Inlägg från: KaffeOchHybris |Visa alla inlägg
  • KaffeOchHybris

BF 1-15 Juli

Går också in i vecka 19 idag. Känns spännande. Hoppas på att känna fosterröreleser snart.

Funderade om det där med RUL (min är den 10/2) och datering. Gissar att det är säkrare datering då än vid KUB-ultraljudet? Vår BF blev flyttad några dagar vid KUB för cirka en månad sedan, så jag antar att den inte lär flyttas särskilt mycket vid RUL. 

• KaffeOchHybris

Vad skönt att höra att lilla Olle mådde bra.

Jag har inte känt av fosterrörelser ännu, fast jag känner av en huggande smärta som kommer och går. Mest i underlivet men även i höger sida av magen. Funderar om det senare är bebisen som rör sig och kommer åt någon nerv. Vet inte annars vad det kan vara? Eftersom det inte är jättestark smärta och inte så ihållande så är jag inte så orolig ännu.

• KaffeOchHybris

Min var väldigt stilla på KUB vid vecka 14, men det tyckte inte vårdpersonalen var underligt. Skämtades bara om att det var en väldigt bekväm bebis. Jag fick göra lite gympa för att försöka få den att flytta på sig till en position som var bättre för ultraljudet... vi får se om det blir likadant imorgon!

Det här med filmer och bilder, tillåter alla mottagningar  det? Jag har två bilder från KUB, men jag tycker det skulle vara jättekul att få en video. 

• KaffeOchHybris

Hade RUL idag, allt såg bra ut Fantastiskt att det går att se så detaljerat genom magen. Gick inte att se kön, men det gör inte så mycket. Hade iof velat veta för att begränsa namnförslagen lite ;) 

Bild på min magen idag på morgonen 19+5 

• KaffeOchHybris

Någon annan som har problem eller tidigare erfarenheter av åderbråck?
    Jag har alltid haft utåtbuktande kärl på vänster ben. Nu har jag på två ställen fått blåa märken på vänster smalben, som ömmar lite till och från. Är det bara att ha stödstrumpor hela tiden eller borde jag säga till BM eller VC om detta? 

• KaffeOchHybris
    Ninnz skrev 2017-02-17 15:46:50 följande:

Har ni börjat smörja in magen? Jag funderar att köpa Bio Oil och använda det. Vad använder ni?

Hur ofta smörjer du? 
    Jag har alltid haft torr hud och smörjer därför hela kroppen efter varje dusch. 
    Jag vet att bristningar tydligen inte går att påverka genom att smörja, men jag tänker att det ändå måste kännas bättre när de sker att huden ändå mår så bra den kan. Kan ju bara bli värre om den från början redan är torr.
  • KaffeOchHybris

Jag känner också hugg då och då. Ett par gånger då jag gått snabbt har jag känt att jag måste pausa att par sekunder. Mensvärk har jag inte känt av men jag har hört att det ska vara ganska vanligt!

Idag har jag klätt upp mig lite. Tills idag har jag bara valt outfits som döljer magen, vilket är ganska trist då jag alltid gillat mer figursydda kläder. Kan inte riktigt komma över känslan av att jag bara blivit fet och inte gravid (inte för att det är något fel med att vara mullig, men jag får ångest av att gå upp i vikt). Kanske känner någon likadant? Erbjuder lite magbilder dagen till ära (första gången jag använder en selfiestick också, kanske märks).

• KaffeOchHybris

Lite avundsjuk här ;) Jag vill verkligen flytta men vi har satt det på is för tillfället pga graviditeten. Rent fysiskt skulle jag orka med det men då vi bor i en hyresrätt och aldrig ägt hus/lägenhet innan så känns det som att det vore skönare att inte behöva vara orolig för det ekonomiska än att ha ett större hem. Jag skulle nog oroa mig en del för det stora lånet och husmarknaden om vi flyttade nu, och vi har ju ändå ett gästrum som vi håller på att omvandla till barnrum.

