Inlägg från: BFoktober2017 |Visa alla inlägg
  • BFoktober2017

Gravid Bf Oktober 2017

FiaW skrev 2017-08-02 17:14:17 följande:

Jag tycker också det har gått väldigt fort hittills, jag kan inte fatta att det bara är 10,5 veckor kvar! Dock har magen blivit väldigt stor och dagligen får jag kommentarer om att jag väl ska föda vilken dag som helst, alternativt väntar tvillingar. Denna stora mage gör ju att det börjar kännas rätt tungt och man undrar hur stor man är i oktober...

Jag tycker att jag har haft det ganska smärtfritt fram till för ett par veckor sen, nu har jag väldigt svårt för att sova bra. Alla ställningar gör ont i rygg, fogar eller höfter efter ett litet tag och jag är vaken många gånger varje natt (även för att kissa). Jag försöker med olika kuddar här och var och provar att sittsova men hittar inte nåt riktigt bra, nån med bra tips? :)

Jag tror också att lillen ofta ligger med huvudet neråt då jag titt som tätt kan bli PANIK-kissig utan att vara speciellt kissig egentligen..

Profylaxkurs blir vi erbjudna genom BM och ska gå i början av september :)

Jag håller på att läsa Föda utan rädsla och tänkte gå de flesta kurser vi blir erbjudna. Jag tänker att det är bra att samla på sig mycket info, framförallt som förstföderska :)

Ni som har barn sen innan och har en sambo som börjar jobba supertidigt, har ni hittat någon bra lösning så att väckarklockan inte väcker en sovande bäbis? Jag har läst lite om vibrerande armband, kanske skulle va nåt :)

Oj minns inte hur det va. Men jag tror inte att bebisen blev väckt av klockan och då ställer min man flera larm på telefonen. Det är mer jag som blir störd.

Vilka jobbiga kommentarer..

Jag känner mig sjukt otymplig i sängen när man ska vända sig..
  • BFoktober2017

Det är ju märkligt att du har haft olika barnmorskor varje gång. Jag kommer träffa en ny nu på onsdag när jag ska till bm, men det är för att min bm skulle till vårt grann sjukhus o göra något där.

Känner att vi oxå snart borde inhandla lite för bebis. Lite kläder o vagn är ju klart. Har även köpt ett lite dusch set på Rituals som fanns till baby :)

Inatt vaknade jag av att jag va så varm o svettig, svettig under bröst, mage o nacke. Mådde illa o va yr.. va lite läskigt eftersom jag va yr när jag låg ner. Men det gick över efter lite vatten o vädring..

Min dotter kände häromdagen på magen o det buktade ut rejält, hon kände flera gånger tills hon tyckte det va läskigt.. haha få se om vill känna mer.. sonen är inte så intresserad och vill helst inte prata om att han ska bli storebror.

• BFoktober2017
    FiaW skrev 2017-08-05 12:39:55 följande:

Verkligen kul att läsa om er alla :)

Jag känner igen den där känslan som du skriver om Swinka, att oftast är man glad och förväntansfull men ibland kommer känslan "vad har vi gjort" över mig. Det är ju en så drastisk förändring och ett åtagande för livet. Jag kan tänka att såna funderingar kanske är lite vanligare inför första barnet när man vet vad man har och trivs med det och inte har en aning om hur det är att vara förälder.

Min sambo har ganska stort huvudmått så jag är lite orolig för att lillkillen ska ärva det.. Funderar också lite på att jag hört att första barnet oftast liknar pappan mer än mamman enligt gammal fortplantningsevolution, detta så att pappan ska veta att det är hans barn och vilja ta hand om det. Kanske inte alls ligger nåt i det :) men det hade ju varit kul om pojken liknade mig lite också då sambon redan har två barn sen innan som liknar honom och detta är mitt första (och vem vet kanske enda med tanke på min ålder), så håller tummarna för det.. haha.

