• FiaW

IVF februari 2017

Popetot skrev 2017-02-07 14:36:02 följande:
    Tror inte någon plussat än ;)

Angående överstimulering så är det en god ide att hålla koll på sin vikt. Går man plötsligt upp i vikt under tiden som man tar sprutorna så ska man nog säga till. Men lättast är det för dem att se varningstecken genom att man har väldigt många blåsor. Man kan också bli ombedd att ta blodprov i samma syfte. Allvarligare symptom har jag förstått det som att man oftast inte får förrän efter införing. Därför väljer de ibland att inte göra återinföring utan istället frysa in om de fått indikationer på att det finns risk för överstimulering.

Jag har bara gjort kort protokoll och tror då 150 är någon sorts stadardsdos i alla fall för första ivf. Men då du är nedreglerad så behövs kanske en högre dos? Lycka till med allt!
    Haha, jag hänger inne i januari-tråden också och det var nog dem jag tänkte på när det gällde plussen och överstimuleringen ;)
    Hoppas så klart få säga grattis till en massa här också om ett litet tag :)

Tack, ja det där med vikten kan nog vara en bra indikation. Jag ska ta blodprov fem dagar efter att jag börjat med sprutorna och det lär väl också visa en del då.

Det låter fint för dig med dina blåsor och de lär ju hinna växa till sig ytterligare innan det är dags för ÄP :)

Det låter också vettigt att ta det lugnt, tror kroppen behöver det.
    Skönt med en förstående chef, först funderade jag på att inte berätta nåt för min men insåg sen att det underlättar väldigt mycket om hon vet. Dels om jag mår dåligt på jobbet men också om jag behöver sjukskriva mig vid äggplock el. liknande.
    Jag har alltid varit väldigt försiktig med att berätta privata grejer om min själv men jag har släppt en del på det och det är väldigt skönt. Det finns mer stöd att få än man kanske tror och det känns som att fler stöttar än dömer.
  • FiaW
    ammela skrev 2017-02-07 15:07:58 följande:
    Jag ska börja på 175 enheter. Tror det har med ålder och beräknad äggreserv kanske?
    Ja, så kan det kanske vara. Jag fyller 39 i sommar så kanske att de vid min ålder sätter in lite mer.
    Sen har jag i och för sig bra äggreserv så det är ju skönt.
    Du har också långa protokollet va? Hur gammal är du? :)
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 15:18:20 följande:
    Tror de är jätteviktigt att kunna prata om det. Kanske inte med alla - men i allafall med några. Har inte stött på några negativa kommenterer ifrån de som vet. Däremot en del korkade kommentarer ifrån folk som inte vet... tex "skulle aldrig kunna göra en IVF behandling. Tänk på alla hormoner och biverkningar man behöver stoppa i sig. Hade hellre valt att inte skaffa biologiska barn" från en manlig kollega som två v senare blev pappa till sin biologiska dotter. Hur gör ni andra när ni hör sånt (om ni gjort det?) Jag orkade inget säga... kände att jag skulle bli ledsen och ville inte visa det
    Vilket pucko, jag blir förbannad på människor som inte kan ha lite förståelse för andra. Bara för att man själv inte har några problem, eller känner någon som har det, borde man ändå kunna tänka sig att det finns folk runt omkring en som kan vara i en sån situation och som kan bli ledsna.
    Jag har en kvinnlig kollega som frågade mig om jag hade barn och när jag svarade nej frågade hon om jag inte ville ha barn för i så fall började det nog bli dags. Hur tänker man när man säger så till någon man knappt känner?
    Jag sa inte heller nåt då, försökte bara släta över det genom att med ett leende säga som jag brukar; "Man vet aldrig vad som händer, vi får se".
    Men blev så klart ledsen efter.

Anledningen till att jag inte pratat med någon om det här tidigare är nog att jag känt att det är ett misslyckande att inte kunna få barn, att det är nåt fel på mig. "Alla andra kan ju".
    Men det har hjälpt mig mycket när jag insåg att det är väldigt vanligt att ha fertilitetsproblem. Det har hjälpt att läsa om era resor här och att läsa om en del modiga kvinnor som bloggar om sina problem.
    Det tråkiga är att det pratas så lite om det att man känner skam och tror att man är ensam med såna här problem. Jag hoppas de börjar lyfta det mer i TV, jättebra med Nyhetsmorgon som följer Markiz. Modig tjej som hjälper många :)

Kram på dig!
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-07 16:00:17 följande:
    Vi får nog alla hjälpas åt att sluta känna oss misslyckade! Inget vi valt eller kan styra över att det inte blivit som vi vill... Min sambo har känt väldigt mycket skuld för att hans sperimer inte är bra. Jag har aldrig känt någon skuld, inte helt felfri heller med min PCOS, däremot tyckter jag det är rätt så privat. Inget jag sätter mig och pratar om i stor grupp utan väljer att prata med nära och kära (och några på jobbet) mer enskilt.

Ganska konstigt fråga att ställa till någon som man knappt känner - Ska du inte skaffa barn"? Man skulle ju aldrig fråga något annat privat på de sättet. Typ om någons ekonomi eller så... men om man tänker skaffa barn är tydligen inte lika privat :s

Ja jättebra att de uppmärksammas!
    Jag känner också att det är privat men har precis som du tagit mod till mig och pratat med de närmsta, chefen och med vissa i vardagen som typ massör eller kiropraktor där det har känts viktigt att diskutera om viss behandling funkar att göra när man är gravid (har ju varit det två gånger och fått missfall båda gångerna).

De har inte hittat någon förklaring till vår barnlöshet men jag känner nog att det beror mest på mig då sambon har två barn sen tidigare. Försöker att inte känna så dåligt samvete ändå.

Nej vissa tycker tydligen inte att barn-frågan är privat, mycket märkligt!
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-08 13:42:30 följande:

Ja, förstår din tanke - men bort med de dåliga samvetet!

Kan inte ens föreställa mig hur de känns att få ett missfall :( Vi har hela tiden trott att de svåra i hela IVF processen var att få ett embryo att fastna. Efter dessa 2 misslyckade försöken utan ens en återinsättning har vi märkt att de var fler hinder än så... Att sedan lyckas bli gravid och få missfall känns så fruktansvärt orättvist.

Ja, första gången blev jag helt knäckt. Glädjen var så total och jag kände mig så stark när jag såg plusset, att det inte fanns på kartan att det kunde bli MF.

Andra gången var jobbig på ett annat sätt. De tyckte att fostret inte växte som det skulle men de var inte helt säkra, så jag fick komma tillbaka varje vecka i en månad för att följa utvecklingen. Några gånger fick jag besked om att det inte såg så bra ut men det hände också mitt i allt detta att jag fick träffa en doktor som tyckte att han kunde se hjärtslag och att det ändå såg lovande ut. Detta gjorde ju att jag kastades mellan hopp och förtvivlan under en lång tid och det slet också oerhört.

Till slut blev det ett MF och nu är jag livrädd att jag inte ska få behålla det om jag plussar igen.

Måste vara jättejobbigt att inte få någon återinsättning. Det är så tufft med allt detta hopp som gång på gång grusas :(

Vet läkarna vad er barnlöshet beror på?
  • FiaW

Börjar bli lite orolig att jag inte ska få min mens i tid så jag kan starta med sprutorna.

Hur har det varit för er andra med långt protokoll? Har er blödning kommit som den ska mellan dag 8-14 från att ni startade med nedregleringen? Imorgon är dag 16 och fortfarande ingen mens i sikte.

Jag ska börja med sprutorna på onsdag men får inte göra det om mensen inte kommit.

Jag är rädd att jag måste spraya en hel månad till innan sprutorna i så fall :(

Det konstiga är att jag brukar ha väldigt klockad mens men har nu gått över fyra/fem dagar. Antar att hormonerna i nedregleringen stökar om allt.. :(

• FiaW

Hjälp!! Väntar ju på min mens efter nedregleringen för att kunna börja med sprutorna och eftersom jag inte fått min mens än tog jag för säkerhetsskull ett grav-test i morse och det visar positivt!! Kliniken är stängd så jag kan inte ringa och fråga om jag ska fortsätta med sprayen.

Undrar om testet kan visa positivt även om man inte är gravid?! Om Synarel kanske kan visa fel?! Hjälp, vågar inte hoppas och riskera att bli fruktansvärt besviken igen..

• FiaW
    ammela skrev 2017-02-12 12:44:08 följande:

Åh grattis!! Sluta med sprayen! Den behöver du ju inte ta mer :)

Tack snälla!! Men det jag oroar mig för är att testet kan visa positivt pga Synarel, jag kan inte tro att det tagit av sig själv efter så länge. Det är inte klokt i så fall, vi har ju knappt hunnit ha sex denna perioden. Det känns för otroligt.

Nåja, jag slutar med sprayen så länge :)

Stor kram!
  • FiaW
    ammela skrev 2017-02-12 13:09:12 följande:

Det tror jag verkligen inte. Sprayen ska ju ta bort dina hormoner så den borde inte kunna ge falskt så. Prova att ringa 1177 men jag tror verkligen du är gravid!

