• kokosflingan89

IVF februari 2017

Hej!

Jag äter provera just nu för att få igång mensen. Om ca två veckor är det dags att börja med sprutor. Äggplock beräknas till v. 7-8. Detta är vår första ivf. Är också nervös inför sprutor och äggplock. Har sprutat med gonal-f förut och tyckt att det var ok. Hoppas på att dessa inte är alltför eländiga heller. Men tänker ändå att det förhoppningsvis är värt det i slutändan. Kan tänka mig att ruvartiden när man går och väntar på svar är värst dock.

• kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-24 22:42:34 följande:
    Välkommen! Jag har som sagt inte haft några bekymmer med sprutorna. Inga biverkningar heller. Vad är anledningen till att du/ni inte kan bli gravida?
    Tack!

Skönt att höra!

Jag har pcos och pga detta inga egna ägglossningar. Vi har testat både med pergotime och gonal-f för att få till ägglossning men det har inte hänt något. Så då tror de att ivf är vår bästa chans.
  • kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-24 13:13:12 följande:

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

Varför har ni inte fått starta dina senaste två menscykler?
  • kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-25 15:38:10 följande:
    De kan glra max 30 äggplock på 1 vecka och tydligen finns riktlinjer att man kan bli nekad två gånger. Så nu är vi livade start nästa vecka. Jag tar också gonal-f så kan inte uttala mig om de andra sprutorna. Gonal-f är ju bra för att dosering är så lätt.
    Jaha, oj! Det hade jag ingen koll på! Så när man ringer vid mensstart så kan de alltså säga att man får vänta?
  • kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-26 15:32:57 följande:
    Jag vet inte hur det är på andra kliniker men rmc malmö gör så. Var går du?
    Ok då förstår jag. Måste vara sjukt snopet att få det beskedet! :/

Jag går på Huddinge :)
  • kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-26 16:38:03 följande:
    Nja, de varnade oss för det vid första besöket. Så har varit beredd på det. Trivs ni på kliniken?
    Ja vi har bara varit där en gång då vi gjorde vår utredning på Sophiahemmet men den läkare och barnmorska vi träffade då var supertrevliga! Vi va där i två timmar då vi gick igenom planen och fick massa information om varje steg. Kändes bra! Känns också som att vi har fått mycket mer information än vad många andra har fått på sina kliniker baserat på en del frågor som ställa i forumen.

Hur känner ni? Trivs ni på er klinik?
  • kokosflingan89
    Solen2 skrev 2017-01-26 21:17:45 följande:

Hej! Jag hänger i ivf tråden för januari (då jag nu är ruvare) men tänkte tipsa er också om ivfpodden om ni inte redan hittar den. Otroligt bra och informativa avsnitt om allt möjligt som man kan vilja veta om ivf och allt runtomkring. Det är en barnmorska och en fertilitetsläkare som leder den vilket gör att det är saklig och korrekt information och att de är mycket kunniga inom området.

Lycka till alla!

Hej! Jag har också lyssnat på den! Mycket bra och intressant information! :)

Lycka till med ruvningen!
  • kokosflingan89
    pigan86 skrev 2017-01-27 06:43:14 följande:
    Jag trivs bra på min klinik, går i umeå. Tror nog dem flesta kliniker utgår från samma koncept men alla människor är olika och dem berättar säkert på olika sätt då de är första gången för många så är inte alla lika lyhörda och mottagliga av information. Frågor finns ju alltid oavsett när/var/hur man fick informationen + vad man själv väljer att fråga om. Fick med oss en folder full med bra häften både om sprutorna, behandlingen och hur själva befruktningen går till mm..
    Ja det har du säkert rätt i :) man är ju stressad, nervös, exalterad m.m kan man ju säga! Allt går väl inte in :)
  • kokosflingan89
    Popetot skrev 2017-01-28 08:29:14 följande:

Vi trivs ganska bra. Sköterskorna är underbara. Lite jobbigt att inte ha samma läkare varje gång man ska dit. Har hunnit träffa 5 olika läkare. De har känts olika bra. Ska framföra vem jag vill ha när jag ringer in vid mensen och hoppas på att de tar hänsyn till det. Igår var en lite jobbig kväll. Om några veckor kommer jag veta om det blir ett liv med eller utan barn. Så idag ska jag verkligen sysselsätta mig så jag slipper att tänka så mycket. Ha en mysig helg allihop!

Ja jag förstår! Tidigare när jag har gjort ägglossningsstimulerande behandlingar så har jag varit hos olika också. Oftast har jag inte haft några problem. Men det har ju hänt att man haft läkare man inte alls är lika bekväm med och det är ju tråkigt. Men jag har försökt tänka bort det. Och tänkt att i slutändan så spelar det ingen roll. Men det beror också på vad man gör såklart. Ett VUL spelar inte mig så stor roll, däremot när jag gjorde spolningen så kände jag mig lugn och trygg med läkaren och i den situationen kändes det viktigt.

Ja det här är ju så stor livsomvälvande grej.. men det bästa är verkligen att försöka att inte tänka på det såklart! Men hur ska man inte kunna göra det liksom??? Det är ju typ det enda jag tänker på... :/
Svar på tråden IVF februari 2017