• Annaelisabeth

Ålderskrav på 25 år vid IVF

Hej, 

Jag har börjat få lite panik. Jag och min sambo har genomgått en fertilitetsutredning, utan att något fel hittades. Vi har gått till en privat klinik. Läkaren sa att vi skulle fortsätta försöka så länge vi orkar (pga min låga ålder samt att inga fel hittades) och sedan höra av oss så skulle han sända en remiss så att vi skulle få påbörja landstingsfinansierad IVF. 

Detta var under december 2016 då det inte fanns någon åldersgräns. Jag har dock hittat en uppdaterad version där det anges i grundkravet att kvinnan måste vara 25 år för att få göra IVF.
    Källa: http://vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Medicinska-PM/Assisterad-befruktning/. Jag tillhör även denna region. 

Vet ni någon som har kommit runt detta ålderskrav? Jag är så otroligt besviken på mig själv att jag inte stod på mig och bad läkaren skicka en remiss innan ålderskravet tillkom. Till saken hör att det verkar som att denna läkare nu har gått i pension... Jag ska ringa imorgon och höra mig för på kliniken såklart. Vet dock inte om jag gör mig själv en otjänst genom att nämna ålderskravet. Kanske missar de detta och skickar en remiss ändå. Någon med någon slags erfarenhet kring detta?

I maj har vi visserligen råd att göra ivf privat (även om det såklart kommer svida i plånboken), men självklart vill vi gå via landstinget först. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta försökande. Hur har ni andra i liknande situation gjort? Jag har saker att göra hela tiden. Jag studerar, vilket tar upp väldigt mycket tid. Jag har även tagit upp träningen ordentligt igen som jag lägger mycket fokus vid, men jag kan aldrig riktigt släppa dessa barntankar ändå. 

Allmänna reflektioner och råd är även välkomna. Kanske har någon gjort privata ivf-försök på en klinik som rekommenderar det? 

• Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-18 22:39:57 följande:
    Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
    Ska ni åka och inseminera om du får glad gubbe? Har noll koll på insemination inser jag, haha. Tar du inga läkemedel alls?

Om du skriver ditt namn till mig på privatmeddelande här på familjeliv, så kan jag leta upp dig på Facebook och skriva messenger.
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 08:26:22 följande:

Ska ni åka och inseminera om du får glad gubbe? Har noll koll på insemination inser jag, haha. Tar du inga läkemedel alls?

Om du skriver ditt namn till mig på privatmeddelande här på familjeliv, så kan jag leta upp dig på Facebook och skriva messenger.

Ja det ska vi! På morgonen vid glad gubbe åker vi! Nej, det gör jag inte.

Hur skriver jag privat? Ska se om jag lyckas! :)
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 08:49:16 följande:
    Ja det ska vi! På morgonen vid glad gubbe åker vi! Nej, det gör jag inte.

Hur skriver jag privat? Ska se om jag lyckas! :)
    Just det, man kan inte göra det via appen. Måste vara inne via webbläsaren.

Men vi kan skriva ett tag till här. Går ändå bara in i den här tråden nu.
    fan vad enkelt insemination verkar vara när man inte tar läkemedel eller något. Så simpelt! Skönt att veta den dagen vi förhoppningsvis ska göra det på min sambo.
    Köpte ni ett paket eller?
  • fritil9

Nej jag lyckas inte komma in på din profil! :(

Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 10:01:32 följande:

Just det, man kan inte göra det via appen. Måste vara inne via webbläsaren.

Men vi kan skriva ett tag till här. Går ändå bara in i den här tråden nu.

fan vad enkelt insemination verkar vara när man inte tar läkemedel eller något. Så simpelt! Skönt att veta den dagen vi förhoppningsvis ska göra det på min sambo.

Köpte ni ett paket eller?

Ja! Tror man skippar läkemedel sålänge mensen och äl är regelbunden. Nej, vi betalar per gång.. men nu ångrar vi att vi inte tog paket, lagom till vi skulle betala så höjde de summan med 2000 kr per insemination..
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 10:54:10 följande:

Nej jag lyckas inte komma in på din profil! :(

Ja! Tror man skippar läkemedel sålänge mensen och äl är regelbunden. Nej, vi betalar per gång.. men nu ångrar vi att vi inte tog paket, lagom till vi skulle betala så höjde de summan med 2000 kr per insemination..
    Aha. Hur mycket kostar det per insemination då? Är nog smartast att ta paket. De allra flesta behöver ju göra fler behandlingar så.
  • Anonym (rättvist)

Tycker det är lika vettigt med en undre gräns som en övre vad gäller IVF. 

