Inlägg från: Sarasvarar |Visa alla inlägg
  • Sarasvarar

Gravid Bf Oktober 2017

Hej hej! Plussade för 2 veckor sedan och går in i vecka 7 med mitt första barn i dag, BF 24 oktober. Har inskrivningssamtal om två veckor, i vecka 9. Ville bli inskriven tidigare, men BM sa att de skriver in tidigast vecka 9. Tycker att många verkar få gå innan det?

Någon annan som väntar sitt första barn? När har ni BF och hur mår ni än så länge? :D

• Sarasvarar
    lisohl skrev 2017-03-01 19:16:12 följande:

Ringde mvc idag och tydligen har man bara ett möte tidigt i graviditeten som omföderska (med första hade vi två). Vi har fått tid 24 april, alltså det är ju en halv evighet dit, haha! Så mest troligt blir första mötet när jag är i v 12 och sen inget mer förrän rul. Tycker det hela känns mer verkligt när man får träffa barnmorskan, särskilt eftersom man inte känner nåt inifrån magen så här tidigt.

Jag väntar mitt första barn men fick inte skriva in mig förrän tidigast vecka 9 sa hon. Jättetråkigt! Känns som att alla får gå så fort de har plussat...

Hade verkligen känts skönt att få gå tidigare. Har sådan himla stor oro för missfall.
  • Sarasvarar

Finns det något man kan göra mot tröttheten?! Tycker att tröttheten är värst. Så illa att jag gärna byter ut den mot illamående i stället. Jag kan knappt jobba för att jag är så fruktansvärt trött, men känns inte som att trötthet är en tillräckligt bra anledning för att inte gå till jobbet...

• Sarasvarar
    Elerin skrev 2017-03-04 14:38:54 följande:

Jag hoppar in här!

Är gravid med vårt första barn, vilket känns underbart... Men oj vad konstigt det känns att skriva att jag är gravid!! Har nog inte fattat det än, trots allt... Som många andra är vi oroliga för missfall, men vi försöker tänka att "om det händer, så är vi bara på't igen!" ;) Men det får inte hända...

Jag testade med CB digitalt den 24/2, vilket visade på v.2-3. I tisdags var vi hos bm för ett första besök, ska dit igen den 14/3 för provtagningar och sedan den 11/4 för ett tidigt ul för att säkerställa vilken vecka jag är i. Men troligtvis blir det en bebis i slutet av oktober, förutsatt att allt går som det ska! *längtar* Tiden går alldeles för långsamt bara... ;P

Finns det nån mer här som äter Sertralin (eller ett annat ssri-preparat)? Är så orolig över hur bebisen kommer må vid födseln, men även över hur jag kommer må när jag minskar dosen i slutet av graviditeten... :(

Jag tar inte Sertralin just nu, men tog det för fem år sedan ungefär. Nu tar jag däremot Lamotrigin men satte ut medicinen när jag fick reda på att jag var gravid. Det går att ta den ändå, men jag ville vara på säkra sidan. Än så länge mår jag väldigt bra psykiskt och märker ingen skillnad. Är bara lycklig över att vara gravid! :) Väntar också mitt första, BF 24 oktober.
  • Sarasvarar
    Elerin skrev 2017-03-04 19:02:16 följande:
    Ok, vad härligt att du mår så bra även utan medicinen! :) Hoppas det håller i sig, så du kan genomgå hela grav. utan att behöva börja igen... :) Antar att barnet även med den medicinen kan få utsättningssymptom vid födseln?
    Anledningen till att jag började trappa ned på den var dels för att se om jag fortfarande behöver den, men också för att jag ville bli gravid. Hade tänkt att det skulle ta ett tag att bli gravid, men jag blev det på första försöket så när jag fick reda på att jag var det var inte nedtrappningen klar, utan jag hade ju just börjat med den och hade 4 veckor kvar innan jag skulle vara medicinfri.

Eftersom jag alltid har haft låg dos så kände jag (i samråd med min läkare) att det var lika bra att sluta ta den helt. Min läkare sa att det inte var någon fara att fortsätta ta den om jag ville, men valde att sluta ändå. Däremot sa hon att jag inte skulle amma om jag tar Lamotrigin så troligtvis kommer jag inte att börja ta det efter förlossningen heller. :)

Har du pratat med din läkare om din medicin?
  • Sarasvarar
    crx skrev 2017-03-04 19:18:57 följande:
    Jag äter också lamotrigin.... ligger bara på 100 mg än så länge för jag blev gravid när jag precis börjat.