En helt annan sak. Vi har tittat på två olika babyskydd, som bägge passar att klicka på vagnschassit vi köpt. Det ena är mer rejält och känns bättre på alla sätt förutom att det väger drygt 4,8kg. Det andra väger 4kg. Det tyngre är Britax Babysafe Plus shr II Cosmos och det andra är Britax Römer Primo. Har nån av er erfarenhet av dessa eller bara av vilken vikt som är acceptabel att bära runt på. Sen tänker jag att det kanske inte blir så mycket bärande nu när man kan klicka på skyddet på vagnen, men jag har ingen aning :)

Ha en fin helg alla fantastiska mammor och föräldrar! <3

Jag har haft Brio babyskydd och jag tror att det ungefär liknade Britax Primo Och det va vi nöjda med. Men som sagt så hade jag det väldigt mycket på chassit och bar inte runt så mycket på babyskyddet.

Va tvungen att googla på dom och dom ser ju ganska lika ut förutom priset.

Vi vet själva inte vad vi ska ha, jag vill helst hyra ett för jag tycker dom är sjukt dyra att köpa. Fick adapter till maxi cosi när jag köpte vagnen, och just det babyskyddet kunde man inte hyra.
  • BFoktober2017
    Magdalena000 skrev 2017-08-06 11:26:47 följande:

Kul att jag hittade denna tråd :) Jag väntar vårt första barn med BF 20 oktober. Är nu inne i vecka 29.

Någon mer från Göteborg som med BF nu i höst/vinter? Vore kul att följas åt :)

Välkommen hit och grattis :)
  • BFoktober2017

Godmorgon! Tänkte en ny lista, har lite dåligt minne. Men kan vi inte skiva vad vi väntar :) (alltså kön)

Och vad vi har för namn förslag.

BFoktober2017 - har inte tagit reda på kön, men tror på en kille. Sixten,Signe,Bianca

• BFoktober2017

Kul att tråden är aktiv.. hinner inte med att läsa allt :)

Många fina namn.

Det där med att samsova, det har jag gjort med mina barn. När dom vaknat o legat i sin säng tar jag upp o ammar liggandes i sängen o sen somnar vi om. Tanken är väl att jag kommer fortsätta göra så denna gång. Mitt stora problem är just nu min son som ligger i sängen.

Jag har inte fått hormonranden, men haft i mina tidigare gradviteter. Och då har dom kommit i början.

Va hos bm i onsdags, SF 30 cm, växt 5 cm sen sist, allat annat bra. Lite lågt järnvärde. Så 1 tabl varje dag. En sak hon berättade är att om man tar en järntabl ihop med Yoggi så slår järnet ut och har ingen effekt. Bästa är att ta på kvällen.

Har gått upp 2kg till, väger lika mycket nu som med min dotter i v 40 haha. Fast det är inget som bekommer mig. Vet att det beror på att jag inte är lika aktiv längre. Bara bebis o jag mår bra.

På måndag är det dags för jobb igen, så då börjar nedräkningen, 8 arbetsdagar till graviditetspenning :)

• BFoktober2017
    Trolltrio skrev 2017-08-13 09:47:13 följande:

Med sf mått 34 i v 31+ finns det ingen som tror på att det bara är en bebis där inne, eller att det är två månader kvar. Tänk att alla andra vet bäst om min mage?!

Jag räknar ner nu, fast inte som alla andra. Bara två vul kvar! Har gått varannan vecka sedan V24 för att mäta tappen, och sista görs i v 34+, efter det får det bli som det blir.

Haha va roliga en del är.. man vet väl såklart bäst.

Det va som en jobbar kompis sa till mig, att åh va bra du kan ju äta för två.. eller inte??

Mäta tappen, är det om den är för stor eller? Så att du kanske föder för tidigt? Eller varför mäter dom den?
  • BFoktober2017
    Lillafindus skrev 2017-08-17 12:01:37 följande:

Jag gör och funderar lite på hur vi ska göra efter förlossningen, min man vill ju gärna ta emot besök av de närmsta på BB eftersom att det är deras första barnbarn på hans sida.

Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande.

Hur har ni tänkt med besök efter förlossningen?

Den som är den viktigaste besökaren enligt mig är ju den nyblivna storasystern :)

Här kommer det bara bli syskonen som kommer på besök. Om allt är bra o så, så kommer jag inte stanna så länge på BB. Men när vi väl är hemma får vem som helst komma sen :) åh vad jag längtar, v 31 idag
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017