• Caarina1985

IVF februari 2017

ammela skrev 2017-02-06 21:04:52 följande:

Ni som kört långa protokollet och använder gonal-f.

Hur många sprutor har ni använt under behandlingen? Jag ska börja på 175 enheter och sitter och räknar lite nu. Har fått reda på injektionernas 6 första dagar och har redan då behövt börja använda min andra spruta. Men var bara fått två utskrivna. Hur ska det räcka? Vet ju iofs inte doserna efter dag 6 men enligt planen ska jag ta sprutorna i en vecka till efter det...

Prata med din läkare och be att få utskrivet ordentligt med läkemedel. Många apotek lagerhåller inte dessa och det är inge kul att känna paniken över att inte hinna få dom i tid.
  • Caarina1985

Idag var vi på vul nr.2 och äggblåsorna hade vuxit ytterligare. Tyvärr fick vi återigen träffa på en läkare som inte har bästa koll på det här med ivf. Tycker det är sorgligt med alla olustiga komentarer som man får i samband med dessa undersökningar. Det skär i hjärtat varje gång vi har varit och träffat på dessa..

När vi gjorde behandlingen som fick avbrytas då jag hade så få äggblåsor, då sa läkaren på det sista ultraljudet när jag nästan grinade i stolen stirrandes på mina ynkliga 3blåsor. 'Du ska se att de tar ut varandra och den starkaste blir kvar'

Då ville man ju bara dö - och ta läkaren med sig!

Nåväl, kliniken ringde i eftermiddag och vi är inbokade på äggplock på Fredag. Puh, då är det bara den där äckelpäckel långa bilresan innan vi är där.

• Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-03 12:51:32 följande:

Tack!

Undersökningen gick bra, tråkigt nog inte de resultatet som vi hoppats på. Jag fick öka dosen på gonal-f och nytt ul på måndag igen.

Hur gick det för er idag??
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-07 16:38:44 följande:

Jag har aldrig haft cysta tidigare, är rädd att det ska göra ont när/om det spricker. Ja, det är verkligen blandade kännslor! Jag vill vara positiv men det känns svårt i vissa stunder och det är så mycket som ska fungera! Förstår inte riktigt hur det ens kan gå naturligt!

Jag har inte berättat för min chef, har ganska flexibla arbetstider och mycket frihet så än så länge har jag inte haft behov av det. Kanske senare om jag skulle behöva flera behandlingar, vilket är troligt.

Håller tummarna för dig! :)

Jag berättade inte heller för min chef. Vi sitter inte på samma ort och jag har inte schemalagd arbetstid. Så jag gör lite som jag vill..

Trivs jättebra på jobbet men har alldeles för stor börda på mina axlar i min yrkesroll + att bära det stora lasset som ivf innebär. Så vi satte oss ner chefen och jag, berättade om våran kamp för ett barn och meddelade att jag ville ha en ny tjänst alt. säga upp mig. Men se det sistnämnda fick jag inte!! Så mest troligt har jag snart nya arbetsuppgifter.

Genom vårat samtal visade det sig att chefens son också var ett ivf barn. Så jag har all uppbackning från honom.

Så att jag stannat kvar på hemmaplan nu när alla mina kollegor är i huvudstaden och konfererar var helt okej. Jag hade giltigt skäl till frånvaro :)
  • Caarina1985
    Nube skrev 2017-02-07 16:45:37 följande:

Tack snälla!

Kul att du har äggplock snart, hur känns det? Är det första gången du gör äggplock? Läste att du var tvungen att avbryta tidigare. Hur många blåsor hade du nu? Jag har inte heller så många blåsor, så det är lite oroande men enligt läkaren kommer de ändå göra äggplock och bortse från deras kvar att det ska vara minst 2 blåsor (tror det var två) eftersom jag kommer troligtvis inte få så många mer..

Det känns bra, är lite öm (typ lindrig mensverk) men det borde kännas lite när jag har såhär pass många äggblåsor. Första vul visade ca 10st per sida, andra vul så räknade läkaren till 6st per sida. Det är fjärde gången vi ska på äggplock och såhär många äggblåsor har jag aldrig haft innan. Hoppas bara att det är ägg i dom också. Som mest fick vi ut 10st ägg vid våran första ivf.

Åhhh vad synd att det inte blir fler för dig. Det är ju trots allt bara ett Mirakelägg som behövs, men det känns betydligt mycket lugnare att ha lite att spela på.

Våran förra behandling gav två befruktade ägg och då var man inte så tuff i väntan på insättning... :(
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-07 08:08:34 följande:

Jag vet inte om de gick bra eller dåligt, beror på hur man ser på saken. Det fanns nu 5 blåsor på 8-10 mm, 3 st på 11 mm och 1 på 15 + några småttingar. Så nytt ul på torsdag och planerat äggplock nästa vecka på måndag..

Jag har från sprutdag 1 känt att äggplocket blir nu på fredag men inte de, får glatt vänta till nästa vecka. Magen är spänd och stramar men ska nog klara en vecka till.

Jag hoppas verkligen blåsorna växt till sig till på torsdag, är så orolig att dem ska be oss avbryta alltihopa :(

Men det är ju ett fint resultat!

Gör ni ul i umeå eller på distans? Av det här resultatet finns det ju ingen anledning att avbryta. Det tror jag inte du behöver bekymra dig för. Man vill att det ska gå så mycket fortare än vad det egentligen gör, men äggen behöver sin tid på sig att mogna också.

Imorgon är det onsdag och efter det kommer Torsdag... :) Det kommer gå bra för er.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-08 07:23:50 följande:

Ultraljuden kan vi som tur är göra hemma så vi slipper åka till umeå för att ta dem iaf :)

Jo tiden går fort så länge man håller sig sysselsatt, ibland är de skönt att slippa tänka också.

Det är så jobbigt med dessa avstånd! Har farit runt som en vilde här hemma efter att jag tog ägglossningssprutan. Diskat, packat å plockat ihop det jag behöver då vi börjar rulla imorgon efter jobbet.

Är så tacksam att min kompis lånar ut sin lägenhet till oss, är så trist att ta in på hotell för att stänga ögonen i någon timme :(

Den här gången har vi inte tid att grubbla och fundera så mkt på den här behandlingen. (Tror att det är därför det hittills gått så bra). Förra veckans måndag råkade vi lägga bud på ett hus och på tisdag satt vi på mäklarkontoret och skrev papper. Sen gick kommunikationen såhär:

- När får vi tillträde till huset?

- Den första

- Den första vad?

- Första mars

- jaha... VAFFAN SA DU?!?! Det är ju bara en månad bort!

Medans vi är på äggplock på fredag så besiktas vårat blivande hus. Så just nu är det huset som tar upp den största tankeverksamheten :)

Håller tummen för er på ul.
  • Caarina1985
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-08 21:28:47 följande:

Hej!

Får man hoppa in här? Har hängt i januaritråden men jag ligger så mycket efter där eftersom vi kör med låååånga protokollet:)

Vi kör privat nu efter två landstingsförsök på Uppsala Akademiska.

Vi har provat korta protokollet en gång och långa en gång. Jag har väldigt dålig äggreserv och är väldigt svårstimulerad så vi har bara fått ut ett endaste litet ägg båda gångerna men det har trots allt delat sig och lett till återföring men ingen graviditet:( Enligt läkarna på Uppsala så har vi Max 5% chans att bli gravida så här behövs ett mirakel!

Känns ändå så mycket bättre att gå privat, värdigt bra mottagande och stor kompetens, också en dröm att slippa åka 20 mil för ett UL..

Har varit på UL idag för att se att jag blivit nedreglerad efter 15 dagar med synarela så imorgon börjar vi med sprutorna! Nu kör vi både bemfola och menopur så det blir till att spruta av bara den:)

Spännande att höra om era erfarenheter och resultat. Kämpa tjejer!!!!

Välkommen!

Ja det är verkligen ett långt protokoll. Jag sprayade sista gången idag och började för ganska exakt 1mån sen..

Varför har ni bara gjort två landstingsförsök? Fick ni inte tre?

Oj, det var ingen uppmuntrande procentsiffra, fast om man tänker att p-piller är 99,8% säkert och det föds många p-piller barn varje år.

Hoppas att erat mirakel sker.
  • Caarina1985
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-08 22:48:38 följande:

Tack!

Jag fyllde ju tyvärr 40 nu i januari och vi kom på det här lite gör sent så vi hann bara med två:(

Vad länge du fick spraya,vad beror det på? Förstår inte riktigt grejen med sprayen, bara gör som dom säger:)

Okej, det förklarar ju saken. Även om jag tycker att det är lite paragrafstyrt att avbryta någon som redan börjat sin behandling.

Det som är fint med sprayen är att man inte är så exakt tidsstyrd. Jag började spraya 7/1 och efter provsvaren på att jag var nedreglerad så tror jag att det var fullt den veckan på kliniken. Då fortsatte jag bara spraya några dagar extra så jag kunde komma veckan efter. :)

Då slipper man få beskedet att det är fullt och måste vänta en menscykel till.

Sen fortsatt jag att spraya i minskad dos när jag började med sprutorna. Sprayen har hämmande effekt och ersatte Orgalutran sprutan (tack gode för det, orgalutran= djävulens eldgaffel).

Vi verkar vara många som kör långt protokoll.
  • Caarina1985
    Busfrö10 skrev 2017-02-09 10:48:23 följande:

Nu har de ringt!

Och de kom med mycket positiva besked!!

Jag hade många fina ägg, så de kan inte riktigt välja än. Så det blir en blastocyst på söndag =)

Var lite osäker på vad det innebar, frågade henne om det var positivt, och hon sa att det var mycket positivt! Jag googlade lite och om detta står det:

"Dag 5/6 BlastocystodlingIbland kan man välja att vidareodla embryona ytterligare några dagar till blastocyststadiet. Detta kan vara aktuellt om kvinnan har många befruktade och fina embryon efter 2 dagars odling för att på så sätt lättare kunna välja ut det embryo som har största chans att ge en graviditet.

En blastocyst består av många celler (150-200 st) som i sin tur bildar den inre cellmassan och trofektodermala celler. Den inre cellmassan bildar sedan fostercellerna och de trofektodermala cellerna moderkakan."

Det känns väldigt bra, nästan sa att jag börjar hoppas och tro på något bra <3 

Så underbart! Då får de välja ut av dina allra mest levnadsdugliga krigare. STORT GRATTIS till ett så underbart besked! Det är värt att fira *jippiey*
Svar på tråden IVF februari 2017