• rebeqqa

IVF februari 2017

Hej hej tjejer!

Vi står i starten inför första ivf försöket. Jag väntar på blödning -som bör komma snart ätit provera i 10 dagara.

Vi har försönt få barn i 2 år, men jag har alltiv vetat att nåcot var fel med mig pga min oregelbundna/helt uteblivna menscykel. Läkaren konstaterade att jag har pcos och efter mer än ett år med olika behandlingar står vi nu där. Vi ska göra ivf på Sahlgrenska, jag är både ängslig och orolig. Mest för alla sprutor och äggplocket. Tänker inte så mycket på utgången än.. men jag tror jag kommer oroa mig för det mer längre fram i processen.

Vi ska göra korta protokollet, med gonal F 112.5enheter, orgalutran och ovitrelle ! Väntar som sagt bara på blödning nu och jag hoppas den kommer snart så vi kan börja!

• rebeqqa
    pigan86 skrev 2017-02-20 15:56:13 följande:

Jag gruvade mig också väldigt mkt för sprutorna då jag är väldigt spruträdd men jag klarade de och det kommer du också att göra :)

Första gången var värst var så sjukt nervös men jag lovar dig att de kommer gå bra ju fler gånger du tagit sprutorna :)

Jag tog också gonal-f, orgalutran och ovitelle. Det finns bra filmer på youtube om hur man tar sprutorna, dem hjälpte mig mkt.

Lycka till och hoppas din mens kommer snart <3

Åh tack snälla för att du delar med dig och peppar mig <3 Jag hoppas också mensen kommer snart så vi bara kan sätta igång. Hur går det för er nu? Vart är ni i processen?
  • rebeqqa
    Witttra skrev 2017-02-20 17:11:13 följande:

Åh, spännande! Det kommer säkert gå super men förstår din nervositet. Hade just samma oro som dig inför sprutor och äggplock. 

Sprutorna vänjer du dig snart vid. Ett bra tips är att hålla en isbit mot huden några få minuter innan du kör in nålen. Har hjälpt mig flera gånger då det kändes jobbigt i början. 

Jag googlade runt om hur äggplocket var och det avråder jag dig ifrån. Folk skriver hur de har svimmat av smärta men det måste vara YTTERST ovanligt eller osanning! Det känns lite men man kan be om lite mer smärtstillande så det brukar inte vara några som helst problem. Jag är då en av dem som de säger kan ha haft lite besvär så jag fått lite extra smärtstillande. Många känner då mindre än mig. Du får också lugnande innan vilket är fantastiskt mot nervositeten. Jag började böla efter mitt första ägguttag för att jag blev så lättad över att det inte alls var så farligt som jag trodde :). Nu är vi på tredje vändan och jag står fortfarande ganska stark :)

Lycka till er!

Åh tack för ditt härliga svar :)

Jag hoppas att det ska gå så bra som du skriver. Jag är tyvärr en sån som måste läsa och ta reda på allt innan för att mentalt kunna förbereda mig.. så jag har redan googlat mycket men jag tror inte det kommer bli så hemskt ändå.. Jag kommer klara detta!

Du verkar så stark, tredje IVF - vart i processen är ni nu?
  • rebeqqa

Hej igen tjejer! Nu är vi på gång - på riktigt! Första sprutan är tagen, andra blir ikväll. VUL fredagen den 3/3 - lite nervös inför VUL. Hoppas så att min kropp svarat bra, men man vet ju aldrig. Jag har idag gått runt med världens huvudvärk- vet inte om det beror på gonal F eller pga att jag var spänd och orolig igår inför sprutan.

Jag ska börja med orgalutran om några dagar - vad är er erfarenhet ? #livräddförsprutor

• rebeqqa

Tack tjejer! Idag är huvudvärken borta- så det kanske inte var så mycket medicinerna utan mer all anspänning. Igår tog jag spruta nr 2 och jag överraskade både mig själv och min make - för jag tog den på mig själv. Det var aldrig ens på tapeten för jag är otroligt spruträdd men jag fixade det! Så stolt! Första orgalutran sprutan får dock min make hjälpa mig med - de flesta verkar ha samma bild av den, den är lite svårare men helt klart hanterbar.

Finns det fler här inne med pcos ? Jag är så nyfiken på hur många dagar jag kan tänkas behöva ta sprutor, vi har äggplock under v.10 om allt löper enligt planen. Men man vet ju aldrig, om 5dagar har vi VUL och då hoppas vi att vi ser många fina äggblåsor men jag har ingen aning om vad som är ett "bra" antal. Jag ser gärna att vi har ca.. 10-15 äggblåsor på gång men vi får se hur det går. Någon mer som har äggplock på gång under v 10?

• rebeqqa
    Popetot skrev 2017-03-02 05:45:20 följande:

Jag fick ett plus!

Stort grattis!!!
  • rebeqqa

VUL idag... Nog fanns det ägg alltid. 11st totalt som låg mellan 11mm-14mm och sen kunde läkaren se vääääldigt många strax under 10mm. Det var dem på 9-10mm som oroade henne. Läkaren ville förbereda oss på total-frys utan återföring. Hon ser att jag löper stor risk för att utveckla överstimulering. Vi åker tillbaka på måndag och ser hur det ser ut då. Min slemhinna som alltid varit så tunn har aldrig varit finare - 3 siktad och alldeles perfekt. Dosen är sänkt från 112.5E till 100E och hon har bytt ut vår ägglossningspruta från ovitrelle till något annat som ska vara mindre riskfyllt och mildare mot överstimuleringen. Alltså.. jag visste väl det.. så orolig för överstimulering nu. Bara hört massa hemskt om det. Vill så gärna ha ett återfört efter äggplocket.. ????

