Inlägg från: LeyasMamma |Visa alla inlägg
  • LeyasMamma

BF 1-15 Juli

Sosozo skrev 2017-02-25 15:45:51 följande:

Vi ska också flytta! Köpte nytt i oktober och om en månad bär det av! Längtar till att få ett bebisrum att inreda!

Vi köpte också i oktober så det har varit en lång väntan :) har ni köpt hus? Vi har köpt upp en gård så kommer finnas massor av roligt att greja med sen i sommar :)
  • LeyasMamma

När har ni andra tänkt "gå hem" från jobb? Vi får ingen havandeskaps-penning på jobbet så funderar på att plocka ut semester från 19:e juni. Då har jag semester 3 veckor innan bf, och 2 veckor till godo på semestern ifall man går över :)

• LeyasMamma
    sobrio88 skrev 2017-02-25 19:28:50 följande:

Pluggar nu och blir färdig med behörighet att söka vidare till universitet i juni så jag ska plugga fram till det. Tar ut fl på 2-åringen fram tills förlossningen. Extrajobbet på hemtjänsten har jag redan lagt anställningen vilande. Har foglossning som är under kontroll än så länge så vill inte riskera att bli lika dålig som förra graviditeten när jag var i princip sängliggande från v 12.

Okej, det passar ju egentligen väldigt bra nu då :) perfekt att du har dagar kvar på 2 åringen att plocka ut så du slipper ta ut på bebisen i magen innan ju :) ja hemtjänsten är ju lite väl tungt det sista med, dom flesta som jobbar inom det brukar ju plocka ut HP innan :)
  • LeyasMamma
    sobrio88 skrev 2017-02-25 19:35:39 följande:

Kul med flytt :) vi flyttade till vårt hus 2 dagar innan pojken föddes för snart 2 år sen :) det var lite mycket för sambon där några veckor kan jag säga, haha. Jag låg mestadels på sjukhus sista veckorna innan förlossningen och första veckorna efter så jag hade det så lugnt och skönt ;)

Vi har väl inga större projekt på gång förutom lite fix på gården. Är i operation övertalning på sambon att vi ska dela av ett rum så vi får fler sovrum men det är inte klart än ;)

Oj ja då hade han verkligen att göra ett tag där :D

Skönt för er alla när de va klart sen :)

Men att dela av rum osv kan väl va ett litet lagom projekt såhär innan det är dax :)
  • LeyasMamma
    FrökenMp skrev 2017-02-25 23:10:50 följande:

Vi ska göra om i hallen, bygga ett nytt kontor och göra barnkammare av vårat befintliga kontor. Så lite projekt kan man väl säga:)

Jag är egen företagare så jag bestämmer själv hur länge jag vill jobba. Dock tror jag att jag förmodligen kommer bli sjukskriven nån månad innan eftersom den växande magen kommer vara ett hinder i jobbet. Kommer inte få plats, haha!

Har du företaget hemma då så du behöver ett kontor direkt? :) spännande att greja och boa lite inför sommaren :)
  • LeyasMamma
    Beebii skrev 2017-02-26 10:28:20 följande:

Vi ska oxå flytta i sommar! Vi ska ta över svärföräldrarnas gård och dom håller på för fullt och bygger nytt. Så vi stressar med att flytta saker från vårat nuvarande boende och dit varje helg. Håller på och tömmer utifrån och in så att säga. Flyttar så mycket vi kan från bodar och uthus sen har vi även ett gäng höns och kaniner som vi ska flytta så småningom. Har inte börjat packa inne än men håller på med lite renovering, måla tapetsera och snygga till då det inte är gjort på 12 år! Jobbigt och stressande och foglossningen slog till i fredags när jag målade trappa.... kan bli stressigt detta... :-/

Oj, ja de kommer ju bli tajt inpå men de kommer säkert gå bra :) om ni kan lösa det så bra som med att redan nu börja flytta lite saker så knakar det inte blir allt för mycket på slutet sen :) det är lite jobb att flytta från en gård till en annan :) jobbigt med fogarna! Hoppas det bara är lite överansträngning och att det ger med sig.
  • LeyasMamma
    FrökenMp skrev 2017-02-26 18:53:28 följande:

Nej, det har jag inte. Men både jag och sambon är egenföretagare så vi har ett gemensamt kontor med alla papper, pärmar osv :)

Ja, det är kul:D

Kan tänka mig att det blir en hel del papper att hålla ordning på när man har eget, och det blir ju antagligen inte mindre papper med varsitt företag :D
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-02-27 08:08:47 följande:

Vad häftigt med gård! Vi flyttar till större, på Södermalm i Sthlm. Lägenhet alltså. Det är nybygge så bara att flytta in. Bra för vi har ett sommarhus som vi renoverar också men tror att vi får pausa det i år. Kommer nog räcka med att hålla reda på tre barn och få lite tid att njuta också! Kanske måla lite på fasaden, men inga större byggjobb.

