mage, och just nu känner jag mig vrålstor och svullen :D men tror inte det hade hjälpt ens om de va 17 år emellan ;)
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-02-15 18:11:24 följande:

Jaha, streptokoker. Ok hoppas det går bra och inte påverkar!

De blivande storebrorsorna tycker att det ska bli kul men det är lite kluvet också. De är mycket positivt inställda till bebisen och längtar tills hon kommer. Men de tycker att jag är tråkig och en "sömntuta" som bara vill ligga och vila. Så, bebis -bra. Gravid mamma - dåligt.

Vad säger din stora?

Japp, ja de får vi hoppas! Känner som mång andra att bara vi kommer över till v25 så kommer det kännas lugnare, då vet man att dom i alla fall försöker om det skulle hända något.

Härligt att dom är så positiva! Spännande med ett småsyskon, inte minst för han som är minsting just nu :)

Min tjej tycker det ska bli roligt, hon är både glad om lite orolig, del över mig och bebisen då jag fick ett sent MF förra graviditeten i v 18. Så hon frågade direkt om denna bebisen skulle simma ut med. Sen är hon lite orolig för hur de kommer bli med hennes rum, om hon får ha de själv vilket hon självklart får :) i övrigt är hon väldigt positiv och vill va med och bestämma grejer så som kläder osv till liten :)
  • LeyasMamma

Idag har vi varit på rul, allt såg bra ut vilket va väldigt skönt då jag inte känt av liten något direkt. Jag va övertygad om att jag hade moderkakan i framvägg eftersom jag inte känt något men där hade jag fel, den satt i bakvägg. Blev även flyttad från 13/7 till 8/7 så det va ju skönt att "slippa" en vecka :D frågade även om kön och hon trodde det va en liten tjej men ville inte att vi skulle måla väggarna rosa eller köpa en rosa barnvagn :)

• LeyasMamma

Sozoso- flicka 1/7

Haiduchi - Flicka 1/7

FrökenMp - pojke 4/7

acinnaleh - ej kollat 4/7

preggojojjo - pojke 6/7

Gröna Druvan - pojke (pojkar) 7/7

Ninnz - pojke 8/7

Leyasmamma - flicka 8/7

Sobrio88 - pojke 11/7

Narie24- ej kollat än 14/7

Treansresa- ej kollat 19/7

Newbie84 - pojke

• LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-02-21 22:21:56 följande:

Vad skönt allt såg bra ut.

Med vår dotter så sa bm med att hon inte kunde se något , snopp då, men vågade inte ge definitivt flicka, pojke svar. Och var ju en flicka. Tror pojkar är tydligare att se.

Och en vips en vecka längre u graviditeten, skönt ju!

Ska bli spännande och se när vi alla väl föder sen :)

Ja jag har hört att det vanligaste är att se fel och tro att det är en tjej men så tittar de ut en kille om det skulle bli fel. Men hoppas såklart på att det blir en liten täva till här hemma :)

Visst är det härligt att hoppa över en vecka! Nu vill jag bara att liten börjar ge lite starkare sparkar så både jag och sambon kan känna av att liten är där inne :)
  • LeyasMamma

Tänk att man kan tycka att tiden går så sakta men ändå så fort samtidigt! Känna som en evighet kvar tills liten kommer titta ut i världen samtidigt så går tiden galet fort och vi har en flytt att göra om 1 vecka, har gått och väntat i 6 månader på att få tillträde till vårt hus och nu äntligen händer det! Här packas de för fullt och grejas :) min stackars sambo är lite orolig att jag kommer bära mer än jag borde, han känner mig lite för väl ;) fler som har roliga projekt på g innan bebis?

• LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-02-25 15:24:15 följande:

Oh flytt! Det är inget litet projekt ;)

Ett helt hus att boa i innan bebis kommer, veckorna kommer nog flyga fram för er sen, kul!

Vi är i slutskedet av en stor köksrenovering, bygger nytt i en annan del av huset, så kommer få ett stoort kök/matrum, längtar!

Sen mitt egna lilla projekt nu innan bebis och för att man är nördig som man är och har tiden pga sjukskriven är att jag ska väva egen bärsjal till bebisen.

Fas jag redan har köpt en ringsjal, sele och ska köpa en trikå och en bomullsjal av kompis/granne, Hahah. Är farligt vad beroende man kan bli. Bara övat med stora 5 åringen hemma.

Ja det ska bli riktigt roligt! Hoppas tiden kommer flyta på massor sen :) ja vi flyttar från en gård till en annan så det är en del att flytta, men inga djur direkt än som tur är :)

Oj det va inga direkta små projekt heller! Kul med helt nytt och fräscht, skönt att ha det gjort med tills bebisen år ute :) då är det mycket nytt för 5 åringen med! :) kommer inte ihåg vad du va sjukskriven för, fogarna?
Svar på tråden BF 1-15 Juli