Saken med lamotrogin är att det kan ge gomspalt och hjärtavvikelser, har för mig det ligger på 2-5 % chans eller så. MEN jag fann en artikel på epilepsisällskapet där man redogör att doser under 300 mg per dygn knappast skulle orsaka missbildningarna. Eller så tolkade jag texten iaf...!

Det som är dumt för mig bara är att jag verkligen behöver en lite högre dos, men vågar inte höja. :/
    Oj.. är det absolut helt otänkbart att stanna på 100mg då? Har fått höra precis samma sak av min läkare, att vid låga doser ska det inte vara någon fara.

Jag har faktiskt mått bättre psykiskt sedan jag blev gravid och slutade med medicinen. Tror inte att det är för att jag har slutat med medicinen, utan nog mer för att jag är glad att jag är gravid. Sedan kan jag vara rätt irriterad ibland hehe men det beror nog mest på hormonerna.
  • Sarasvarar
    crx skrev 2017-03-05 20:29:03 följande:
    Nej jag tror jag får klara mig på 100, det har inte hjälpt jättemycket men kanske lite. Är mest bara så otroligt nedstämd hela tiden nu, aldrig varit helt o hållet deprimerad utan flaxar upp ner i humöret väldigt starkt. Jag tror o hoppas att det är hormonerna, tröttheten o illamåendet som sänker mig nu. :)

Från att ha längtar i år efter bebis så fick jag total ångest eefter plusset.... WHY liksom. :O
    Samma hände mig förra gången jag var gravid och det slutade med att jag gjorde abort, vilket jag ångrar så oerhört mycket! Jag ville bli gravid, men när jag fick reda på att jag var gravid fick jag panik och ville helt plötsligt inte alls ha barn!

Den här gången känner jag mig lugnare och mycket lyckligare, men känslorna kan komma tillbaka ibland där jag känner lite "vad har jag gett mig in på?!" men det är nog helt normalt om man väntar barn. Är det ditt första barn? :D
  • Sarasvarar
    BFoktober2017 skrev 2017-03-09 20:27:28 följande:

Nu vill jag bara mår bättre! Är matt och yr, trött och illamående som inte avtar. Dagar känns långa.. vill bara att detta ska sluta. Hoppas verkligen det är bättre när vi åker till Barcelona om 4 v.

Var på hälsosamtal igår, trodde ju såklart det va inskrivning. Men nytt har det blivit sen sist. Så inskrivning blir inte förens i april o veckan efter kub. Hade önskat dom tog lite prover för att kolla läget.

Blev sjukskriven nästa vecka. Känns skönt.. måste återhämta innan det är dags att jobba igen. Eftersom jag är helt matt och vill gärna kunna äta ordentligt.

Kämpa på alla

Jag vill också vara sjukskriven. Klarar inte av att jobba på grund av en kombination av illamående, trötthet, yrsel och utmattning. Men det känns som att det aldrig skulle kunna gå igenom. Jag har dessutom inte ett fysiskt påfrestande jobb. Hur gjorde du för att bli sjukskriven?

Jag kan inte jobba mer, gråter på mina raster för att jag är så otroligt utmattad. Har redan varit hemma en vecka men då sjukanmälde jag mig bara.
  • Sarasvarar
    crx skrev 2017-03-10 15:33:53 följande:

Bild, ser något starkare ut på bilden än vad det är...

Så där såg mitt ut bim + 3. Vilken vecka är du i? Du kanske inte är lika långt gången som du tror? Jag har läst någonstans att hcg-nivån minskar någon gång under graviditeten, vet inte exakt i vilken vecka, du kanske kan googla och se om det stämmer?

Var det olika test du tog eller samma? För strecken kan ju se olika starka ut på olika test. Det är säkert ingen fara!
  • Sarasvarar
    crx skrev 2017-03-10 20:14:04 följande:
    Minst v 8, kanske 10 då jag har dubbla ÄL. Testet på BIM var samma märke och var då ungefär lika starkt.

Haft sjukt starka symtom efter bim 14/2 men de började mattas av för en vecka sen och nu känner jag knappt något, det ilar i magen ibland o hela jag är svullen o ådrig som en padda. :)
    Boka in ett privat ultraljud! Jag har ett om några veckor för att kolla att allt ser bra ut. Jag är också orolig och letar hela tiden efter tecken på att bebis inte lever. Tror det enda som stillar ens oro är ett ultraljud..
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017