Inlägg från: narie24 |Visa alla inlägg
  • narie24

BF 1-15 Juli

Vi kommer inte att ha ett rum till bebisen så länge vi bor kvar i vår lägenhet. Insåg nu att jag kanske behöver fixa en byrå eller liknande för kläder ;). Känns så långt fram än, kanske börjar förbereda mer när det närmar sig.

Det är ju kul att boa in sig.

• narie24
    Sosozo skrev 2017-03-20 20:02:41 följande:

Jag har sett att det finns fina byrås med skötbord högst up, som man kan fälla ut liksom. Verkar smidigt och fint!

Ja, de är fina. Köpte liknande på blocket med andra. Men slutade med att vi oftast bytte i badrummet el på en handduk på sängen/golvet.

Vårt badrum är såå litet så har ingen aning om hur vi ska få plats med blöjor och allt!

Känner att vi måste flytta. Men då får vi lämna Hägersten och flytta en bra bit härifrån....
  • narie24
    Sosozo skrev 2017-03-20 20:08:31 följande:

Ja.. svårt. Snackade idag med äldsta sonens pedagog om att han vill ha avskedsfika om 2 v när vi flyttar. Huuu vad nervös jag är för nästa skola. Oh lord, låt honom gilla den..

Har ni en trea eller fyra?

Vi bor i en fyra så det funkar ju så klart. Det dröjer länge innan lillan behöver så mkt plats som ett eget rum. Men jag vill helst ha fyra sovrum så då måste vi flytta en bra bit härifrån. Och mannen har alltid drömt om att bo i hus.

Jag förstår att du är nervös, kommer jag också vara den dagen det blir aktuellt med flytt. Dottern tyckte det var jobbigt att börja f-klass så det skulle nog bli kämpigt att lämna alla kompisar och börja om.
  • narie24

Jag hade gått upp två kilo vid inskrivningen. Vägde mig häromdagen (v24) och vikten har stått still.

Med första barnet gick jag bara upp 2 kg och med andra 5 kg. Mina bebisar har sugit ut all energi ur mig. Sen har jag alltid lite vikt att ta av sen innan ;). Kommer säkert gå upp mer den här gången. Känner nig större och klumpigare än vid tidigare graviditeter.

• narie24
    Brennda skrev 2017-03-23 12:08:59 följande:

Nej, jag hade ett bmi som var normalt när jag skrevs in så vet inte varför hon sa så. Hon verkade knäpp. Tänker inte bry mig om det mer, det viktiga är att allt ser bra ut med sfmått, blodtryck, blodprov osv. vilket det gjorde. Mitt sfmått var 25cm v.24+3.

Ska ni göra glukosbelastning? Här där jag bor är det standard att alla får göra det.. hört att det inte är någon rolig upplevelse. Fick tid för det i mitten på april :/

Jag har gjort belastningen då mitt socker låg precis över gränsen. Det var ingen trevlig upplevelse att få fastande mage få i sig så mkt socker på en gång. Men då hade jag fortf graviditetsillamående som gjorde det värre. Hade tänkt åka till jobbet efter men hade sån huvudvärk så jag åkte hem och vilade.
  • narie24
    sobrio88 skrev 2017-03-29 21:56:02 följande:

Japp i princip allt är klart. Bara lite blöjor kvar. Kunde inte amma sist mer än 6 veckor men ska köpa hem amningskydd iaf om det funkar bättre nu :) ska köpa några av HM s amningslinne. Tycker dom är så bra så jag använder dom som vanliga linnen också :) perfekta när man inte orkar ha BH på sig, haha :D

Jag använde i princip bara hms amningslinne första månaderna efter förlossningen. Fick så ont av att ha amningsbh. De är verkligen suveräna!
  • narie24
    Treansresa skrev 2017-04-01 15:15:30 följande:

Min barnmorska räknar som din gör, att det är 25 hela veckor man gått och därför skriver dom i v 25. Hon bokar även besöken så. Att det i v 25 får jag i v 25+ alltså v 26 för mig. Tror många inom vården bara räknar fulla graviditetsveckor :)

Ja, precis, de räknar bara fulla veckor.
  • narie24

Jag var också till bm idag, första besöket på typ 2 månader. Låg över kurvan på magen så måste jag göra en till glukosbelastning. Det hade jag gärna sluppit men vill såklart kolla allt som behövs. Mitt socker var bra idag men det ska ändå göras tydligen. Börjar bli nervös att den här bebben blir ännu större än sonen :(. Ska på tillväxtultraljud nästa vecka så vi får se vad de säger....

Järnet var rätt lågt så nu måste jag väl

börja med järntabletter ändå. Jag bävar för att magen ska bli ännu mer förstoppad.

• narie24
    LeyasMamma skrev 2017-04-04 00:18:44 följande:

Jag gjorde en glukostbelastning förra graviditen och visade sig så att jag låg precis på gränsen till gravdiabetes, hade 10,2 i värde och man ska inte lägga över 10. Men det blev ingen direkt åtgärd mer än att jag fick ta blodsocker själv 7ggr/dag 2 dagar i veckan. Den graviditeten slutade med ett missfall i slutet av v17. Men denna gången har jag inte behövt göra någon belastning än, bm sa att så länge jag har normala värden på mina vanliga prover så gör vi inget. Har däremot kvar mätaren så testar själv ibland bara för att se :) jag har ingen koll på mina blodvärden känner jag då jag får lämna mina prover på vanligt labb mellan gångerna, så har faktiskt bara lämnat en gång och ska lämna nu igen då.

Jag gick föräldrakurs med min första dotter, men då hade vi många mer träffar, tror de va ca 6st. Men nu va det bara vid 2 tillfällen där man ska hinna gå igenom allt med förlossning, amning, föräldraskap osv. Vi blev erbjudna eftersom min sambo inte gått någon kurs innan :)

Hade missfallet med blodsockret att göra?
  • narie24
    FrökenMp skrev 2017-04-03 20:48:45 följande:

Måste man göra glukosbelastning om magen är över kurvan? Har inte förstått när man ska göra det men hört vissa som gjort:)

Jag har ingen aning faktiskt. Mitt socker låg på 6, vilket är okej, ändå ville hon att jag ska göra en till belastning.

Mitt sf- mått låg på 28 och är i vecka 25+. Förstår att det är högt men hoppas att det beror på annat och hoppas att tul visar att allt ser bra ut på måndag.
  • narie24

[quote=77563006][quote-nick]LeyasMamma skrev 2017-04-04 20:07:46 följande:[/quote-nick]Nej de hade det inte, jag hade fått en bakterie som klättrade upp i livmodern. Det resulterade i att det gick hål på fosterhinnorna och vattnet gick. Men det va mycket som inte kändes rätt under den graviditeten, kändes som allt som kunde gå fel gick fel. Tänker att diabetesen kanske va ett tecken på att något inte stog rätt till för min del.

Men att ha ett socker på 6 är ju helt okej! Tror inte du behöver bara orolig :) tulet kommer säkert gå bra det med, kul att få se de lilla livet i magen en gång till :)[/

Usch beklagar verkligen det som hände! Måste ha varit tufft med ett så sent missfall?

Jag försöker se det som en bra sak att jag får se lillan på måndag. Gör såklart alla tester de rekommenderar men blir fundersam över läget.

• narie24
    GrönaDruvan skrev 2017-04-30 16:04:46 följande:

Känner bara för att skriva av mig för kanske någon här förstår hur jag känner mig utan att man blir dumförklarad.

Jag tycker det känns så jobbigt att jag är så trött i min kropp och jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte orkar göra saker. I torsdags röjde jag massa hemma, började röja sonens rum och gjorde massa annat. Sen jobb direkt på det. Hade så ont i kroppen på kvällen så det var helt sjukt. Det har hållt i sig i stort sett tills idag när jag vaknade och inte hade lika ont.

Var själv med barnen ett tag på dagen idag och killarna är så himla flamsiga och högljudda ofta och jag orkar liksom inte. Får säga till dom 20 ggr om varje grej och de lyssnar ändå inte.

Jag lovade hjälpa sonen att röja klart hans rum, men orkar inte.

En spillde ut glaset med mjölk vid lunchen pga flams och jag flippar ut.

De får en glass och öppnar frysdörren så hårt så hyllan bakom åker i golvet och går sönder och grejerna på. Han blir jätteledsen och jag jättearg.

Jag är så trött på att jag inte orkar göra roliga saker, jag orkar inte gå särskilt långt och jag är bara trött. Blir irriterad på barnen och får så dåligt samvete.

Gick tillslut ner i sovrummet och la mig för jag orkade inte va med dom. Dom kommer in med teckningar och godis....

Sen kom deras farfar och hämtade dom och jag har nu gråtit i snart en timma för att jag har så dåligt samvete och får tankar att dom ska dö så jag aldrig får se dom mer.

Äldsta sonen blev ledsen innan han åkte och ville inte lämna mig...

Antar att ni inte fattar nånting av det här inlägget men det gör knappt jag heller. Jag fattar väl att det är alla jäkla hormoner som håller på, för jag har gråtit lite väl ofta (verkligen gråtit) det senaste för sådana här saker.

Hur blir man en gladare och bättre mamma nu när man har ont och är trött? Hur orkar man ta fighterna hela tiden nu och varför känns det som jag är världens tråkigaste förälder. Mitt samvete knäcker mig snart.

Någon här som förstår vad jag menar?

Styrkekramar till dig!! Hormonerna påverkar så mkt. Känner igen dina känslor från min andra graviditet. Känslorna gick liksom inte att styra, det blev mkt svarta tankar. Blev också sjukskriven för utmattningsdepression runt v 30. Då vilade jag massor på dagarna och orkade med mitt barn bättre.
Svar på tråden BF 1-15 Juli