• rebeqqa

Hej tjejer! Vilka svängar det bli under den här resan. Senast skrev jag här första VUL under sprutaperioden. Redan då såg de många ägg, sänkte golan f dosen och varnade att jag kanske inte kommer få ett färskt embryo återfört pga risken för överstimulering. När vi åkte dit 3 dagar senare kunde läkaren konstatera att det blivit betydligt fler äggblåsor. Så många att läkaren inte kunde räkna dem mer -" mer än 40 min mindre än 50 tror jag, definitivt 30 stora - resten lite mindre" sa läkaren. Därför, ville de avbryta allt och börja om om några månader. Men jag blev så ledsen och läkaren gick med på att ta ett blodprov och se vad jag har för Estradiol värden. Tur det, fick igår höra att mitt värde var 6000 och att äggplocket blir av trots allt, men total-frys! Tog en alternativ ägglossningsspruta igår, imorgon 10 blir det äggplock! Nervös !

• rebeqqa

Påväg hem från äggplocket nu - vi togs väl om hans! De tömde många blåsor, tyvärr så var mer än hälften tomma. Men vi har nu 14 ägg, nu ska de se hur många som är mogna, på fredag vet vi hur många som blir befruktade och på tisdag vet vi hur många som går till frysen - blev total-frys för vår del pga den stora risken för ohss.

Äggplocket var inte så hemskt, visst gjorde det ont men det var hanterbart - behöver jag så kommer jag fixa att göra detta igen. Kan bero på all medicin men det var värre i mitt huvud innan än hur det var i verkligheten.

• rebeqqa
    ammela skrev 2017-03-08 17:10:18 följande:

Rd 13 idag. Ingen mens eller sporttings. Brukar i vanliga fall få mens 9-12 dagar efter ägglossning! Vågar såklart inte ropa hej, inte helt fattat hur vanligt det är med mens innan testdatumet eller om lutinus oftast skjuter upp mensen. Testdag först på lördag börjar bli otålig nu :)

Åh håller tummarna för er ??
  • rebeqqa
    Popetot skrev 2017-03-08 17:48:28 följande:

Skönt att det gick bra. Jag hoppas du får många mogna och befruktade ägg. Kram på dig!

Tack snälla, det hoppas vi med ? nu är det vila som gäller ?
  • rebeqqa
    Popetot skrev 2017-03-08 18:04:18 följande:

Ja mycket vila. Jag har varit däckad hela dagen efter alla min äggplock. Får ni veta i morgon hur det gått?

Imorgon kunde vi ringa och fråga hur många som var befruktade och mogna av de 14 de fick ut. På tisdag (dag 6) får vi vet hur många som fryses ner. Jag är så jäkla orolig och nervös. Då det är första gången vet jag inte riktigt vad jag kan förvänta mig. Har ingen aning om kvaliten på mina ägg vi vet inte hur kapabla makens simmare är på att befrukta heller. Försöker tänka att bara vi får 1 till frysen är jag lättad. Får vi 2 blir jag överlycklig <3
  • rebeqqa
    Hunny B skrev 2017-03-08 20:08:50 följande:

14 ägg är bra resultat! Jag fick också ut 14 från totalt 25 blåsor i bra storlek - resulterade i 6 nedfrysta femdagarsembryon/blastocyter varav den första blev en graviditet nu precis. Se till att ta det lugnt ett par dagar och bli inte rädd om magen sväller upp, jag såg höggravid ut i en dag men det gick snabbt över. Hade lite svårt att andas också men det var mest innan plockat.

Åh herregud vilka fantastiska resultat ni fick, jag vågar inte hoppas på sånna fina resultat. Ja, nu blir det bara vila ett par dagar. Känner mig redan bättre! Stort grattis till ditt plus! Vad roligt! <3 var det en stimulerad frysåterföring eller sattes det in i egen cykel?
  • rebeqqa

Hej alla! Det har varit lite tyst från mig här inne men jag är får bara och väntar på att få veta om vi får något till frysen eller inte. Hade ägguttag 5 dagar sedan och pga risk för överstimulering fick vi inte sätta in något färskt.

De fick ut 13 ägg totalt - 1 var inte moget och 6 av dem var så kallade tomma zooner - tänk ägg utan arvsmassa. Det betyder att vi hade 6 bra ägg kvar - av dem blev 4st befruktade.. och de odlas nu vidare. Jag har haft en hemsk helg - varit säker på att alla hade dött. Kliniken skulle ringa oss tisdag (dag 6) men jag stod inte ut. Jag ringde idag och pratade med en sköterska som inte kunde säga så mycket mer än att de fyra fortfarande är kvar i värmeskåpet på labbet. Även om vi inte vet så mycket egentligen så var det en lättnad i sig att veta att de iaf fanns kvar. Det finns en chans till att få något ur detta första ivf försök. Håller tummarna - vill bara veta nu känner jag..

• rebeqqa

IVF 1 är nu över. Vi fick inget återfört och inte heller något till frysen. Att säga att jag är ledsen, orolig och besviken räcker inte ens. Känner en smärta och sorg jag aldrig tidigare känt. Hur är detta ens möjligt..

Svar på tråden IVF februari 2017