• Annaelisabeth

Ålderskrav på 25 år vid IVF

Hej, 

Jag har börjat få lite panik. Jag och min sambo har genomgått en fertilitetsutredning, utan att något fel hittades. Vi har gått till en privat klinik. Läkaren sa att vi skulle fortsätta försöka så länge vi orkar (pga min låga ålder samt att inga fel hittades) och sedan höra av oss så skulle han sända en remiss så att vi skulle få påbörja landstingsfinansierad IVF. 

Detta var under december 2016 då det inte fanns någon åldersgräns. Jag har dock hittat en uppdaterad version där det anges i grundkravet att kvinnan måste vara 25 år för att få göra IVF.
    Källa: http://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Medicinska-PM/Assisterad-befruktning/. Jag tillhör även denna region. 

Vet ni någon som har kommit runt detta ålderskrav? Jag är så otroligt besviken på mig själv att jag inte stod på mig och bad läkaren skicka en remiss innan ålderskravet tillkom. Till saken hör att det verkar som att denna läkare nu har gått i pension... Jag ska ringa imorgon och höra mig för på kliniken såklart. Vet dock inte om jag gör mig själv en otjänst genom att nämna ålderskravet. Kanske missar de detta och skickar en remiss ändå. Någon med någon slags erfarenhet kring detta?

I maj har vi visserligen råd att göra ivf privat (även om det såklart kommer svida i plånboken), men självklart vill vi gå via landstinget först. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta försökande. Hur har ni andra i liknande situation gjort? Jag har saker att göra hela tiden. Jag studerar, vilket tar upp väldigt mycket tid. Jag har även tagit upp träningen ordentligt igen som jag lägger mycket fokus vid, men jag kan aldrig riktigt släppa dessa barntankar ändå. 

Allmänna reflektioner och råd är även välkomna. Kanske har någon gjort privata ivf-försök på en klinik som rekommenderar det? 

• Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-18 11:24:19 följande:
    Då förstår jag! Lider med dig.. :( men ni får inte göra donation mellan varandra? Att du bär din sambos ägg? Om det är äggkvaliten som är låg?
    Nej det är inte lagligt att göra det. Man får inte göra äggdonation samtidigt som man gör spermadonation. Det blir embryoadoption, vilket inte är lagligt i Sverige. Inte så många andra länder heller för den delen. Finns något enstaka land som gör det, men de allra flesta bara för heterosexuella. Men vi tänker att vi tar oss ur sorgen på något vis. Sedan försöker vi insemination med sambon. Vore ju sjukt om inte hon heller kan bli gravid liksom.
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-18 13:07:21 följande:

Nej det är inte lagligt att göra det. Man får inte göra äggdonation samtidigt som man gör spermadonation. Det blir embryoadoption, vilket inte är lagligt i Sverige. Inte så många andra länder heller för den delen. Finns något enstaka land som gör det, men de allra flesta bara för heterosexuella. Men vi tänker att vi tar oss ur sorgen på något vis. Sedan försöker vi insemination med sambon. Vore ju sjukt om inte hon heller kan bli gravid liksom.

Gud vad vi har blivit felinformerade?! De sa till oss (både privata och landstinget) att skulle det vara så att ena av oss inte har dugliga ägg, så kan den andra föräldern bära andras ägg.. Att man inte får använda både ägg och spermier vet vi, men eftersom att man donerar inom paret funkar det? Vad mer har de sagt som inte stämmer känner jag nu.. :(

Ja det vore ju sjukt! Hur gamla är ni? Skulle vilja följa er resa!
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-18 14:10:55 följande:
    Gud vad vi har blivit felinformerade?! De sa till oss (både privata och landstinget) att skulle det vara så att ena av oss inte har dugliga ägg, så kan den andra föräldern bära andras ägg.. Att man inte får använda både ägg och spermier vet vi, men eftersom att man donerar inom paret funkar det? Vad mer har de sagt som inte stämmer känner jag nu.. :(

Ja det vore ju sjukt! Hur gamla är ni? Skulle vilja följa er resa!
    Men va? Är de helt bakom flötet på er klinik? Det är ju olagligt i Sverige att göra så. Herregud. Du borde höra av dig till er klinik omgående och fråga vad de pysslar med.

Vi är 30 båda två. Men min kropp är inte som en 30-årings enligt läkarna, utan snarare som 40
    Jag hade tänkt ta bort min familjeliv-app egentligen. Varit väldigt aktiv här under försöken, men nu påminns jag mest om det vi inte har. Men har stannat nu för att det var trevligt att prata med dig
  • Regnbågsdröm

Läste på er kliniks hemsida nu att behöver man IVF med donerade spermier så hänvisar de till sina systerkliniker i Oslo eller Umeå. Jag mailade dem nu och frågade om det där med äggdonationen. Är övertygad om att du missuppfattat dem, men vill fan höra vad de säger ändå. Haha.

• fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-18 14:26:22 följande:

Men va? Är de helt bakom flötet på er klinik? Det är ju olagligt i Sverige att göra så. Herregud. Du borde höra av dig till er klinik omgående och fråga vad de pysslar med.

Vi är 30 båda två. Men min kropp är inte som en 30-årings enligt läkarna, utan snarare som 40

Jag hade tänkt ta bort min familjeliv-app egentligen. Varit väldigt aktiv här under försöken, men nu påminns jag mest om det vi inte har. Men har stannat nu för att det var trevligt att prata med dig

Sambon rättade mig, det var på landstinget de sagt det om äggdonation, ursäkta! :( Onej.. å jag tycker så synd om dig! <3 Vet att inga ord kan få det att kännas bättre, men ändå. Hoppas allt funkar i sambons kropp nu. Oavsett kommer det ju vara ERT barn! Även om jag förstår till 110% att man vill bära.

Tycker om att prata med dig också, finns det någonstans vi kan prata så att du slipper familjeliv? Skulle kännas skönt att prata med någon som förstår.
  • Regnbågsdröm
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-17 16:00:24 följande:
    Tänk inte så. Det är ytterst ovanligt. Förmodligen bara jag som passar in i den gruppen. Hm. Nej, men såhär är det faktiskt - de allra flesta kan bli gravida med lite hjälp. Sen finns det de som jag som inte hjälpen hjälper på heller. Men det är ovanligt. Så ska man gå på sannolikhet och skit så kommer ni definitivt lyckas.
    Men tycker ni ska fråga läkarna varför de frågade er om IVF när ni inte kan göra det på deras klinik. Vore intressant att höra vad de säger. Förmodligen menar de väl att de skulle remitterat er eller så. Eller så tänkte de inte på att ni har donator.
    Okej. Men det är olagligt inom landstinget heller. Om det inte var landstinget på Island ni pratade med, haha. Skoja. Nej, men ni måste ha missuppfattat det helt enkelt. Jag har kollat upp varenda liten möjlighet som finns, så det där med äggdonation av den andras ägg vet jag att man inte får göra.

Och IVF med donerade spermier på er klinik kan man heller inte göra. Men vi får hoppas att ni lyckas nu med inseminationerna.

Vi kanske kan komma på någon annanstans att höras. Ska fundera lite kram till Dig!
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-18 22:07:10 följande:

Okej. Men det är olagligt inom landstinget heller. Om det inte var landstinget på Island ni pratade med, haha. Skoja. Nej, men ni måste ha missuppfattat det helt enkelt. Jag har kollat upp varenda liten möjlighet som finns, så det där med äggdonation av den andras ägg vet jag att man inte får göra.

Och IVF med donerade spermier på er klinik kan man heller inte göra. Men vi får hoppas att ni lyckas nu med inseminationerna.

Vi kanske kan komma på någon annanstans att höras. Ska fundera lite kram till Dig!

Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
  • Annaelisabeth
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-18 22:07:10 följande:

fritil9 skrev 2017-01-18 22:39:57 följande:
    Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
    Vad roligt att ni hittade varann genom min tråd! Jag hoppas det löser sig för er båda! :) 

Jag kan verkligen tycka att det är märkligt att ni inte får donera ägg till er partner. Jag förstår inte problemet så länge alla inblandade godkänner det. Vem vet hur det blir i framtiden, men lagändringar tar ju tyvärr fruktansvärt lång tid. 

• Regnbågsdröm
    Annaelisabeth skrev 2017-01-19 00:14:37 följande:
    fritil9 skrev 2017-01-18 22:39:57 följande:Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Vad roligt att ni hittade varann genom min tråd! Jag hoppas det löser sig för er båda! :) 

Jag kan verkligen tycka att det är märkligt att ni inte får donera ägg till er partner. Jag förstår inte problemet så länge alla inblandade godkänner det. Vem vet hur det blir i framtiden, men lagändringar tar ju tyvärr fruktansvärt lång tid. 

Ja, innan en lagändring kommer till lär dröja. Men förhoppningsvis sker det någon gång. Det är mycket jag tycker är fel i det här. Det är som om vården tar för givet att allt homosexuella behöver för att få barn är spermier. De tänker inte på att våra kroppar är konstruerade som vilken annan kvinnas som helst. Dvs att man kan ha samma fel som vem som helst.
Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF