Inlägg från: Sarasvarar |Visa alla inlägg
  • Sarasvarar

Gravid Bf Oktober 2017

Ejin skrev 2017-04-04 11:41:38 följande:

Samtidigt som vi kom ut från ul fick jag ett mail om ett ev erbjudande om ett jobb på en arbetsplats jag tidigare sökt jobb... innan jag blev gravid... nu vet jag inte hur jag ska göra... jag är jätte intresserad av tjänsten verkligen men vad säger de om jag kommer på intervjun med gravidmage o allt... vill de ens anställa en som endå ska gå hem? Hur hade ni gjort? Tackat ner direkt eller gått dit o hoppats på att de ser min ev jobbinsats som viktigare än att jag kommer få va hemma ett tag sen?? Så typiskt att de kom nu verkligen...

Har det börjat synas så tydligt då? Hade det varit jag hade jag inte sagt att jag är gravid. Jag hade gått på intervjun och gjort mitt bästa. Om de sedan erbjuder mig tjänsten hade jag berättat direkt. Klart att det ställer till det för arbetsgivaren, men det är diskriminering att inte få jobbet bara för att man är gravid.

Kört hårt och lycka till! :)
  • Sarasvarar
    Frrr skrev 2017-04-18 03:44:59 följande:

Hur kan ni ha så stora magar redan? Är ni kortväxta eller står ni och spänner ut/bryggar? På mig syns det knappt, och absolut inte med kläder på. Ser mest ut som jag är gasig liksom. Går in i vecka 16 i morgon.

Väntar mitt första barn, är i vecka 14 och jag har väldigt stor mage. Syns mycket på mig och har använt gravidkläder sedan 2-3 veckor tillbaka. Dessvärre är det nog främst uppsvällda tarmar, men det ser så roligt ut eftersom det verkligen ser ut som en bebismage i typ vecka 24.

Så olika det där!
  • Sarasvarar
    FiaW skrev 2017-04-27 18:23:32 följande:

Jag känner mig bokstavligt talat som en gigantisk luftballong. Det ser ut som att jag är minst i sjätte månaden och på kvällarna spänner det så det gör ont i både hud, organ och tarmar. Magen är stenhård.
    Jag vet att det är vanligt att vara uppblåst i första trimestern men jag är ju i andra nu och jag tycker bara det blir värre och värre.
    Jag är svankig och har möjligen framåtlutande livmoder så det är kanske därför det är så illa på mig, har en kollega som ska ha i september och henne syns det inte ens på.
    Jag vet att det är väldigt olika från kvinna till kvinna men det känns tidigt att inte passa i några toppar längre, magen får inte ens plats i de där skjortorna jag hade tidigare som brukade va luftiga.
    Är det här normalt eller bör man fråga barnmorskan?

Har du fått barn tidigare? Jag väntar mitt första barn och har jättestor mage verkligen. Får höra varje dag av kollegor/vänner/familj att den är sååå himla stor och att det är så tidigt att få mage. Jag förstår om den är så här stor med kanske tredje barnet, men det är mitt första barn och jag börjar bli less på kommentarerna.

Försöker dölja den i stället för att framhäva (som jag hade velat göra, älskar ju bebismagen!) bara för att folk ska sluta kommentera hur stor jag är...
  • Sarasvarar
    Minigurkan89 skrev 2017-05-01 10:19:55 följande:

Jag läser att svullen mage är ganska vanligt och det har jag också, men jag kan även vara väldigt svullen lite längre upp, typ precis mellan revbenen.

Någon som har likadant? Har svårt att tänka mig att bebis+livmoder skulle märkas så högt upp såhär tidigt, är i v 15 :)

Exakt samma för mig. Jag har som ingen liten kula längst ned på magen utan det är snarare som en halv cirkel som börjar nedanför brösten. Är också i vecka 15. Vet ej om det bara är svullnad eller bebis, haha..
  • Sarasvarar
    Mammamiao skrev 2017-05-09 18:55:04 följande:
    Tack för ditt svar så mycket. Vilken lättnad du gav mig. <3

Jag förstår bara itne varför barnmorskan jag talade med inte bara kan säga så?