Ja de kommer bli riktigt spännande! Undra vilka djur man kommer skaffa :D skönt med nybyggt, det är inte vårt då det är byggt 1890 :D mysigt med stuga, har ni den ute vid kusten?
  • LeyasMamma
    Beebii skrev 2017-02-27 08:16:14 följande:

Tack ja vi flyttar som tur är från villa med stor tomt till stor gård och inte tvärtom! Men klart man har samlat på sig en del under åren. Vi får göra så gott vi kan och folk erbjuder sig från höger och vänster men vet inte vad man kan be om hjälp med då det är små diffusa saker än så länge!

Ja får se hur det går, tiden går iaf fort och det känns nästan overkligt att det bara är halva tiden kvar innan bf. Dock födde första dottern i v.34+3 på 4tim och den andra i v.39 på 20min så räknar med snabb/tidig förlossning! Kanske efter midsommar istället för 14juli

Ja tiden gör ju det! Jag tycker också det är lite svårt att be om hjälp innan själva flytten, det är ju mest saker som ska sorteras och troligtvis slängas :D då kanske denna kommer någon gång mitt emellan! :) min stora kikade ut i världen 9 dagar efter bf men hoppas att liten i magen nu behagar att kika ut tidigare! Runt v 37 hade känts bra :D
  • LeyasMamma
    Beebii skrev 2017-02-27 23:37:44 följande:

Så kul att ni oxå ska flytta till gård! Vi kommer nog framöver bli lite måndkens-bonde-a-la-mandelmans fast med mycket mindre gård och färre djur! ja man har ju ingen aning om när bebisen kommer och för mig skulle det kännas märkligt om jag gick över bf!

Låter härligt! Vi gillar också att odla och äta mycket från den egna trädgården :) någon direkt djurhållning att leva av komma vi inte ha :) ja de förstår jag att de skulle bli! Jag är ju övertygad om att denna kommer vilja kolla ut i v 37 av någon anledning :D
  • LeyasMamma
    Sosozo skrev 2017-03-19 11:23:18 följande:

Ja, själva flytten är alltid lite dryg. Men vi har hyrt flyttfirma, så det är min man och flyttgubbarna som sköter packning och bärande. Jag ska vara i nya lägenheten med ungarna och typ packa upp glas eller något annat som inte är tungt. Så det känns skönt.

Jag har en liten byrå, en spjälsäng och en matta hittills.. vad behöver man mer i ett bebisrum?

Finns massor med fint du kan ha i bebisrummet, skötbord, fotölj, en fin bokhylla. Men absolut inga måsten :)
  • LeyasMamma

Hej alla!

Här va de lugnt i tråden, men tolkar det som något positivt då alla verkar ha en lugn period och må relativt bra?:)

Idag va vårt första riktiga besök på mvc, mysigt att få höra hjärtat osv. SF-måttet va 26cm och 138 i hjärtljud. Äntligen inne i v27! Känns så skönt att ha passerat v25 och veta att om de skulle hända något så har liten en stor chans att klara sig ändå :) hur trivs ni med era bm? Måste säga att min är väldigt bra och är supernöjd med henne! Va lite jobbigt att väga sig idag då min startvikt är hög, men hon sa inget om de. Hon tyckte det va normalt :) däremot tycker jag själv att jag samlar vätska så det skulle vi hålla koll på framöver. Vi kommer även gå på föräldrautbildning som vi bokade in nu, jag har redan gått en för 7 år sen, men inte min sambo. Så då blev vi erbjudna att gå igen. Ska ni andra gå? :)

• LeyasMamma

Jag gjorde en glukostbelastning förra graviditen och visade sig så att jag låg precis på gränsen till gravdiabetes, hade 10,2 i värde och man ska inte lägga över 10. Men det blev ingen direkt åtgärd mer än att jag fick ta blodsocker själv 7ggr/dag 2 dagar i veckan. Den graviditeten slutade med ett missfall i slutet av v17. Men denna gången har jag inte behövt göra någon belastning än, bm sa att så länge jag har normala värden på mina vanliga prover så gör vi inget. Har däremot kvar mätaren så testar själv ibland bara för att se :) jag har ingen koll på mina blodvärden känner jag då jag får lämna mina prover på vanligt labb mellan gångerna, så har faktiskt bara lämnat en gång och ska lämna nu igen då.

Newbie84 skrev 2017-04-03 20:57:39 följande:

Mysigt att lyssna på hjärtat :)

Jag trivs jättebra med min bm, hon är supergullig och omtänksam och tänker på hur jag mår osv. Läkarna jag träffar pga hyperemesis tänker bara på bebisen.

