• Milla8101

IVF Januari 2017

Hej

Är det någon mer som drar igång med Ivf nu i Januari, själv så börjar vi med medicinering imorgon. Tänkte vi kunde följas åt på vägen kanske.

Naturligtvis så åkte jag även på en rejäl förkylning nu på nyår lagom till start :(

Jag är 36 år och min sambo är 38 år, vi har en pojk på 5 år, som kom till på vanligt vis.

Även då var det svårt att bli gravid. Så nu tog vi tag i det, jag hade väldigt lågt Amh värde 0,3 låg det på. 4-5 folliklar på varje sida men ganska små. Ena äggledaren var typ sluten så på den siden var det kört för äggen att ta sig igenom. Inte konstigt att det har tagit tid, nu i efterhand så har vi undrat varför vi inte tog tag i det tidigare.

Men nu är vi igång, vi håller alla tummar vi kan för att det ska gå vägen, har ju inte så många försök tyvärr :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-08 20:15
    Vi som är med i denna tråd!

Camilla (jag) 36 år, korta protokollet, 4 jan, äggplock v. 2-3, ivf 1
    Ammela 31år, långa protokollet, 17 jan , äggplock v 7, ivf 1
    Anna 30 år, långa protokollet , 25 okt , äggplock v 5, ivf 1
    Sofia 27 år, korta protokollet, 14 jan, äggplock v 4, ivf 1

Jag fyller på eftersom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-10 17:43
    Sara 25 år, korta protokollet, ca 25 jan, äggplock ? Ivf 1
    Candra 26 år, korta protokollet, ca 11/1
    Jenny 35 år, korta protokollet, 20/1 ivf 2 (syskonförsök)
    Emma 38 år, långa protokollet, 11/1 äggplock v. 4, ivf 1
    Sandra 27 år, x protokollet, äggplock v? , ivf 1
    Karin 35 år, korta protokollet, 4/1 ivf 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-13 06:45
    Sandra 31 år, långa protokollet, äggplock ? Ivf 1
    AnnZoo 81, långa protokollet, äggplock v.3 ivf 1
    Ivfbullen 30 år korta protokollet, sprutstart 11/1, ivf 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-15 17:21
    Sandra 25 år, korta protokollet, sprutstart 12/1, ca äggplock v 4,

• Svar på tråden IVF Januari 2017
  • Villbligravidpcos

Någon som mått illa av gonal f, ska ta 4:e sprutan ikväll och hela dagen igår var jag illamående, var sängliggande halva dagen, vattnades i munnen så fort jag reste mig eller liknande, och kunde inte äta på hela dagen, har dessutom haft magknip till å från i magen, men kan ju vara mensvärk också, idag mår jag bättre men fortfarande illamående å magont till och från.. Har ringt läkarn men dom sa att illamående är vanligt, de skulle ringa upp om de tyckte jag skulle komma dit, har tid för ul på onsdag..

• Solen2
    Milla8101 skrev 2017-01-30 09:24:28 följande:
    Jag är på ruvardag 9 , lutinus är värst mitt på dan eftersom vi är o åker skidor just nu :)

Kan man testa tidigare med en 5 dagars blastis?
    Det blir att man räknar olika på "ruvardagar" beroende på hur långt embryot är odlat innan man får tillbaka det.
    Tex om man får tillbaka ett 2-dagars embryo så är man ju på ruvardag 1 dagen efter och embryot är då totalt 3 dagar. 
    Men om man får en 5-dagars som då är en blastosyst så dagen efter det så är det ju ruvardag 1 men blasosysten är ju då totalt 6 dagar. Därför blir det ju olika många ruvardagar innan test beroende på hur långt gånget embryo man får tillbaka.
    Ruvardagar är ju inte heller något officiellt namn eller företeelse utan förekommer mest på nätet. 

Enklast tycker jag är att räkna dagar från äggplocket när man ska beräkna tex mens, hur långt det är tills testdagen eller när man kan testa som tidigast. Då jämför ju alla samma siffror.   
  • Emsoff

Vill inte trampa på ömma tår, hoppas att ni tar det på rätt sätt. Men mitt tips är att inte testa tidigare. Se det som en julklapp ni ska få. Asjobbigt att vänta, jag vet. Men risken är att ni får ett positivt test, ni blir glada och sen kanske det kommer blödningar ändå pga biokemisk graviditet. Och då kommer det istället att kännas som att ni fått ett missfall. Vilket läkarna inte räknar det som. Och det är inte en bra känsla att ta med in i den fortsatta resan. Tro mig, jag har varit med om det! Vi blir inte mindre gravida för att vi väntar, utan mer :) De sätter ett datum långt fram för att de vill oss väl och att den psykologiska biten ska bli så bra som möjligt! Väntan är prutt, I know!

