• Popetot

IVF februari 2017

pigan86 skrev 2017-01-28 08:50:43 följande:

Idag kom min efterlängtade blödning, börjar med gonal-f imorgon kväll. Är lite små nervös eftersom jag är spruträdd, men förhoppningsvis leder de till något gott så de inte känns förjäves.

Hoppas ni har en toppen fin helg allihopa

Härligt!! Det kommer gå utmärkt med sprutorna. Nålen är ju väldigt tunn på gonal-f tack och lov. Jag tror min mens kommer onsdag så startar nästa vecka någon gång. Kul att ligga nära varann :)
  • Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-01-28 22:53:03 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här!

Vi är inne på vårt andra försök. Gjorde ett i november, men gick inte så bra. Fick ut 5 ägg, 4 blev befruktade. 3 delade på sig och ett stoppade de in =) Inga till frysen.

Fick mens som vanligt, så ingen bebis den gången...

Så nu kör vi igen!

Jag är 38 år och vi har en son som är 6 år. Har försökt med syskon i ca 2 år, men inte lyckats. 

Problemet vi har är att jag har låg äggreserv och han har inte så snabba spermier. Vi kör korta, och jag började med Puregon i onsdags. På söndag lägger jag till Orgalutran, huvva...

Håller tummarna för allihopa här i tråden!!

Välkommen hit du med! Kul med fler att följas åt med. Tog det lång tid att bli gravid med ert första också?

Orgalutran gillar jag inte. Mest för att nålen är lite tjockare. Men det är ju det lilla i sammanhanget :)
  • Popetot
    pigan86 skrev 2017-01-29 09:10:52 följande:

Jag kan bara uttala mig om mig själv, vi fick jätte fint bemötande på kliniken och dem berättade o förklarade ingående allting åt oss. Kände mig väldigt nöjd efteråt, men nu ett tag senare snurrar alla möjliga frågor i skallen. Läser igenom alla papper o broschyrer och hittar svaren, men nästa dag känns allt lika oklart igen. Tror nervositeten och oron blockerar allt "nytt" så man tar inte till sig de på samma sätt.

Just idag känner jag mig rädd, snudd på ledsen. Är livrädd att inte klara av dehär.

Vad är det du är mest rädd för? Jag har ju gått igenom det två gånger så kanske kan bidra med något för att lugna? Jag har iofs inga problem med sprutor så det gör ju det hela enklare.
  • Popetot
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 00:57:45 följande:

Hej, kliver även jag in i den här tråden.

Våran resa börjar 2011 med att jobba på saken hemmavid. April-14 gör vi vårat första läkarbesök på lokala gynmottagningen. Efter långa väntetider och mängder av provtagningar och vaccinationer blir vi i Mars-15 kallade till länssjukhuset. De har kommit fram till att det är spermierna som är åt skogen för få till antalet. Remitteras till IVF Kliniken och får komma till dom i Juni-15.

Gör våran första behandling i Juni-15 med Bemfola dos:150, men jag svarar ganska dåligt på behandlingen så då övergår vi till Gonal-f som är lättare att justera dosen på och ökar upp den till 225. På 16e dagen gör vi uttag och får ut 10st ägg. En införd + 1 till frys.

Den fastnar inte och jag drar på mig en livmodersinflammation. Pg.a. detta så drar det ut på tiden innan vi kan göra frysåterföringen. Men i Nov-15 blir det av. Resultatet blir negativt.

Vi startar en ny behandling i Feb-16, denna gången får jag Gonal-f från första början. Dosen sätts då till 225. Jag svarar lika dåligt på den här behandlingen som gången innan och dos höjs till 300. På 14dagen avbryter vi behandlingen då jag inte har mer än 3st stora äggblåsor + det faktum att närmaste apotek som har orgalutran i lager ligger 25mil bort.

Påbörjar vårat andra försök på nytt Mars-16 och fortsätter med Gonal-f med dos på 300. Uttag sker på 11dagen och ger 8st ägg. Endast EN delar sig som de ska och kan återföras, resten kasseras. Resultat: negativt.

Sista landstingsförsöket gör vi i Nov-16 och övergår då till Menopur och dosen blir 375. Som tidigare svarar jag dåligt och dosen höjs till 450. Uttag sker på dag 14 och ger oss 3st ägg varav 1 återförs och resten kasseras. Nu fick jag prova att ta trombyl ifall det skulle bättra på möjligheten att den fastnar. Men det gjorde den inte. 

Eftersom det inte är mig det är "fel på" så resonerade vi med läkaren att vi trots allt borde ha goda chanser att lyckas. Så vi köpte ett paket med 3försök och nu gör vi den 1a av dom.

Läkarens stora ? är varför jag svara så dåligt på behandlingarna. Så den här gången går jag på det långa protokollet och har nedreglerats med nässpray suprecur sen trettondagsafton. I fredags började jag med sprutorna. Den här gången är det Menopur á300 och Fostimon á150. Vi hoppas att nedregleringen gör att kroppen "chockas" av hormonerna och levererar fina ägg.

På fredag är första ultraljudet...

Välkommen hit! Vilken historia. Jag hoppas det kommer funka bättre med det långa protokollet för er. Måste ni göra biopsi eller har din man spermier i utlösningen? Vi har några rör infrusna efter en öppen biopsi. Men antar att chanserna är mindre med upptinade spermier då det alltid är ganska få ägg som befruktas. Jag har varit snudd på överstimulerad båda gångerna och fått många ägg. Vi gjorde biopsi med nål sist men då hittades inga. Ser ut som att vi får klara oss med de frusna.

Ska hålla tummarna för dig i veckan så det blir många blåsor på fredag!
  • Popetot
    pigan86 skrev 2017-01-29 11:06:08 följande:

Bortsett min rädsla för sprutorna så känner jag prestations ångest över allting runt om. Äggplocket, insättningen, kvalitén på ägg och spermier, ruvningstiden och den största rädslan ett missfall.. Känner mig så skör just nu, min längtan är obeskrivligt stor och det är de enda jag tänker på.

Försök ta det ett steg i taget. Nu ör fokus sprutor och så småningom ultraljud. De kommer korrigera hormonerna utefter hur kroppen svarar. Försök att ha tilltro att dina ägg håller kvalitet. Äggplock blir nästa skede. Har du tagit sprutan nu?
  • Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-01-29 21:31:54 följande:

Orgalutran-spruta 1-check!! =D 

Det sitter ju så mycket i huvudet, bara gört! 

Skönt det gick bra! Lycka till i morgon. Håller tummarna. Uppdatera oss i morgon!
  • Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-01-30 12:17:38 följande:

Nu har jag varit på UL, det såg bra ut, det växte som det ska. Så jag fortsätter på samma doser, och ska tillbaka på fredag igen. Blir förmodligen äggplock på måndag eller tisdag =)

Är ju sjukt svårt att få tag på Orgalutran, är restnoterat...så jag lyckades få tag i en i lördags, smet tidigare från jobbet... Idag hittade jag en! Får fortsätta leta imorgon! =P

Vad säger kliniken om att det är slut? Finns det inga alternativ? Och kan inte apoteket söka i systemen åt dig var de kan finnas. Vad glad jag är att jag hämtat ut redan. Då ska jag komma ihåg att lämna tillbaka direkt till apoteket om jag får över. Så kan det hjälpa någon annan.
  • Popetot
    Witttra skrev 2017-01-30 21:15:19 följande:

Hoppar in här jag med! Påbörjat vår tredje ivf och sprutstarten var igår. Korta protokollet och precis som trådstartaren manlig faktor. Hoppas på bättre lycka denna gång men hoppet sinar ... lycka till alla!

Välkommen! Jag gissar att jag startar någon gång tis-tors. Mensen lär komma vilken sekund som helst. Gör ni vanlig ivf eller icsi?
  • Popetot

Idag kom mensen! Torsdag startar jag men gonal-f och första UL blir på tisdag nästa vecka.

• Popetot
    Witttra skrev 2017-01-31 16:05:42 följande:

Tack! Icsi är det för vår del! Blev ett av 5 befruktade med vanlig ivf och med icsi blev 3 av 5 befruktade så nu kör vi bara icsi. Trodde det berodde på slöa spermier men nu sa de att det även kunde bero på dåliga ägg! Även om de ser bra ut. Vi har gjort totalt fyra insättningar men inget plus i sikte. Visst kör ni också icsi? Lycka till nu vid starten! Jag ska på ul på fredag och har höjt dosen lite sedan senaste så hoppas på fler ägg.

Ja, icsi blir det här. Vill bara komma igång nu. Känns som det är jättelänge till torsdag :) hoppas du har många blåsor för er på fredag!
Svar på tråden IVF februari 2017