Har inte blivit erbjuden föräldrakurs men då vi har ett barn sedan tidigare. Vad gör man på en sån kurs?

Jag gick föräldrakurs med min första dotter, men då hade vi många mer träffar, tror de va ca 6st. Men nu va det bara vid 2 tillfällen där man ska hinna gå igenom allt med förlossning, amning, föräldraskap osv. Vi blev erbjudna eftersom min sambo inte gått någon kurs innan :)
  • LeyasMamma
    narie24 skrev 2017-04-04 19:00:18 följande:

Hade missfallet med blodsockret att göra?

Nej de hade det inte, jag hade fått en bakterie som klättrade upp i livmodern. Det resulterade i att det gick hål på fosterhinnorna och vattnet gick. Men det va mycket som inte kändes rätt under den graviditeten, kändes som allt som kunde gå fel gick fel. Tänker att diabetesen kanske va ett tecken på att något inte stog rätt till för min del.

Men att ha ett socker på 6 är ju helt okej! Tror inte du behöver bara orolig :) tulet kommer säkert gå bra det med, kul att få se de lilla livet i magen en gång till :)
  • LeyasMamma
    narie24 skrev 2017-04-04 21:43:50 följande:

[quote=77563006][quote-nick]LeyasMamma skrev 2017-04-04 20:07:46 följande:[/quote-nick]Nej de hade det inte, jag hade fått en bakterie som klättrade upp i livmodern. Det resulterade i att det gick hål på fosterhinnorna och vattnet gick. Men det va mycket som inte kändes rätt under den graviditeten, kändes som allt som kunde gå fel gick fel. Tänker att diabetesen kanske va ett tecken på att något inte stog rätt till för min del.

Men att ha ett socker på 6 är ju helt okej! Tror inte du behöver bara orolig :) tulet kommer säkert gå bra det med, kul att få se de lilla livet i magen en gång till :)[/

Usch beklagar verkligen det som hände! Måste ha varit tufft med ett så sent missfall?

Jag försöker se det som en bra sak att jag får se lillan på måndag. Gör såklart alla tester de rekommenderar men blir fundersam över läget.

Tack. Ja de va en tuff period att ta sig igenom, framför allt när man känner att inte läkarna lyssnar på en. Jag fick stå och försöka försvara mig mot 4:à läkare som otaliga gånger propsade på att jag skulle ta en medicin som heter cytotec, vilket jag absolut inte ville ha. Jag ville ha en skrapning men de vägra dom, sluta med att jag tog medicinen och allt kom inte ut ändå så fick i alla fall sövas och skrapas. Fruktansvärt att svensk vård som ska va så bra använder billiga mediciner som egentligen inte är för det faktiska endamålet just för att det är billigt. Cytotec är egentligen en magsårsmedicin men en av dom stora och vanliga biverkningarna är att man får missfall. Många som lidit mycket i onödan pga av den medicinen:(

Du ska se att allt kommer va bra både med dig och lillan. :) se de som en bonus att få se bebis igen, tänker att de är bra att dom har extra kontroller ifall de skulle va något :)
  • LeyasMamma

Lider med er som har foglossning och annat. Detta med frustration är inte heller att leka med, förstår er precis! Nu är min dotter väldigt lätt att ha att göra med för tillfället då hon mer än gärna hjälper mamma, men hon är ju lite äldre med (fyller 7 i sommar). Själv har jag haft problem med uvi som inte vill ge med sig. Har gått på en kur precis men känna nästan värre efter kuren. Ska kolla med mvc om man kan ta långtidskur de sista veckorna.

Detta med att greja in för kommande bebis är ett konstant pågående projekt känns det som :) nu håller vi på med bebisens rum, bara lister kvar och sen ska här boas:) hittade en supersöt tapet på rusta. Längtar så tills liten kommer :)

• LeyasMamma

Hur mår alla? Idag va vi inne hos mvc och fick för andra gången höra hjärtljud osv. Men lillan låg i säte för tillfället, bm sa att om hon inte hänt sig till v37 så gör dom vändningsförsök, går inte det så erbjuder dom planerat snitt eller att föda i säte. När har era små vänt sig med huvudet neråt?

• LeyasMamma
    Haiduchi skrev 2017-05-05 22:13:01 följande:

Är det första barnet? Nu är jag i vecka 31+5 med andra barnet och vid denna tiden med första tror jag hon tom var fixerad.

Nu ligger barnet på tvären. Så får se när/om hon vänder mer huvudet.

Nej, detta är andra. Dock med några år emellan (7år). Dom skrev i den stora tråden att det inte va ovanligt att dom kan sprattla runt fram till v35 så de får vihoppas på så våra små väder sig rätt :)
Svar på tråden BF 1-15 Juli