Jag får ingen bekostad via landstinget pga för hög ålder, du kommer ju iaf få en även om du får vänta lite...

Jag kan eg tycka att de borde göra en individuell bedömning, men finns väl inte de resurserna. En ung kvinna med dålig äggreserv borde ju få IVF även om hon är under 25, samt en äldre kvinna med riktigt bra äggreserv borde med få hjälp även om hon hunnit fylla 39 år. En utredning ska ju bedöma chanserna för varje par och tycker alla borde få möjlighet att genomgå det. 

Sen blir ju männoskor äldre och äldre så även åldern på när man får barn ökar ju och då borde även den gränsen höjas tycker jag då man privat kan få hjälp ytterligare några år....

• fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 11:01:58 följande:

Aha. Hur mycket kostar det per insemination då? Är nog smartast att ta paket. De allra flesta behöver ju göra fler behandlingar så.

Det kostar 14.000 per gång, ett paket om 4 insem. när vi kollade skulle kosta 40.000, nu ligger det på 45.000. De tyckte vi gjorde rätt i att skippa paketet då de trodde det skulle gå snabbt, men det vet man ju aldrig!

Vi kände väl lite också att det är lättare att få ihop 14 i månaden, än att först spara ihop till 40.000 och sen köra. Hade vi valt det hade det ju säkert tagit på första med!
  • Annaelisabeth
    Anonym (rättvist) skrev 2017-01-19 11:06:29 följande:

Tycker det är lika vettigt med en undre gräns som en övre vad gäller IVF. 

Jag får ingen bekostad via landstinget pga för hög ålder, du kommer ju iaf få en även om du får vänta lite...

Jag kan eg tycka att de borde göra en individuell bedömning, men finns väl inte de resurserna. En ung kvinna med dålig äggreserv borde ju få IVF även om hon är under 25, samt en äldre kvinna med riktigt bra äggreserv borde med få hjälp även om hon hunnit fylla 39 år. En utredning ska ju bedöma chanserna för varje par och tycker alla borde få möjlighet att genomgå det. 

Sen blir ju männoskor äldre och äldre så även åldern på när man får barn ökar ju och då borde även den gränsen höjas tycker jag då man privat kan få hjälp ytterligare några år....

Tack för ditt svar!

Jag håller med om en undre gräns vad gäller IVF, men jag tycker att det är rimligt att sätta den vid 18 års ålder. Då blir man myndig, föräldrarna har inte längre underhållsskyldighet, du får rösta, gifta dig, ta körkort etc. Sedan förstår jag dock kraven att ha försökt i 2 år (om det inte hittas något fel), alltså tror jag att få 18-åringar ändå kommer att "kvalificera" sig. Jag tror inte att det kommer vara något särskilt högt tryck för personer under 25 år heller, om det nu är därför detta krav finns på vissa landsting. Jag vet faktiskt inte varför det finns. Jag kan tänka mig, men har absolut ingen källa, att de flesta som vill ha landstingsfinansierad ivf är 30-40 åringar. 

Jag som är 23 år (om det gör situationen mer förståelig känner jag mig snarare som 5 år äldre min egna ålder, har  dessutom en sambo som är över 30 år), har försökt en längre tid, men ändå måste vänta i 2 år till... Det är galet tycker jag. Absolut, jag kommer att få hjälp till slut, men på vägen dit går båda jag och min sambo i bitar inombords. Alla som har försökt en längre tid tror jag förstår hur jobbigt det är psykiskt. Varför ska inte jag (eller vi) ha samma rätt? Jag blir även så fruktansvärt provocerad av att det är olika krav beroende på vilket landsting man tillhör. 

Jag håller helt och hållit med dig om en individuell bedömning. Jag kan tycka att det ska vara samma krav på alla landsting, och att de därutöver kan göra undantag genom dessa individuella bedömningar.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 11:39:02 följande:
    Det kostar 14.000 per gång, ett paket om 4 insem. när vi kollade skulle kosta 40.000, nu ligger det på 45.000. De tyckte vi gjorde rätt i att skippa paketet då de trodde det skulle gå snabbt, men det vet man ju aldrig!

Vi kände väl lite också att det är lättare att få ihop 14 i månaden, än att först spara ihop till 40.000 och sen köra. Hade vi valt det hade det ju säkert tagit på första med!
    Ja ni är ju unga och uppenbarligen friska, så kanske tar sig fort. Samtidigt som det ju är väldigt få som blir gravida första försöket liksom. Men håller tummarna för er. Det är kanske smart att köpa en åt gången för er del.
Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF