Inlägg från: Sosozo |Visa alla inlägg
  • Sosozo

BF 1-15 Juli

sobrio88 skrev 2017-02-25 19:35:39 följande:

Kul med flytt :) vi flyttade till vårt hus 2 dagar innan pojken föddes för snart 2 år sen :) det var lite mycket för sambon där några veckor kan jag säga, haha. Jag låg mestadels på sjukhus sista veckorna innan förlossningen och första veckorna efter så jag hade det så lugnt och skönt ;)

Vi har väl inga större projekt på gång förutom lite fix på gården. Är i operation övertalning på sambon att vi ska dela av ett rum så vi får fler sovrum men det är inte klart än ;)

Haha! Vi körde också sista minutenflytt innan fösta barnet. 2 veckor innan BF så inte lika snävt som du, men visst fick mannen fixa allt som hade med flytten att göra! Jag flyttade in till min bror ett par dagar för att om jag är med så kan jag inte låta bli att slita och dra och hålla på

Nu har vi lite bättre framförhållning så ser fram emot flytten och att ha något att underhålla mig med sista månaderna.
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-03-02 16:51:47 följande:

Nån mer än jag som äter mycket onyttigt?

Nu äter jag ju väldigt nyttiga och bra frukostar/lunch o middag oftast, men det här småätandet...går ju inte att låta bli..

Idag har det blivit några tutti frutti godisar och 5-6 kakor än sålänge....då är det lite mot vad jag brukar äta...

Men det är ju så gott och jag kan ju inte låta bli!!

Nu har jag ju aldrig gått upp i vikt av sånt och mitt sockervärde är bra, men det är ju ändå inte så himla bra att äta det..

Jag käkar rätt mycket alla måltider plus mackor, kakor godis, frukt osv varje dag. Jag kör bara, hoppas på det bästa och äter det jag är sugen på. Räknar med att bli rätt stor denhär graviditeten och är ok med det. Tycker det är mysigt, lever ut väldigt mkt den här (sista?) gången.
  • Sosozo
    majsan2012 skrev 2017-03-11 12:13:25 följande:

Hej hej. Bf 13 juli här med andra barnet. Har en flicka på 3,5 år. Och troligen en lillasyster i magen. Kämpar på med foglossning men jobbar fortfarande heltid. Vet inte hur länge jag orkar. Kommer hem och slocknar på soffan direkt när jag kommer hem av utmattning. Sover typ 30-45 min och sen orkar jag vara vaken ett tag till. Sambon tycker jag är så tråkig. All vår egentid just nu om kvällarna går åt till att jag sover typ. Men vad kan man göra liksom? Någon som känner igen sig?

Hej! Välkommen! Ja, alla känner nog igen sig i att vara trött. Men, tycker din sambo att du är tråkig för att du är trött när du är gravid?.. ni kanske borde snacka om det? Han borde stötta dig tycker jag och underlätta för dig. Inte klaga.
  • Sosozo

Någon som är insatt i det här med vagnar? Jag vill ha en smidig, lättkörd vagn gärna med små, Svängbara framhjul (duo, alltså både ligg och sittdel) med rymlig varykorg. Har haft bugaboo cameleon tidigare, gillar vagnen men varukorgen är minimal, får inte plats med något om man går och handlar. Någon som har tips? it's a jungle out there!

• Sosozo
    FrökenMp skrev 2017-03-15 20:59:24 följande:

Är det bara jag som får panik över att tiden går så extremt långsamt? Vill bara komma över vecka 30 liksom. Är i vecka 24+0 idag...

idag kom bebisens vagga. Det är en takvagga från Leander. Så himla fin:D har snöat in mig på barnkammaren nu då det får tiden att gå liiiiite fortare. Kul att fixa och dona lite också:)

Jag tänker precis samma! Eller v 28 iaf, så är man inne i tredje trimestern. Men helst vill jag spola fram tiden till maj. Vår och inte så långt kvar då.