Ska försöka njuta lite av den sista tiden :)

tack än en gång <3
    Tänk om hon säger att det är så till 100 % och det sedan visar sig att det faktiskt inte är din pojkväns? Tror hellre hon tar det säkra före det osäkra och väljer att inte lova dig något.

Du får nog stå ut med detta till bebis är född och ni kan göra ett faderskapstest. Troligtvis är det din pojkväns men det finns ingen här som kan lova dig något sådant. Lycka till! <3
  • Sarasvarar
    H 143 skrev 2017-05-10 18:33:39 följande:

Hur hanterar ni oron att det inte kommer gå bra, min fru har inga spökveckor, har väl alla symptom (i v 16) men är ändå så orolig att det inte kommer gå bra eller att något redan har hänt och om symptomen egentligen är något annat... själv är jag lugn och det lugnar henne något men förstår att det är så jobbigt..

Jag blir lugn så fort jag får se eller höra bebis. Var jätteorolig innan första ultraljudet och helt säker på att bebis inte levde. Efter ultraljudet var rädslan som bortblåst. Har även fått lyssna på hjärtat hos barnmorskan och nu tvivlar jag inte alls på att det lever en liten skrutt där inne.

Ni har ju RUL snart så försök stå ut till dess! Skulle rädslan komma tillbaka efter RUL så boka in ett privat eller köp en doppler, kanske? Det må kosta några hundralappar för ett privat ultraljud men helt klart värt varenda krona om man är orolig!
  • Sarasvarar
    BFoktober2017 skrev 2017-05-15 14:13:07 följande:

Det är väl dom så kallade spökveckorna. Är i v 17 så det är väl inte jätte konstigt att jag inte känner så mycket och moderkakan i framvägg.

Här växer allt. Min sons kommentar om mina brösta, stora o hängiga. Och mannen påpekar gärna om att vårtgårdagr blivit större, som om att jag inte visste det haha... va så glad efter op då han minska mina vårtgårdar lite. Men det är väl en av tjusningen med att vara gravid..

Kan inte ens minas att i mina tidigare graviditer att jag har kunnat få fram mjölk, men det kom några dr häromdagen.

Oj, hoppas ni inte tycker jag går in i för mycket detalj hihi..

Såg det va ingen än jag som skrev ut namnförslag, är era hemliga???

Förstår att man är orolig när man har spökveckor men jag hade mer än gärna tagit uppehåll en vecka eller två från graviditeten... har sådan fruktansvärd huvudvärk varje dag och är så otroligt trött och utmattad. Vill också ha spökveckor!
  • Sarasvarar
    BFoktober2017 skrev 2017-05-15 16:06:17 följande:
    Huvudvärk är ju ingen hit att ha.. hoppas det släpper snart.

Jag är oxå trött och så värker det i ljumskar o ner mellan bena, samtidigt som det gör lite små ont i magen för den blir spänd.. mest på jobbet. Så det finns kvar, bara att jag inte känner några rörelser.

Är det ditt första, andra, tredje barn?
    Mitt första barn. Har moderkakan i framvägg så har inte känt några sparkar än, möjligtvis lite små rörelser men är osäker. Min kompis som hade i framvägg kände första sparken i vecka 23 så än så länge är jag inte orolig över att inte ha känt något. Det kommer när det kommer men längtar till dess! :)

Vet du om du har moderkakan i framvägg eller bakvägg?
  • Sarasvarar
    Lany skrev 2017-05-30 22:47:32 följande:

Glömde skriva tack för ditt fina svar tidigare FiaW
    Av någon anledning så hjälpte det lite att bara få bolla tankarna och rädslan över att bli besviken så nu känner jag inte alls lika starkt längre. Visst, vill fortfarande ha en liten tjej men huvudsaken är ändå att det blir ett barn överhuvudtaget!
    Har drömt väldigt många gånger sen jag blev gravid att det är en liten pojke så jag har mer eller mindre accepterat att det är en han som jag har i magen och det känns faktiskt bra.

Jag var "sen" med att känna några rörelser men nu är det en väldig fart på bebisen så fort jag sätter mig ner eller lägger mig för att sova. Det är så häftigt! 
    Vilken grej det här är med att ha en liten människa i magen. Helt fantastiskt! Hjärta

Var det du som skrev tidigare om "besvikelsen" över könet?

Ville bara säga att jag förstår dig. Jag väntar mitt första barn, har sedan dag 1 trott att det är en pojke men hoppats på en flicka. När det visade sig att det var en pojke så blev jag ändå helt chockad och kunde inte alls ta in det första dagarna. Jag ville inte förstå att jag inte kommer att få en flicka som jag alltid drömt om.

Det var verkligen jättejobbigt! Jag har varit så himla ledsen och besviken. Stackars barn! Skäms så mycket över att jag känner så, men kan samtidigt inte rå för det.

Jag är fortfarande väldigt ledsen och lever lite i förnekelse men vet att jag kommer att älska honom lika mycket oavsett kön när han väl är här. Till dess får jag försöka brottas med dessa känslor. Skönt att du känner att det har sjunkit in! <3
  • Sarasvarar
    Lany skrev 2017-05-31 10:40:20 följande:

Ja, det var jag! 
    Skönt att höra att man inte är ensam om de där tankarna. De känns ju förbjudna och det är ju inget man törs säga i första taget. Man ska ju vara glad att man ens får ett barn och att det förhoppningsvis är friskt. Man ska inte bry sig om könet.

För mig hjälpte det att skriva här och att prata med min syster. Att erkänna att jag känner som jag gör. Mörka tankar blir mörkare om de får gro i tystnad har jag märkt.
    Min syster har två barn, en pojke och en flicka och hon berättade hur det var för henne när hon fick sin pojke (som är hennes förstfödda) och hur deras relation är idag i jämförelse med den med hennes flicka. Hon menar att det blir en speciell relation mellan en pojke och hans mamma. Hon älskar självklart sina barn lika mycket men det är ändå något extra med pojken. Det är ju ändå inte riktigt samma sak för mig då det här nog blir enda barnet. Hon kunde försöka igen och fick ju en flicka sen...
    Hon sa också åt mig att tillåta mig själv att känna som jag gör och att vara ledsen om jag är det. Det tyckte jag också var skönt. För skuldkänslorna över att ens ha de där tankarna gör det hela värre.

Min sambo har sagt att det inte blir fler barn efter det här då vi dels är så gamla (jag är nyss fyllda 40 och han 37) och att vi blev tvungna att få hjälp med IVF för att ens lyckas få det här barnet. Fick ett missfall på första försöket och det tog väldigt hårt på oss båda. Han är väldigt skeptisk att göra om den resan.
    Så för mig är det här enda "chansen" att få en flicka.

Men som sagt, det känns lite bättre nu. Jag vet ju heller inte med säkerhet att det är en pojke jag har i magen men jag tror det i och med att så fort jag drömmer och bebisen så är det en pojke, aldrig en flicka.

Tillåt dig själv att vara ledsen om du är det men jag tror också, som du skriver, att du kommer älska honom otroligt mycket när han väl ligger där i dina armar.
    Stor kram!

Tack för ditt svar! Så fint skrivet och så skönt att få prata med någon som förstår hur jag känner. Jag vågar inte ta upp det med någon annan eftersom jag skäms så mycket över att jag känner som jag gör.

Samtidigt så kan man ju inte rå för att man känner som man känner. Man kan inte stänga av känslorna bara för att det är fel.

Men en stor anledning till att jag ville ha en flicka är för att alla barn i vår familj är pojkar. Nu när det är min tur att få barn är det ingen som bryr sig, i stället tycker folk att det är synd att det är en pojke. Känns som att de hade reagerat mer om det var en flicka. Min syster har dessutom sagt "är det en pojke så får du ingen hjälp av mig" och liksom satt press på mig att det ska vara en flicka. Och det är så otroligt jäkla tråkigt, att det känns som att ingen bryr sig om mitt barn! :(
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017