• Akira Öken

IVF 2017

Här kan vi samlas och dela tankar, stötta varandra och diskutera allt kring IVF. Häng gärna på!

Vi gjorde vår första behandling i slutet av 2016. Tyvärr lyckades den inte. Nu hoppas vi på bättre lycka under 2017!

• Svar på tråden IVF 2017
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-04 12:40:02 följande:

Hej.

Tror vi skrev i någon av hösttrådarna.

Lyckades inte för oss i höstas så imorgon börjar jag med korta protokollet igen.

Hej!

Vad tråkigt att höra att det inte fungerade för er heller. :( Är det ert andra försök med IVF?

Jag börjar ikväll med Puregon 200 mg ikväll och lägger till Orgalutran från och med söndag. Är det något liknande för dig?
  • Akira Öken

Ja, precis samma för mig. Andra försöket och fick inte heller några ägg att frysa. Behandlingen gick fel och vid äggplock fanns det endast ett ägg kvar som inte redan lossnat.

• Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-05 09:19:56 följande:

Oj vet de varför det blev så?

Det vet inte riktigt. Tydligen händer det i cirka 1 % av fallen (om jag inte minns fel siffra). I pågående behandling kommer äggen därför att plockas ut en timme tidigare. Så det verkar vara mycket små marginaler.
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-06 16:13:45 följande:

Håller tummarna för många fina ägg denna omgång!

Tack så mycket, det behövs!

Hoppas det samma för dej!
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-07 21:50:14 följande:
    Tack.

Har nu börjar oroa mig att det inte ska gå vägen denna gång heller.. eftersom vi inte gick några till frysen så känns det som det börjar närma sig slutet med att inte detta år vägen...

Suck alla dessa känslor och tankar..
    Åhh, jag antar att det är en del av det hela. Hopp - förtvivlan. Jag känner igen känslorna. Men det gör det ju inte lättare, att flera känner samma. 

Man vill så gärna att det ska funka. Vi får verkligen hoppas att det är nu det kommer att vägen!

Hur länge har ni försökt och hur gamla är ni?
  • Akira Öken
    Lilien123 skrev 2017-01-08 01:02:36 följande:

Hej.

Jag gjorde andra gången i december o denna gången lyckades. är gravid i 5 veckor.

Läkaren brukar säga efter ägg insättningen får man leva ett vanligt liv, gå till jobbet osv.

Och så gjorde jag i min första protokol, men blev inte något.

Andra gången gjorde jag inte som min läkare sa.

Jag tog ledigt i 12 dagar. Fram till 10:e dagen log jag hemma o tog det lugnt, kollade på komedi eller kärleksfilmer, gick upp bara för att gå på toa och för att äta mat. Min man fick laga mat eller så beställde vi hem. Man får inte alls anstränga sig eller känna oro för att allt påverkar embrion.

Det var många tjejer som rekommenderade att ligga som har gått genom det många ggr.

Tänkte att det kanske kan hjälpa någon. Hoppas att alla får höra ett positivt svar!!

Stort grattis till graviditeten och att du hittade ett sätt som funderade för dig! Hur mår du i din graviditet?

Tack för pepp!
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-08 09:54:49 följande:
    Ibland känns det som man vill för mkt så därför funkar de inte.. men går inte riktigt att sluta tänka på det heller..

Vi har försökt i 2 år och det är manlig faktor som gör att de inte funkar. Jag är 29 o han 35.

Ni då?
    Vi har försökt sedan sommaren 2015. Manlig faktor här med. Andra försöket, korta protokollet. Jag är 35 och han 38.
  • Akira Öken
    Lilien123 skrev 2017-01-08 16:04:32 följande:

Tack så mycket.

Jag hade faktiskt ont som mensvärk fram till igår.

Idag värken kommer och går och det är normalt säger läkaren.

Förutom värken känner jag inget. Inget illamående ingenting som tur.

Hoppas att du fortsätter må bra och att värken försvinner!
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-12 10:25:55 följande:
    Oförskämt bra, lite extra trött bara.

Var på vul igår och ska göra nytt på söndag. De sänkte även min dos lite för sist så var jag på gränsen till överstimulerad.

Dock va de lite stress igår, orgalutran är restad men fick tag i 3 sprutor annars hade detta försök gått åt skogen.

