Inlägg från: lisohl |Visa alla inlägg
  • lisohl

Gravid Bf Oktober 2017

LitenBlomma skrev 2017-06-15 20:51:05 följande:

Jag får höra att jag är stor, många kan inte hålla sig och måste klappa och känna. Som tur är har jag inget emot det. Det syns inget bakifrån, den står rakt ut som en badboll.

Jag har tänkt att jobba till v40. Hur känner ni andra?

pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Jag kommer också jobba till v 40. Med första barnet gick jag hem 2 v före bf så hade först tänkt göra likadant nu. Men så kom jag på att då får ju 2-åringen inte vara på förskolan och plötsligt kändes det som mer avkoppling att vara på jobbet dom två sista veckorna. :)
  • lisohl

Jag får ibland en mensvärks-liknande känsla längst ner i magen, och ibland sprider den sig bak mot ländryggen. Bm som jag pratade med trodde att det var sammandragningar/förvärkar (ofarliga eftersom det släpper relativt snabbt och kommer oregelbundet). Med första barnet kände jag varken av sammandragningar eller förvärkar så detta är helt nytt för mig. Någon som känner igen sig?

• lisohl
    Lillafindus skrev 2017-07-15 22:14:06 följande:

Jag har skrivit här innan men ingen svarade. jag och min man väntar barn nummer 2, hon är beräknad den 13 oktober.
    Hade varit roligt att få vara med.

Självklart får du vara med! Ju fler desto roligare! :)
  • lisohl
    Lillafindus skrev 2017-07-23 21:59:24 följande:

Hur har ni tänkt göra med förlossningsbrev?
    Förra graviditeten så skrev jag aldrig något men denna gången tänkte jag ändå försöka få till något, svårt bara att veta vad man ska skriva och hur man ska få ner sina förhoppningar på pappret, man vet ju inte hur förlossningen kommer gå :)

Jag skrev inget eget förra graviditeten, men vid en av träffarna med bm gick vi igenom om jag hade några särskilda tankar eller önskemål och det skrev hon i min journal. Kommer förmodligen göra likadant den här gången, å andra sidan har jag inget specifikt som jag känner att jag vill ta upp (just nu iaf).
  • lisohl
    Lillafindus skrev 2017-07-24 21:26:40 följande:

Har en fråga, jag kan inte se några av era bilder som ni lägger ut, kan det ha att göra med att jag kollar från mobilen?

Det stämmer, går inte se i appen. Men funkar om du går in via webbläsaren i telefonen eller dator. :)
  • lisohl
    Trolltrio skrev 2017-07-28 22:58:06 följande:

Mängden fostervatten var helt ok. Dock mätte de inte hur stort barnet var, för det var inte relevant förrän v38?

Jag ska göra en dygnskurva på blodsockret om två veckor så får vi se sen.

Under min förra graviditet ökade inte mitt SF-mått enligt kurvan så vi gjorde tillväxtul varannan vecka från vecka 31. Då uppskattade de vikten på bebisen, men det är kanske olika beroende på landsting eller vad de vill ha fram. Tilläggas bör kanske också att de inte lyckades uppskatta vikten så där jättebra så det kan ju finnas en anledning till att de helst undviker det. :)
  • lisohl
    Linnnn skrev 2017-08-09 14:11:35 följande:

Fin mage becka1989!

Och vad lustigt med hormonranden på benet LitenBlomma! Minns nu att jag hade rand på magen de andra två graviditeterna, men har inte sett till någon ännu. När brukar den komma? Någon som fått rand på magen?

Jag hade rand på magen förra graviditeten men minns inte när den dök upp. Nu är jag i v 29 och ännu ingen rand. Känns som att den borde ha kommit nu om jag ska få någon. Blir intressant att se om det stämmer de som kallar den "pojkranden", stämde ju sist. ;)
  • lisohl
    LitenBlomma skrev 2017-08-10 08:24:42 följande:
    Vad skönt! Jag gick med barn 2 och 5.

Igår skruvade jag ihop spjälsängen och bäddade. Sen jag fick barn sist så verkar det nya vara att samsova är ajabaja. Det känns inte alls bra, jag är för fri amning och sover bäst med bebisen bredvid. Ska den lille sova i spjälsängen själv kommer jag att köpa ett andningslarm. Det hade vi till de andra barnen när de sov dagtid. Hur tänker ni?
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13
    Som någon annan skrev har det ju med riktlinjer från Socialstyrelsen att göra. Samsovning sägs öka risken för PSD. Vi hade sonen i ett babynest mellan oss de första 6 v, sen hade han vuxit ur babynestet och fick sova i spjälsäng. Ingen annan kan ju bestämma hur var och en ska göra med sitt barn, samtidigt finns ju riktlinjer av en anledning. I slutändan måste vi var och en bestämma vad som funkar bäst för vår familj.
  • lisohl
    FiaW skrev 2017-08-12 17:15:03 följande:

Är i vecka 30+5 och hade mensvärk i förrgår och igår och har haft en del sammandragningar. Jag har även behövt rusa in på toa för nr 2 flera gånger, så jag bestämde mig för att ringa till förlossningen igår och rådgöra med dem. De ville att jag skulle komma in på koll och det visade sig att jag hade en hel del förvärkar. Var tredje minut ungefär :( Så de gav mig Bricanyl för att bromsa värkarna och undersökte mig. Tack och lov hade jag inte öppnat mig något och lillkillen verkade må bra, även om jag såg på monitorn att han fick högre puls varje gång jag fick en sammandragning och att han sprattlade för glatta livet under tiden. Känns jobbigt, som att han blir stressad av det hela.

Jag blev inte sjukskriven men ombedd att ta det lugnt och har fått en tid igen för koll på onsdag. Idag blir magen stenhård bara jag står upp och när jag försöker gå gör sammandragningarna ont. Mensvärken är lite bättre dock.

De tog urinprov och skickade på odling så kanske att jag har nån bakterie där som satt igång det hela.

Nu är jag orolig för hur det blir på jobbet framöver, att det ska stressa igång fler förvärkar eller stressa lillen :(

Usch låter jobbigt! Jag hoppas det lugnar ner sig för dig.
  • lisohl
    erijon skrev 2017-08-13 09:51:36 följande:
    Järntabletter fick jag veta är bra att ta ihop med tex apelsinjuice eller leverpastej. Nu har jag inte behövt det under någon av mina graviditeter men äter ju Gravid-vitaminer, innehåller ju lite järn. Tar alltid dem på morgonen till apelsinjuice.

Angående gravidvitaminerna, dem är slut nu. Redan tagit den sista. Bör jag köpa nya? DN hel burk för ett par veckor eller borde det gå bra utan? Eller ska jah köpa vanliga vitaminer.. tänker så man lan fortsätta efteråt. Eller dem för gravida kanske är bra när man ammar?
    Jag äter vitaminerna Gravid från Apoteket och på burken står det att de med fördel kan ätas även under amningsperioden. Jag skulle ha köpt en burk till om jag var du. Även om det blir så att man av någon anledning inte ammar så tror jag att det är bra att äta hela graviditeten ut (min bm frågar mig varje gång om jag fortfarande äter).
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017