FiaW skrev 2017-02-07 15:38:32 följande:
Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.
Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?
Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".
Men blev så klart ledsen efter.
Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".
Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.
Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)
Kram på dig!
Vi får nog alla hjälpas åt att sluta känna oss misslyckade! Inget vi valt eller kan styra över att det inte blivit som vi vill... Min sambo har känt väldigt mycket skuld för att hans sperimer inte är bra. Jag har aldrig känt någon skuld, inte helt felfri heller med min PCOS, däremot tyckter jag det är rätt så privat. Inget jag sätter mig och pratar om i stor grupp utan väljer att prata med nära och kära (och några på jobbet) mer enskilt.
Ganska konstigt fråga att ställa till någon som man knappt känner - Ska du inte skaffa barn"? Man skulle ju aldrig fråga något annat privat på de sättet. Typ om någons ekonomi eller så... men om man tänker skaffa barn är tydligen inte lika privat :s
Ja jättebra att de uppmärksammas!