• Milla8101
    Villbligravidpcos skrev 2017-01-30 12:20:22 följande:

Någon som mått illa av gonal f, ska ta 4:e sprutan ikväll och hela dagen igår var jag illamående, var sängliggande halva dagen, vattnades i munnen så fort jag reste mig eller liknande, och kunde inte äta på hela dagen, har dessutom haft magknip till å från i magen, men kan ju vara mensvärk också, idag mår jag bättre men fortfarande illamående å magont till och från.. Har ringt läkarn men dom sa att illamående är vanligt, de skulle ringa upp om de tyckte jag skulle komma dit, har tid för ul på onsdag..

y

Det låter inget vidare, jag hade lite huvudvärk bara. Men det är säkert olika. Hoppas att det släpper.
  • Milla8101
    Solen2 skrev 2017-01-30 12:23:02 följande:

Det blir att man räknar olika på "ruvardagar" beroende på hur långt embryot är odlat innan man får tillbaka det.

Tex om man får tillbaka ett 2-dagars embryo så är man ju på ruvardag 1 dagen efter och embryot är då totalt 3 dagar. 

Men om man får en 5-dagars som då är en blastosyst så dagen efter det så är det ju ruvardag 1 men blasosysten är ju då totalt 6 dagar. Därför blir det ju olika många ruvardagar innan test beroende på hur långt gånget embryo man får tillbaka.

Ruvardagar är ju inte heller något officiellt namn eller företeelse utan förekommer mest på nätet. 

Enklast tycker jag är att räkna dagar från äggplocket när man ska beräkna tex mens, hur långt det är tills testdagen eller när man kan testa som tidigast. Då jämför ju alla samma siffror.   

Då är jag på dag 12 om jag räknar från äggplock! Det borde vara logiskt med mens 2 veckor efter Äp lr? Fick min mens den 2 jan o min cykel är oftas 28 dagar! Så nu i dagarna bör jag få min mens isåfall, lr blir det lite skev nu när man tryckt i sig massa hormoner?
  • InnanVäntansTider
    Milla8101 skrev 2017-01-30 09:24:28 följande:

Jag är på ruvardag 9 , lutinus är värst mitt på dan eftersom vi är o åker skidor just nu :)

Kan man testa tidigare med en 5 dagars blastis?

Ja usch för lutinus och skidor! Det var ganska hemskt när det var sensommar och varmt också. Men vad gör man inte.. Nu behöver jag bara ta 2ggr per dag och hjälper mycket att slippa mitt på dagen. Kämpa på bara och skönt med lite skidåkning så man kan tänka på annat :)

Ja jag har testdag 4 dagar tidigare med blastis och tänker att när jag plussade sist så var det på rd10 med 2-dagars så rd7 kanske borde ge utslag nu men det där kan ju variera. Jag håller mig några dagar iaf.
  • InnanVäntansTider
    Life02 skrev 2017-01-30 11:28:50 följande:

Insättning av 5 Dagars om 2,5tim. Denna veckan kommer bli den längsta i mitt liv!!

Håller tummarna! Vilket försök är det?
  • InnanVäntansTider
    Milla8101 skrev 2017-01-30 17:44:51 följande:

Då är jag på dag 12 om jag räknar från äggplock! Det borde vara logiskt med mens 2 veckor efter Äp lr? Fick min mens den 2 jan o min cykel är oftas 28 dagar! Så nu i dagarna bör jag få min mens isåfall, lr blir det lite skev nu när man tryckt i sig massa hormoner?

Ja BIM kan bli försenad efter alla hormoner så det är lite lurigt. Jag läste precis ovan om Emsoff som tycker att man ska vänta och det har jag full respekt för. För mig funkar det tvärtom, jag testar gärna när det skulle kunna vara möjligt med ett plus, sen kanske jag skulle göra det varannan dag fram till TD om minus, då känner jag att man får ett mindre fall ner om det fortsätter vara negativt. Blir det däremot positivt innan officiell TD så får man ju verkligen ta det med vetskapen att det är tidigt och kanske inte fortsätter att vara positivt vid td men jag kände mig iaf mycket lugnare med vetskapen att det går vilket det aldrig gjort för mig tidigare. Men som sagt, alla är vi olika och man får ha respekt för det som passar andra. Efter att ha genomgått ett riktigt missfall så låter det ändå positivt att gynekologerna inte ser en biokemisk graviditet som en riktigt graviditet och därmed inget missfall för der skulle bara kräva längre väntan innan man får prova igen (man måste ha en mens emellan normalt)

Hälsningar

Fröken otålig
  • Humlan18

Ruvardag 6 med 2 dgrs... Spänner, sticker och drar långt ner i magen. Har halsbränna. Ömma bröst och bröstvårtorna gör nästan ont..... Hoppas såklart att det är vår tur denna gången.. men det känns lite tidigt för så mkt symtom??

• Sjuttiosjuan

En fråga till er tjejer!

Är det någon av er som rider eller håller på med annan "skumpig" träning?

Vad har ni isåfall fått för rekommendationer? Har hört vissa som avrått från träning och ridning och vissa som tycker man ska leva på som vanligt efter hur man mår.

Jag har egen häst och det innebär ju en del planering om man måste lägga ridningen på hyllan hela ruvartiden. Har gjort båda alternativen men det blev ju inte bättre för det, blev nog snarare sämre känslomässigt den ivfen jag skippade ridning helt.

Håller tummarna för er alla<3

Svar på tråden IVF Januari 2017