Hur går det för dig? Allt bra?
    Skönt att höra!
    Fanns det många äggblåsor?

Har också haft lite svårt att få tag på läkemedlen, men det har gått. Jag bor i Stockholmsområdet och det finns ju massor av apotek, men inte många som har dem hemma verkar det som.

Jag mår bra! Var på ultraljud idag och ska på ett nytt på måndag. Inte bestämt dag för ägguttag än, men det lär bli i mitten på nästan vecka. 
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-13 09:37:07 följande:

Han sa inte hur många det var men vad jag kommer ihåg så vart det väl ca 8 och så en del små på vadera sida. Tror jag får plocket på tisdag eftersom nästa ultraljud är på söndag och de större blåsorna va mellan 14-17 mm.

I första försöket fick dem ut 16 blåsor så ska bli spännande vad som blir denna gång.

Det fanns sprutor på 2 apotek i hela göteborg, på det första var det reserverat för en annan och så fanns de 3 st på det apoteket som jag hämtade de sista 3. Så nu väntar jag på att sahlgrenska ska ringa idag för det saknas en dos för imorgon.

Åh vad spännande! Tror vi ligger lika till om inte du till och med har gått förbi. Vi ska på ultraljud på måndag och ägguttag blir tidigast på onsdag. Börjar kännas rätt mycket i magen nu.

Hoppas att du fick tag på den sista sprutan!
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-16 12:23:56 följande:

Hur har ultraljudet gått Akira?

Hej! Det gick bra! 7 äggblåsor som var tillräckligt stora. De plockar ut äggen på onsdag. Mår inte så bra nu, rätt ont.

Hur känns det inför imorgon?
  • Akira Öken
    MammaMiråå skrev 2017-01-17 17:35:21 följande:

Hej!

Jag är mitt uppe i vårt första ivf försök, har tagit Synarel i 11 dagar nu och mår skit! Men det är hu tydligen bra säger kliniken för det visar att min kropp reagerar på sprayen. Första gången biverkningar är bra ?? någon annan som tagit synarel? Hur mådde ni?

Låter inge vidare :( Har bara gjort korta protokollet, men har förstått att nedregleringen kan vara riktigt jobbig. Vad är det för biverkningar och hur länge ska du ta Synarel?
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-16 20:09:22 följande:

Jodå de känns ok nu.. kommer dock vara nervös när vi är där.

Hur gick det idag?

Själv är jag rätt nervös för imorgon.
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-01-17 21:04:44 följande:
    Denna gång fick jag sjukt ont, vissa ägg hade redan lossnat så de fick suga ut lite vätska ur buken.

25 blåsor hitta dem och det var 14 med ägg.
    Hej! Hur har det gått för dig?

För oss blev det inget denna gång. 7 ägg varav endast ett blev befruktat. Tyvärr har det inte delat sig som det ska. Så ingen återföring och ny behandling med start i mars. Vi är väldigt ledsna idag.
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-02-11 12:29:03 följande:

Akira Öken har ni fått nått datum för nästa försök?

Japp! Börjar med spray synerla (?) på onsdag. Lite bekymrad över eventuella biverkningar.

Hur har du det? När blir det återföring för dig?
  • Akira Öken
    MammaMiråå skrev 2017-01-17 17:35:21 följande:

Hej!

Jag är mitt uppe i vårt första ivf försök, har tagit Synarel i 11 dagar nu och mår skit! Men det är hu tydligen bra säger kliniken för det visar att min kropp reagerar på sprayen. Första gången biverkningar är bra ?? någon annan som tagit synarel? Hur mådde ni?

Hej! Var ett tag sen nu, har inte varit här på ett tag. Hur har behandlingen gått? Du mådde dåligt skrev du sist, hur påverkade sprayen dig?
  • Akira Öken
    Jadu skrev 2017-02-12 07:30:12 följande:
    Ååh låter mindre kul.. måste vara jobbigt att behöva ta spray.

Här är det bra, inväntar mens så blir väl insättning v 9
    Ja, det känns inte helt roligt. Man läser så mycket om hur jobbigt det är. Bara att hoppas på att min kropp reagerar på ett bra sätt.

Spännande, så om cirka två veckor då? 
Svar på tråden IVF 2017