Om 2 v flyttar vi och då får vi fler rum och jag kan få börja inreda bebisrummet. Det ska bli SÅ kul!
  • Sosozo
    FrökenMp skrev 2017-03-12 23:39:03 följande:

Stokke trailz har mindre svängbara lufthjul (går även att låsa) och en enorm varukorg. En duovagn dessutom!

Blev en Teutonia fun! Hittade en till jättebra pris på blocket + ska få ett babyskydd av ett par vänner som passar till.
  • Sosozo
    FrökenMp skrev 2017-03-18 19:56:34 följande:

Men eller hur! Det kommer kännas så skönt när man väl är inne i tredje trimestern.

Åh, så roligt! Men jobbigt att flytta dock... speciellt när du är gravid. Du får se till att inte lyfta alltför tungt ;)

Ja, själva flytten är alltid lite dryg. Men vi har hyrt flyttfirma, så det är min man och flyttgubbarna som sköter packning och bärande. Jag ska vara i nya lägenheten med ungarna och typ packa upp glas eller något annat som inte är tungt. Så det känns skönt.

Jag har en liten byrå, en spjälsäng och en matta hittills.. vad behöver man mer i ett bebisrum?
  • Sosozo
    LeyasMamma skrev 2017-03-20 18:20:20 följande:

Finns massor med fint du kan ha i bebisrummet, skötbord, fotölj, en fin bokhylla. Men absolut inga måsten :)

Ja, fåtölj är trevligt! Vi funderar även på en säng. För vuxna alltså. En vanlig 90-säng, i bebisrummet. Så om det blir en skrikis kan en vuxen sova där och en kan sova (gott) i stora sängen. Plus att vi inte kickar ut de större barnen ur vår säng då. Får se lite hur det blir.
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-03-20 19:58:03 följande:

Vi kommer inte att ha ett rum till bebisen så länge vi bor kvar i vår lägenhet. Insåg nu att jag kanske behöver fixa en byrå eller liknande för kläder ;). Känns så långt fram än, kanske börjar förbereda mer när det närmar sig.

Det är ju kul att boa in sig.

Jag har sett att det finns fina byrås med skötbord högst up, som man kan fälla ut liksom. Verkar smidigt och fint!
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-03-20 20:06:26 följande:

Ja, de är fina. Köpte liknande på blocket med andra. Men slutade med att vi oftast bytte i badrummet el på en handduk på sängen/golvet.

Vårt badrum är såå litet så har ingen aning om hur vi ska få plats med blöjor och allt!

Känner att vi måste flytta. Men då får vi lämna Hägersten och flytta en bra bit härifrån....

Ja.. svårt. Snackade idag med äldsta sonens pedagog om att han vill ha avskedsfika om 2 v när vi flyttar. Huuu vad nervös jag är för nästa skola. Oh lord, låt honom gilla den..

Har ni en trea eller fyra?
  • Sosozo
    Brennda skrev 2017-03-21 17:04:10 följande:

Längesen jag tittade in här, hsr en del att läsa ikapp. Någon som varit på första bm besöket där de lyssnar på hjärtljud, mäter magen osv? Jag var där igår och bm tyckte jag hade gått upp lite för mycket i vikt. Hon sa att den sammanlagda viktuppgången bör ligga på ca 8kg vid graviditetens slut. Ni som varit gravida tidigare hur mycket gick ni upp? Hittills har jag gått upp ca 15kg o jag är bara i v.25...

Jag har varit där. Vägde mig och hade gått upp 8,5 kg i v 25. Men vad menar du, 8 kg vid graviditetens slut? Är det en specialare?
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-03-23 15:58:17 följande:

Vi bor i en fyra så det funkar ju så klart. Det dröjer länge innan lillan behöver så mkt plats som ett eget rum. Men jag vill helst ha fyra sovrum så då måste vi flytta en bra bit härifrån. Och mannen har alltid drömt om att bo i hus.

Jag förstår att du är nervös, kommer jag också vara den dagen det blir aktuellt med flytt. Dottern tyckte det var jobbigt att börja f-klass så det skulle nog bli kämpigt att lämna alla kompisar och börja om.

Samma här, han är en känslig själ. Han vill bjuda sina klasskompisar på glass sista dagen och ha en avskedsstund. Jag blir typ tårögd bara av att tänka på det. Jag vill så enormt gärna att han ska må bra i nya klassen. Det tog honom nästan ett år innan han kände sig helt trygg och tillfreds i den gamla klassen. Så hoppas han hittar någon kompis i nya rätt snabbt så att det känns ok.
  • Sosozo
    Haiduchi skrev 2017-04-22 06:56:28 följande:

Gör någon vecka sen så hade jag liksom ont längst nere i magen, alltså riktigt långt ner. Kom och gick under en kväll, ibland blev magen hård, ibland inte.

Ringde förlossningen, skulle ta alvedon och vila, som jag alltid annars gör ändå. Men slutade inte riktigt så åkte och kollade men allt var bra och inget visade något på ctg.

Igår hade jag under hela dagen detta onda. Några stycken på morgonen och sen några utspridda över hela dagen. Mer mot kvällen natten. Men oroar inte mig. Nu när jag vaknar känner jag det igen och känns öm nät jag trycker på den delen av magen?

Någon Som upplevt något liknande? Är det bebisen? Förvärkar? Mer vanligt med andra barnet, kände inget sånt här alls med dottern.

Skumt. Känner inte igen det själv. Men kan det vara att din bebis vänt sig och trycker huvudet nedåt? Kanske fixerar sig?
  • Sosozo
    Haiduchi skrev 2017-04-23 04:39:17 följande:

Idag hade vi barnkalas för dottern.

Vet inte om jag överansträngde mig, visst mina fogar var typ av mot kvällen kändes det som men tog det lugnt. Hade vanliga sammandragningar nån gång. Senare på kvällen, när jag hade vilat mycket och bara satt och tog det lugnt så fick jag ont i ryggen, så som jag mindes att värkarna i början kändes när förlossningen drog igång med dottern. Gick över. Vaknade nu inatt ca 2-2.30 av att jag fick samma ont i ryggen, ändrade ställningar men det onda bara kommer och går, ibland ihållande länge och ibland kortare. Tog två alvedon för ca....30-40 min sen men det slutar inte. Men magen verkar inte bli hård. Skit störigt! Får väl ringa förlossningen... eller är tydliga förvärkar vanligt som omföderska?

Fattar ingenting.

Hur mår du nu? Har du pratat med förlossningen?
  • Sosozo

Wow, nu finns det en tråd gör dem med BF i januari 2018 tänk vad långt vi kommit ändå!

Hur känns det, så här sista delen av graviditeten? Hur mår ni?

• Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-04-30 16:04:46 följande:

Känner bara för att skriva av mig för kanske någon här förstår hur jag känner mig utan att man blir dumförklarad.

Jag tycker det känns så jobbigt att jag är så trött i min kropp och jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte orkar göra saker. I torsdags röjde jag massa hemma, började röja sonens rum och gjorde massa annat. Sen jobb direkt på det. Hade så ont i kroppen på kvällen så det var helt sjukt. Det har hållt i sig i stort sett tills idag när jag vaknade och inte hade lika ont.

Var själv med barnen ett tag på dagen idag och killarna är så himla flamsiga och högljudda ofta och jag orkar liksom inte. Får säga till dom 20 ggr om varje grej och de lyssnar ändå inte.

Jag lovade hjälpa sonen att röja klart hans rum, men orkar inte.

En spillde ut glaset med mjölk vid lunchen pga flams och jag flippar ut.

De får en glass och öppnar frysdörren så hårt så hyllan bakom åker i golvet och går sönder och grejerna på. Han blir jätteledsen och jag jättearg.

Jag är så trött på att jag inte orkar göra roliga saker, jag orkar inte gå särskilt långt och jag är bara trött. Blir irriterad på barnen och får så dåligt samvete.

Gick tillslut ner i sovrummet och la mig för jag orkade inte va med dom. Dom kommer in med teckningar och godis....

Sen kom deras farfar och hämtade dom och jag har nu gråtit i snart en timma för att jag har så dåligt samvete och får tankar att dom ska dö så jag aldrig får se dom mer.

Äldsta sonen blev ledsen innan han åkte och ville inte lämna mig...

Antar att ni inte fattar nånting av det här inlägget men det gör knappt jag heller. Jag fattar väl att det är alla jäkla hormoner som håller på, för jag har gråtit lite väl ofta (verkligen gråtit) det senaste för sådana här saker.

Hur blir man en gladare och bättre mamma nu när man har ont och är trött? Hur orkar man ta fighterna hela tiden nu och varför känns det som jag är världens tråkigaste förälder. Mitt samvete knäcker mig snart.

Någon här som förstår vad jag menar?

Tvärt om så tror jag att många känner igen sig..

Klart tålamodet tryter. Klart det är skitjobbigt att ha ont. Klart man är trött. Och klart man känner sig som världens suraste och tristaste morsa ibland. Grejen är ju att det inte är så mkt att göra åt. Ja, det suger. Men det är en del av livet för tillfället. Det positiva är att du får ettbarn till och det blir kul. Och att barn är enkla på så vis att när barnet är ute och blivit lite större och alla mår bra så kommer killarna inte minnas den här perioden och hålla det mot dig, de kommer bara vara nöjda och glada.

Man får kämpa på, försöka vila och strunta i sådant man inte tvunget måste (om man kan) och tänka att det blir bättre sen.

Mina har sett extremt mycket film sen jag blev gravid. Spelat iPad. Ätit tvivelaktig middag då jag varit själv. De klagar på mig ibland och det gör ont i hjärtat. Men det blir bättre sen, säger jag till dem och mig själv.
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-05-05 23:26:38 följande:

Är så förväntansfull på allt som kommer nu framöver. Jag som är sist med bf i denna tråd vet att även om jag får gå max över med tiden så om 3 månader är bebisen här! Känns så overkligt att det kommer komma en liten! Nu är det bara väntan på juni för mig så man kan boa påriktigt och göra allt klart!

Hur känner ni andra, har ni börjat förstå vad som komma skall?:)

Ibland glömmer jag att jag är gravid, har vant mig vad att ha stor mage och vara trött och reflekterar inte över det. Och ibland jag få en glimt av insikt och ser mig själv framför mig med en bebis, så pirrigt! Längtar jättemycket! Tycker att sedan antalet dagar som är kvar blev tvåsiffrigt ist för tre så känns det lite mer verkligt. Hur känner du?
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-05-06 11:20:02 följande:

Jag håller med dig i allt du skriver, får ofta påminna mig själv. Från 99 dagar har dey verkligen gått riktigt fort, är nu på 74 så är endå en hel del kvar. Men jag försöker boka upp.mycket att göra nu i maj och juni så att tiden ska gå fort:)

Igår vart allt mycke verkligare för mig efter ett studiebesök på förlossningen. Att se alla rum och utrymmen gjorde att jag nu kan börja se mig själv där. Känns så overkligt att det verkligen är en bebis! Fick nästan lite press då det är så mycket kvar att fixa och göra innan.

Men vad härligt att få se förlossningsavdelningen och allt! Kan verkligen tänka mig att det blev mer verkligt!

Själv ser jag fram emot att sluta jobba om 2,5 v. Tror jag kommer känna mig närmre en verklighet med en bebis när jag kan släppa jobb och allt vad det innebär och tidiga mornar osv.
  • Sosozo
    Brennda skrev 2017-06-19 15:27:16 följande:

Här var det tyst i tråden. Hur går det för alla i värmen? Någon som fött än? Själv går jag bara i väntans tider. Börjar bli nervös inför fl...

Det är ok med mig! Planerat snitt 27/6 och jag börjar också bli nervös. Både för att det ska starta innan och för proceduren att få ut bebisen.

Annars? Förberett mkt för bebbens ankomst?
Svar på tråden BF 1-15 Juli