Inlägg från: Anonym (är det förskingring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (är det förskingring?)

Oärlig och fuskande sambo

Gunilla1957 skrev 2017-01-15 23:33:04 följande:
    Vem som slipper betala en resa? Det spelar väl ingen större roll. Får han väl välja själv. Eller som Milla säger han bokar ditresan och hemresan separat, sedan ett kvitto till vardera.

Men som han gör just nu är ju helt förkastligt. Det är bedrägeri.
    klart att det spelar roll, båda parterna räknar med kostnaden men en av dom ska tjäna på den andre. Hur kan det bli rätt? Och varför ska han ha rätten att välja vem som ska tjäna på det? Då kan han likagärna äga rätten att välja att han själv ska tjäna på det.

Ja den fördelningen kan vara en rättvis lösning mellan de båda om båda turerna kostar exakt lika mycket. Även om det skulle hända att sambon är så finurlig att han lyckas få till en bra fördelning av kostnaden så kvarstår att varken föreningen eller arbetsgivaren har gjort någon ansträngning för att tjäna på det men ändå ska de få göra en besparing. Den enda som har ansträngt sig för att detta ska lyckas är ts sambo. Om det här scenariot skulle utspela sig, vill säga
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 20:18:57 följande:

Ja, vad läcker? Har jag varit otydlig?

Varför fråga om nåt som inte är ett problem för mig iallafall?

Det är intressant för mig att veta om det är vanligt att göra såhär och om folk anser det vara ok. För det stör, retar mig och stressar mig.

Har din sambo förstått hur hans agerande påverkar ditt mående?

Har uppfattat av din text att ni har bråkat mycket om själva sakfrågorna, men har du någon gång försökt förklara att det han gör får dig att må dåligt och det tar en massa energi från dig?

Jag tänker att om han tycker att pengar är viktigare än att du mår bra så är det inget bra förhållande. Men han kanske har andra kvalitéer som uppväger? Bara du kan avgöra vilket pris du vill betala för att vara tillsammans med den här mannen
    Studentpappa skrev 2017-01-16 14:30:02 följande:
    Alltså det här är inte öppet för tolkning, det är fel punkt slut. 1+1=2 inte 3 det finns liksom ingenting att diskutera.

Våldtäkt leder oftast ingenstans att anmäla det betyder inte att det är tillåtet likt förbannat. Jag börjar tro att du trollar, ingen kan vara så resistent att ta till sig något hur många ggr det än förklaras. 
    ja i din förening kanske det går till så att du är både domare och bödel eftersom du ska avgöra när man ska sätta punkt slut och bestämmer dig för att det inte är öppet för tolkning, men det här är inte din förening.

Det jag menade med att det eventuellt inte leder någon vart är det kanske inte ens är förskingring. Men jag kan ha fel

Skulle jag vilja trolla så skulle jag faktiskt hitta på något annat än det här. Jag är uppriktig med mina tankegångar här så om du vill dra någon annan nedvärderande slutsats om mig som person så kan du ju såklart göra det, men det har ingenting med sakfrågan att göra.

Jag vet inte om man kan ha en resistens mot förklaringar men det kan ju även handla om att förklaringarna inte är tillräckligt bra eller att de helt enkelt inte håller
    Gunilla1957 skrev 2017-01-16 12:34:55 följande:
    Varför tycker du det är så illa om den ena sparar in en kostnad de hade räknat med? Det är väl bara positivt, och det påverkar inte den andre negativt. Bättre att den ena får göra en besparing, än att bli utsatt för bedrägeri och ersätta en icke-kostnad.
    illa är väl att ta i, men jag tycker det verkar lite dåligt eftersom de har tjänat in någonting som de inte har lagt två pinnar i kors för att få till. I scenariot vi pratar om så skulle de göra besparingen tack vare sambons ansträngning och att tack vare att han även är engagerad i en annan verksamhet.

Ja du tycker det är bättre, själv tycker jag det verkar orättvist. Det är ingen icke-kostnad, den andra verksamheten fick ju istället stå för kostnaden i scenariot vi pratar om.
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-16 14:30:07 följande:
    Nej, han har inte haft något utlägg. Man begär ersättning för de kostnader man haft. Har man fått tillbaka pengarna som man betalade för biljetten så har man inte haft några kostnader.

Om du anser att man kan får bra avkastning på pengar under tre dagar så är det väl bara för ts man att lämna in en reseräkning där han begär ersättning för de tre dagarna han missade avkastning på sina pengar. Men då måste han först förklara för sin chef att han köpte och lämnade tillbaka biljetten för att lura till sig pengar från företaget.
    han har fortfarande haft kostnaden, vad som händer efter det kan inte göra det ogjort.

ja det är väl upp till honom hur han vill göra, han kanske får till det också. Var fick du tre dagar ifrån?
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-16 14:32:43 följande:
    Jag har förstått att du inte kunde tänka ut lösningen själv. Det framgår tydligt av dina inlägg i tråden.

