• Popetot

IVF februari 2017

Busfrö10 skrev 2017-02-07 13:13:38 följande:

Hej!

Idag har vi varit på äggplock!

Jag har haft väldigt ont och mått illa senaste dagarna, kändes som att jag hade en massa druvklasar runt äggledarna. Så kändes skönt att komma dit idag och tömma blåsorna ????

Det gick fint, gjorde lite ont vid "ingreppet", men fick mer smärtstillande så det var ingen fara!

11 ägg fick de ut!! Tjoho! Nu återstår att se hur de tar sig ???? Sist fick vi ut 5 ägg, så har väl kanske bättre odds den här gången... hoppas vi!

Nu ligger jag i soffan nerbäddad, magen spänner och allt är som det ska ?

Låter toppen. Hoppas på många befruktade! Slappna av och mys ordentligt idag!
  • Popetot
    Nube skrev 2017-02-07 11:52:18 följande:

Nu har jag gjort första vul och det gick både och. Läkaren sa att det var egentligen lite tidigt för kontroll då jag endast sprutat sex dagar och efter 8-9 dagar kan man se hur man reagerar. Så mina äggblåsor var fortfarande för små så jag ska på vul igen på fredag och jag måste öka dosen av menopur från och med ikväll. Jag frågade om blodprovet för att kolla om jag är nedreglerad och läkaren sa att det brukar man ta om det finns risk för överstimulering. Jag har inte den risken men de tog blodprovet ändå. Tyvärr har jag även utvecklad en cysta på västersida men det är helt ofarligt men tråkigt ändå. Så få se hur det ser ut på fredag. Äggplock nästa vecka om allt går bra.

Tycker ändå det låter ganska bra!? Var det många blåsor? Jag hade typ 3 större på varje sida och några mindre som nog kommer ifatt. Ska fortsätta med samma dos. Ska också på vul igen på fredag :) och jag slipper blodprov! Det är ändå en bit att köra för att ta dem och framförallt innebär det att de är mindre oroliga för överstimulering denna gång. Så jag är på gott humör. Tidigare äggplock har varit ca 15-20 ägg. Men jag vill gärna ha färre som är mer mogna och mindre risk för överstimulering. Nu ska jag verkligen ta det lugnt de närmaste veckorna. Är väldigt fysisk i mitt jobb så min chef har sagt åt mig att han vill jag lugnar ner mig annars blir han arg :) Ikväll ska jag jobba så måste ta sprutor på jobb. Lite drygt men funkar ju.
  • Popetot
    FiaW skrev 2017-02-07 10:42:58 följande:

Hej alla fina tjejer!

Stort grattis till er som plussat! :)

Usch, det låter väldigt läskigt med överstimulering. Stackars er som har ont och mår dåligt, jag tänker på er!

Kan man på nåt vis märka av om man är på väg att bli överstimulerad, så man kan ringa läkaren och kanske dra ner dosen?

Jag håller på med nässprayet under långa protokollet på vårt första IVF-försök. Ska börja med sprutorna om en vecka, är 225 en vanlig dos om man ska ta Gonal-f?

Tror inte någon plussat än ;)

Angående överstimulering så är det en god ide att hålla koll på sin vikt. Går man plötsligt upp i vikt under tiden som man tar sprutorna så ska man nog säga till. Men lättast är det för dem att se varningstecken genom att man har väldigt många blåsor. Man kan också bli ombedd att ta blodprov i samma syfte. Allvarligare symptom har jag förstått det som att man oftast inte får förrän efter införing. Därför väljer de ibland att inte göra återinföring utan istället frysa in om de fått indikationer på att det finns risk för överstimulering.

Jag har bara gjort kort protokoll och tror då 150 är någon sorts stadardsdos i alla fall för första ivf. Men då du är nedreglerad så behövs kanske en högre dos? Lycka till med allt!
  • Popetot
    Sjuttiosjuan skrev 2017-02-08 21:28:47 följande:

Hej!

Får man hoppa in här? Har hängt i januaritråden men jag ligger så mycket efter där eftersom vi kör med låååånga protokollet:)

Vi kör privat nu efter två landstingsförsök på Uppsala Akademiska.

Vi har provat korta protokollet en gång och långa en gång. Jag har väldigt dålig äggreserv och är väldigt svårstimulerad så vi har bara fått ut ett endaste litet ägg båda gångerna men det har trots allt delat sig och lett till återföring men ingen graviditet:( Enligt läkarna på Uppsala så har vi Max 5% chans att bli gravida så här behövs ett mirakel!

Känns ändå så mycket bättre att gå privat, värdigt bra mottagande och stor kompetens, också en dröm att slippa åka 20 mil för ett UL..

Har varit på UL idag för att se att jag blivit nedreglerad efter 15 dagar med synarela så imorgon börjar vi med sprutorna! Nu kör vi både bemfola och menopur så det blir till att spruta av bara den:)

Spännande att höra om era erfarenheter och resultat. Kämpa tjejer!!!!

Såklart du får vara med här! Vad jobbigt med så tuffa förutsättningar. Jag hoppas det kommer gå med bra med sprutorna och att det blir fler ägg denna gång. Jag är på sprutdag 7 och ska på vul igen på fredag. Jag tror det blir äggplock för min del på måndag eller tisdag.
  • Popetot

Idag kunde jag inte knäppa mina jobb-byxor. Ganska svullen mage. Minns inte att jag kände mig så uppsvälld de andra två gångerna. Hoppas det inte är tecken på överstimulering. Känner av hormonerna mycket mer denna gången. Försöker tänka att det är något positivt. Längtar till vul i morgon. Förhoppningsvis får jag då veta när äggplocket blir.

• Popetot
    Inuti bubblan skrev 2017-02-09 17:52:15 följande:

Läkaren sa till mig sist att man blir överstimulerad först efter ÄP, men att de finns tendenser och tydliga risker innan. Jag har svullnat varje gång och de har sagt att de beror på att jag har så många äggblåsor (haft kring 15-20 på varje äggstock) dock är det väldigt många av dem som inte blivit tillräckligt stora/äggen varit omogna. Sen först efteråt som själva överstimulering blivit med illamående och smärta - men som snabbt försvunnit!

Kanske tecken på att du har många äggblåsor på g? :)

Det märkliga är att jag hittills har förra blåsor än vad jag haft de andra gångerna. Har haft mellan 15 o 20 också. Fast kanske bara häkften som varit mogna. Ändå känner jag av det sååå mycket mer. Hoppas det är för att de är mer mogna denna gång.
  • Popetot
    Caarina1985 skrev 2017-02-09 20:52:02 följande:

Igenkänningsfaktor deluxe! Hoppas att det inte är överstimulering.

Jag får ont när jag är kissnödig. Men det är blåsan som trycker på. Har aldrig känt det tidigare, men då har jag inte heller haft så många blåsor..

Jag meeed, både när jag gör nr 1 och nr 2. Skitont. Ska kolla vad hon tror i morgon. Nu vill jag ha mitt äggplock snart.
  • Popetot
    Nube skrev 2017-02-07 11:52:18 följande:

Nu har jag gjort första vul och det gick både och. Läkaren sa att det var egentligen lite tidigt för kontroll då jag endast sprutat sex dagar och efter 8-9 dagar kan man se hur man reagerar. Så mina äggblåsor var fortfarande för små så jag ska på vul igen på fredag och jag måste öka dosen av menopur från och med ikväll. Jag frågade om blodprovet för att kolla om jag är nedreglerad och läkaren sa att det brukar man ta om det finns risk för överstimulering. Jag har inte den risken men de tog blodprovet ändå. Tyvärr har jag även utvecklad en cysta på västersida men det är helt ofarligt men tråkigt ändå. Så få se hur det ser ut på fredag. Äggplock nästa vecka om allt går bra.

Lycka till på vul idag. Jag är på väg in nu också.
  • Popetot
    Nube skrev 2017-02-10 11:45:33 följande:

Tyvärr inga bra besked idag utan vi måste avbryta behandlingen för denna gång. Cystan har troligen påverkat resultatet och blåsorna var små och inte alls vuxit som de ska. Bara en större blåsa fanns. Så nu måste jag vänta en mens och sedan ska vi planera en ny behandling med andra mediciner. Känns tungt men försöker hålla hoppet uppe!

Åååh nej vad tråkigt! Så hemskt ledsen för er!
  • Popetot
    Nube skrev 2017-02-10 15:42:09 följande:

Tack tjejer! Ja det är så tråkigt och inte alls vad jag hade förväntat mig.. men försöker tänka att det kommer andra försök och förhoppningsvis går det bättre då. Nu är det bara att vänta och vänta.

Hoppas det går bra för er! Hur gick din vul idag Popetot?

Jo, så är det klart men vad jobbigt ändå. Det gick bra för oss. Typ 6 stora blåsor och några mindre. Blir plock måndag morgon. 3 sprutor kvar att ta.
Svar på tråden IVF februari 2017