Men vi bor just nu precis mitt emot en tilltänkt byggarbetsplats. Det har planerats att bygga höghus där sedan flera år tillbaka och jag är orolig för att bygget nog kommer dra igång lagom till att bebisen föds.... kul lixom med slagborrar och sprängningar när man försöker få barnet att sova. Men vissa hävdar ju att det är bra för barn att lära sig sova i ljudliga miljöer... får väl hoppas att vi hittar ett nytt ställe snabbt om det blir allt för olidligt.

• KaffeOchHybris

Många fina magar, så kommer jag här med en ful ben bild. :P

Mitt vänstra ben såg ut så här idag, bild tagen när jag just kommit ut ur duschen efter jobbet. Känns inte jättebra när jag bara är 27 och i vecka 23, är rädd för att få blodpropp senare i graviditeten. Har använt en billig stödstrumpa ett par dagar men jag tyckte den gjorde ont idag och gjorde så att benet kändes värre. Har en tid hos BM om ett par veckor så jag ska ta upp det då. Blir orolig när jag hör om gravida som förlorat barnet pga. blodproppar.

• KaffeOchHybris

Det är första barnet för oss, så mycket att skaffa. Som tur är har vi fått spjälsäng och tillhörande madrasser/lakan billigt, samt massor av kläder, badbalja och skötbädd begagnat från vänner. Igår köpte vi ett barnvagnssystem - britax smile 2 vart det - från blocket för 5000... 

Babyn får gärna vänta tills vi har skaffat allt annat, men visst önskar man att tiden gick snabbare ibland! Men så tänker jag på allt jag vill ha klart på jobbet innan jag försvinner på ledighet... ugh... känner lite som att det blir en slutspurt att hinna med allt tills sommaren.

• KaffeOchHybris

Jag har gått upp från 68.5 till 74.5, alltså 6 kilo. Det mesta har kommit den senaste månaden, men min mage har också blivit betydligt mer uttalad så det kanske hänger ihop? 

• KaffeOchHybris
    Haiduchi skrev 2017-04-10 16:00:53 följande:

Åh har börjat våga mig på att köpa saker till barnet.

Beställt liite kläder och beställde en Bedside crib idag, hihi.

Känns liksom.... på riktigt nu, och har börjat göra plats för bebissaker här hemma. Boa helt enkelt.

Vilken bedside crib beställde du och från vilken butik? :) 
    Jag vill också ha en nämligen.
  • KaffeOchHybris
    Haiduchi skrev 2017-04-11 20:29:15 följande:
    Det var jollyrooms egna? JLY bedside crib heter den. Tyckte priset var vettigt, 1000 kr och för madrass 399. Har ju täcke och kudde sen dottern och tänkte att spälskyddet från henne kan man ju vrida dubbelt eller nåt :)

Längtar tills den är hemma !!!
    Efter att du skrivit så bestämde jag mig för att också beställa grejer från Jollyroom. Jag började lägga beställningen i onsdags kväll, däribland Jollyrooms bedside crib för 1000kr, men jag blev så trött att jag bestämde mig för att gå och lägga mig och fortsätta dagen efter istället.

Sen när jag återkom till sidan på torsdag så kostade den 1999:-! Men de hade fortfarande samma bedside crib på rea om den köptes tillsammans med skötbord. Då kostade Jollyroom bedside crib + JLY dream skötbord typ 1800:- med moms m.m. inräknat. Mao blev det billigare för mig att köpa till skötbordet än om jag bara köpt spjälsängen... lite konstigt kan jag tycka.

Det är ingen i Linköpingstrakten som vill köpa ett helt nytt skötbord för 700kr? ;) 200kr billigare än om det köps separat på JR. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte ha skötbord, tycker att det räcker med skötmadrass...
  • KaffeOchHybris

Händelse på jobbet idag: 

Jag går till väntrummet för att hämta nästa patient. Denne kommer gåendes med en kappa i famnen.
    Jag: Kan jag ta något åt dig eller går det bra att bära själv:
    Patienten: Nä, du bär redan på en massa! *slänger sig fram och tar ett stadigt grepp om min mage och skrattar*

Oookej? Första gången det där händer... 

Svar på tråden BF 1-15 Juli