Tack, ja vi hoppas!! :)
  • FiaW
    Popetot skrev 2017-02-12 13:44:58 följande:

Men vad galet!! Grattis! Berätta mer i morgon när du pratat med någon kram

Ja helt galet i så fall! Tack, ja det gör jag :)

Kram
  • FiaW
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-12 14:23:54 följande:

Läste inte hela!! Grattis!!!

Tack!! Hoppas! :)
  • FiaW
    Busfrö10 skrev 2017-02-12 15:37:18 följande:

Då har vi varit och stoppat in en liten blastocyst!

Av våra 11 ägg var 10 mogna, 7 blev befruktade, och 2 överlevde till nu. Så ett av de ligger och gror i mig nu =)

Det andra ska de odla på tills imorgon och förhoppningsvis stoppa i frysen.

Nu är det bara att fortsätta med Lutinus och njuta av att vara med ett litet embryo =)

Grattis, låter ju jättebra! :)
  • FiaW
    Busfrö10 skrev 2017-02-12 15:41:30 följande:

Men åh! Fantastiskt ju! Grattis!!!

Tack!! Ja vi hoppas!! :)
  • FiaW
    pigan86 skrev 2017-02-12 16:21:25 följande:

Men gud vad kul, hoppas för er del att de är ett "riktigt" plus och att det fungerade normalavägen för er <3 <3

Tack!! Ja vi håller alla tummar!! :)
  • FiaW
    Millilo skrev 2017-02-12 16:33:15 följande:

Låter ju jättebra, håller tummarna att du verkligen är gravid!

Jag skulle ringa 1177 redan idag, de kan få tag på gynekolog att fråga när de inte vet svaret själva! Jag tror inte synarela kan ge pos. svar, det är ägglossningssprutan som gör det. 

Tack! Ja vi får se vad de säger. Jag vet inte vad jag ska tro!
  • FiaW
    Inuti bubblan skrev 2017-02-12 17:37:28 följande:

Men herregud vad spännande!! Jag hade också ringt 1177 som flera nämt tidigare för säkerhets skull. Men grattis grattis grattis! <3

Tusen tack!! Ja vi får se vad de säger! :)
  • FiaW
    Popetot skrev 2017-02-13 11:23:17 följande:

Äggplock gjort! Grät mig genom det. De andra gångerna har det gått bra men denna gången gjorde det väldigt ont. Fick ut 19 ägg!! Helt galet. Trodde det skulle bli färre denna gång men icke. Gissar att kanske hälften är mogna men det får vi veta i morgon när dom ringer. Nu ska jag bara ligga på soffan hela dagen och bli ompysslad. Tufft för min man att se vilken skillnad det var på mig denna gång mot förra. Kände sig hjälplös.

Usch så jobbigt, men grattis till det fina resultatet!! :)
    Passa på att koppla av och ta hand om dig nu! <3
  • FiaW

Har pratat med kliniken nu och hon sa bara ett stort grattis och att vi skulle försöka njuta av situationen så mycket vi kunde. Det var rätt att jag slutat med nässprayen.
    Hon sa också att det inte alls var ovanligt att kvinnor blev gravida under nedregleringen. Min teori är att det var bra för min kropp att dämpa de egna hormonerna lite, skulle inte förvåna mig om ganska många kvinnor har östrogen-dominans pga bl.a. p-piller och att den obalansen ställer till det för fertiliteten.

Eftersom jag haft två MF tidigare är jag såklart jätterädd att det ska hända igen, men jag ska ändå försöka njuta.
    Jag har bestämt mig för att ta ett graviditetstest till snart, ifall det andra ev. skulle kunna ha visat fel.

Det här är så osannolikt!!

• FiaW
    Millilo skrev 2017-02-13 15:27:01 följande:

Tack för allt pepp! 
    Jag är nu ruvare till en blastocyst och har även en i frysen!

Heja! :D
  • FiaW
    Busfrö10 skrev 2017-02-16 01:21:35 följande:

Hej!

Är på rd4 nu, blev inget till frysen tyvärr. Så allt hopp sätts till krypet i magen.

Vårt liv hamnade lite uppåner i tisdags. Min bästa vän fick en stroke och ligger nu i respirator... Kan inte fatta!

Försöker tänka positivt och inte stressa upp mig med tanke på vårt lilla kryp, men inte så lätt som ni kanske förstår.

Behöver all stöttning...

Usch så hemskt! Styrkekramar till er och krypet!
Svar på tråden IVF februari 2017