Vem som ska betala vilken resa är lika enkelt. Första dagarna ska han jobba, alltså betalar jobbet ditresan. Sista dagarna är föreningsaktiviteter, alltså betalar föreningen hemresan.
    men nu är det ju inte aktuellt vad jag skulle kunna tänka ut eller vilken begåvningsnivå jag ligger på, eftersom inte jag är i den situationen att jag ska ordna resor för de här ändamålen. Man skulle kunna vara mer än normalbegåvad och ändå inte komma på alla tänkbara lösningar om man väljer att inte lägga ner tid och energi på att tänka ut den mest smarta fördelningen.

Hur vet du vilka dagar han ska göra vilket uppdrag?

Även om det skulle gå till på det sättet kronologiskt så är föreningsaktiviteterna lika beroende av att han tar sig till orten ifråga, annars skulle de aldrig kunna äga rum. Det är lika stor anledning för att just föreningen ska betala ditresan som att arbetsgivaren ska göra det.
    Anonym (Svägerskan) skrev 2017-01-16 17:56:31 följande:
    Paret skickade in en skilsmässoansökan. Sedan vet jag inte om de annulerade ansökan eller ej. Men de lever iaf som gifta idag och har ett förhållande.

Precis. Det finns alltså två bostäder och den ena är för tillfället obebodd. Hon fick bostadsbidrag dvs det täckte ej hela hyran. Oavsett om hon får pengar över eller kvittar jämt så har hon inte rätt till bidrag för en bostad som hon inte bor i!
    men om du skriver skenseparation, var den inte verklig eller hur menade du, gjorde de alltså den ansökan trots att de inte hade avsikt att gå isär?

ja det är klart, hon tjänar ju på det ändå givetvis. Du kanske kan tipsa de som betalar ut bidraget, så får de ta ställning till om de ska utreda saken.
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-16 19:37:19 följande:
    Han köper en biljett, lämnar in den och får tillbaka pengarna från jobbet

Han köper en till biljett och lämnar in den och får pengar av föreningen

Han avbokar den första biljetten och får pengarna tillbaka som han behåller.

Du försvarar att han ska få betalt 3 gånger för 1 resa? Intressant.
    nej jag försvarar det inte, men hur kan det bli förskingring?
    har försökt läsa på om just förskingring och jag tycker inte att det verkar som att man kan tillämpa det här. Men jag är ingen jurist
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-16 19:49:18 följande:
    Vad är det du inte fattar? Han har haft en kostnad, men vill ha betalt för tre. 

Varför ska han ha betalt för mer än han betalt?
    kanske för att båda vill betala resan och de har räknat med den kostnaden
    sen kan man ju tycka att han inte förtjänar pengarna men man kan även tycka att varken arbetsgivaren eller föreningen ska tjäna på det

Anonym (Milla) skrev 2017-01-16 21:08:08 följande:
    TS har skrivit att arbetet sker först och föreningsaktiviteten efteråt. Krävs inte ens normalbegåvning för att läsa ts inlägg.

Tre dagar är den tid det tar att få pengar tillbaka till kontot om man betalat med kort.
    ja du har rätt nu såg jag det jag med. Men det spelar ändå ingen roll som jag skrev förut, båda är beroende av att ditresan betalas
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:15:15 följande:
    Varför skulle någon vilja betala en resa som inte blivit av? Naturligtvis vill varken föreningen eller företaget betala för biljetter som inte använts. 
    Du vet inte vad dom vill. Men om man nu ska ge sig på att gissa så kan man ju gissa att ingen av dom vill betala resan
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:17:42 följande:
    Vet du vad förskingring betyder?

Förskingring kallas det brott som begås när en person som fått annans egendom i sin besittning med skyldighet att utge[förtydliga] eller redovisa egendomen tillägnar sig den eller på annat sätt åsidosätter vad personen har att iaktta för att kunna fullgöra sin redovisningsskyldighet.
    Ja det är den informationen som jag också har hittat. Men i det här fallet har medlemmen inget uppdrag eller skyldighet att redovisa. Vad jag kan förstå så är det bara den som har hand om ekonomin i föreningen som har möjligheten att förskingra
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:18:55 följande:
    Fel. Föreningen är inte beroende av att resan dit betalas, eftersom TS redan befinner sig där.
    Ja de betalade kanske ditresan
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-24 07:45:13 följande:
    Faktarestistent var ordet.

Medlemmen REDOVISAR sitt utlägg för att få ersättning för de pengar personen har lagt ut. Om en redovisar kostnader man inte haft så förskingrar en.

Förväntar mig inte att du ska förstå den här gången heller och undrar varför jag lägger tid på att förklara för en person som inte tar in information.
    fast jag tror att redovisning i lagtexten har att göra med bokföring och såna saker, eller kanske en skattedeklaration. 

Men även om man kan se uppvisande av ett kvitto som en redovisning, som skrevs tidigare av anonym ekonom så handlar ju förskingring om när man är skyldig att redovisa, det finns ingen sådan skyldighet här, han kan ju välja att låta bli att visa något kvitto utan att för den skull bli skyldig till förskingring.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo