Inlägg från: Lillafindus |Visa alla inlägg
  • Lillafindus

Gravid Bf Oktober 2017

Linnnn skrev 2017-10-01 06:45:17 följande:

Och vad jag inte gillar kommentarer om pojk-/flickmage. Min mage har haft samma form alla tre graviditeter oavsett kön på bebis. Den står rakt ut och ser man mig bakifrån ser jag inte gravid ut (åtminstone inte för att magen står ut, men möjligtvis för att rumpan ändrat form).

Jag känner samma sak som du, jag har varit gravid 1 gång innan och då också med en flicka, det fick vi dock inte reda på fören i typ vecka 34 när min förlossning höll på att sättas igång. Men även efter konstaterandet så fick jag höra massor av gånger att jag hade en "typisk pojkmage" väldigt märkligt haha!
    Denna graviditeten så fick vi reda på att det var en flicka redan på rul, men ändå när jag kom till jobbet visade det sig att jag hade en typisk pojkmage, det kan en del fortfarande säga. Men jag upplyser de gärna om hur fel de har!

Kan tillägga att min mage har sätt exakt likadan ut med båda flickorna!
  • Lillafindus

Min energi jag hade förra veckan är nu som bortblåst, sover och äter är typ det ända jag gör, ett tecken på att kroppen förbereder sig kanske? Jag vet inte.

Ringde till bm innan och frågade om jag kanske kunde få en hinnsvepning nästa vecka när jag ändå ska på kontroll igen, det är ändå bara 2 dagar innan bf.
    Men fick reda på att de har slutat göra hinnsvepningar eftersom att det mestadels bara blir en liten blödning eller förvärkar och sen stannar det av.
    Men jag har hört en massa som det funkat ypperligt för.
    Jag börjar bli så sjukt trött på att ha ont överallt och sammandragningar och förvärkar om vartannat hela tiden :/ .. Någon annan som känner som mig?

• Lillafindus
    Swinka skrev 2017-10-03 08:33:41 följande:
    Det där med energi är så flyktigt. Ena dan är.man superwoman och nästa ett vrak. Ibland från en timme till en annan haha

Jobbigt med värkar och sammandragningar, hoppas det sätter igång snart för dig!
    Ja, i början av förra veckan och veckan innan det så hade jag sjukt mycket energi, man kunde nästan tro att jag gick på något haha! Men sen i typ torsdags så hände något och jag blev som en zombi ungefär, jag gör inget annat än att sova i princip och varje kväll när jag äntligen får gå och lägga mig så känns det som att jag jobbat i 2 dygn ungefär.
    Pratade med min bm idag och hon skulle prata med läkaren om eventuell åtgärd, (hon trodde att det var kroppens sätt att förbereda sig på förlossningen) Men skulle det vara så att mitt blodvärde sjunkit igen eller något sådant så kommer jag ju ändå inte hinna få upp det till förlossningen.
    Inatt låg jag iallafall vaken med förvärkar i ca 30 minuter, och precis som förra gången när jag tänkte att jag skulle väcka min man så avtar de. Usch! Jag känner mig så färdig med denna graviditet nu.
  • Lillafindus

Jag har en liten fundering,
    Det är såhär att vi har en katt som är dryga året nu, hon är väldigt snäll och gosig.
    För någon vecka sen så satte vi upp spjälsängen och bäddade den, det tog inte lång tid innan hon hade lagt beslag på den.
    Till en början tänkte jag inte så mycket på det och lät henne vara i den, ( har den bäddad med en tjockfilt som överkast och ett extra lakan över filten, så hon kommer inte åt bebisens lakan ). Nu igår när hon som vanligt hoppade upp i den och la sig på kvällen så började jag fundera på om det verkligen är en så smart idé, man har ju hört att katter har en tendens att lägga sig över bebisen. Och sen även allt katthår (hon är långhårig).
    Är det någon annan här som också har katt? Isåfall, hur resonerar ni kring bebisens saker och katten?

• Lillafindus
    Linnnn skrev 2017-10-04 08:34:58 följande:

Vi har inte katt, men min syrra har. Det kändes nästan som att den blev svartsjuk när bebisen kom. Den la sig ofta i barnvagnen (och har faktiskt bitit sönder den), men inte när bebisen låg i.

Att hon skulle börja förstöra vagn och dylikt tror jag inte vi behöver vara oroliga för,
    det jag är orolig för är att hon kommer tycka för mycket om bebisen helt enkelt.
    Jag tror att svartsjukan ofta beror på att husse och matte inte ägnar tid åt katten längre när bebisen har kommit, men "uppvaktar" man vår katt varje dag, (med goemat och gos) så är hon hur nöjd som helst sen haha!
  • Lillafindus
    FiaW skrev 2017-10-04 10:38:22 följande:
    Vi har också katt och vi har valt att låta henne bo hos mina föräldrar nu den första tiden. Dels för att hon är van vid att sova i vår säng och att det känns besvärligt att börja stänga dörren och lyssna på krafs-ljud hela natten och dels för att jag också hört att katter är så glada för barn att de gärna lägger sig och myser runt bäbisens ansikte, med risk för kvävning.

Nu har ju alla inte den möjligheten att låna bort kisen ett tag och i så fall hade jag nog försökt vänja henne vid att inte få vara i sovrummet eller i det rum lillen sover.

Sen håller jag med Linnnn, katthåren tror jag inte du behöver oroa dig för. Det sägs ju att barn som växer upp med djur och lite smuts i hörnen får mindre problem med allergier än de som inte får en chans att bygga upp sitt immunförsvar i ett allt för kliniskt hem :)
    Ja, vi har folk runt om oss som vi kan lämna katten till, men jag är alldeles för känslig för det haha!
    Men skulle det inte funka så kommer vi att göra så.
    Tror som sagt inte att hon kommer vara svartsjuk, snarare tvärtom väldigt förtjust i bebisen, hon är en sån katt som ska ta hand om sina familjemedlemmar, tvätta oss gör hon ju så fort hon får chansen, det däremot tror jag ju att hon kommer göra på bebisen, hon kan ju inte putta bort henne när hon tröttnar på att bli tvättad haha!

Det är mest det här med att hon ska lägga sig över henne jag är orolig för, och det är väl det som gör att jag funderat på att inte låta henne vara i spjälsängen.
  • Lillafindus

Usch, jag är så trött på dessa förvärkar jag har, idag har jag haft molande värk i ländryggen, nedre delen av magen och ljumskarna. Man får ju förhoppningar varenda gång, att nu är det något på gång, men nej!

Någon annan som förlossningen startade så med?

Är riktigt less på detta nu, 9 dagar kvar till bf, men det känns som 9 veckor!

• Lillafindus

1 vecka till bf idag, känns så sjukt att tiden gått så fort, det gjorde det verkligen inte vid första graviditeten.
    Nu har min livmoder fått något slags fnatt sen igår kväll, jag har återkommande sammandragningar konstant hela tiden, inget som gör ont, men det verkar som att det påverkar bebisen för hon är lugnare och tröttare än vad hon brukar vara.
    Vet någon varför detta börjat ske?

• Lillafindus
    Göteburgare skrev 2017-10-07 12:24:30 följande:

Skönt att allt gick bra trots komplikationerna!

Väntar också en pojk, får se när han kommer. Är förstföderska så kan ju som sagt ta ett jädra tag. Så hinnsvep är att rekommendera? Gör dom det ?utan anledning? eller måste man gå över/ha problem?

Tyvärr så gör de inte hinnsvepning här där jag bor, de har som argument att det oftast inte leder till något mer än en blödning och lite förvärkar, så åker man in på förlossningen och blir hemskickad igen.

Med min dotter så fick jag en hinnsvepning i vecka 39 ungefär, det hände inte ett smack av det! Och då var jag ändå öppen typ 2 cm.
    Men kan tänka mig att om man får flera stycken hinnsvepningar så kanske det sätter igång något :).
  • Lillafindus

Hjälp mig!
    Jag har bf nu på fredag och väntan är ju olidlig, men de senaste dagarna har jag haft återkommande sammandragningar hela dagarna, första dagarna gjorde det inte ont, jag kände bara att sammandragningarna var där liksom. Men nu senaste dagarna så har det mer och mer övergått i smärta under en del av sammandragningarna, hoppas verkligen att något är pågång för jag har rejält tryck neråt som är väldigt obehagligt, känner mig tung och otymplig ..

Bm på onsdag så ska fråga då, om inget annat har hänt.
    Men vad tror ni?

• Lillafindus

Kanske en dum fråga men vill kolla

I vecka 36 så gick lite av min slempropp, vi har inte haft sex sen dess men är nu 2 dagar från bf så känner mig inte rädd att det ska sätta igång nu.

Är det okej att ha sex eller?
    Jag minns inte alls hur det var vid första graviditeten.

• Lillafindus

Jaha då var dagen med stort D här, beräknad födelse!
    Natten till igår när jag var på toa så var det rosa på pappret när jag torkade mig.
    Ringde bm igår för att fråga vad det var, hon sa att det är en teckningsblödning, hon sa att det inte är långt kvar nu, vilket fick mig att bli lite mer pepp.
    Har haft återkommande sammandragningar hela veckan, och nu spänner och trycker det ner väldigt mycket när de kommer.
    Endel gör till och med ont.

Med dottern startade förlossningen med vattenavgång natten till den 3 dagen över tiden. Hon är född 4 dagar över tiden.

Hoppas vi snart har våra mirakel <3

• Lillafindus

Bf + 2 idag, trodde att det var på g igår, hade sammandragningar med smärta från ländryggen och fram mot magen och ner i ljumskarna hela kvällen och fram till 02 på natten, men sen avtog det. Har dock fortfarande ont i ländryggen men det är inga värksmärtor. Lilltjejen är ju sjövild i magen, så hon verkar ju trivas iallafall ????..

• Lillafindus
    Glad81 skrev 2017-10-15 13:33:46 följande:
    Vi håller tummarna att det snart sätter igång :)
    Det kommer väl när man minst anar det :) ..

Grattis förresten :)
  • Lillafindus

Håller på att bli tokig här hemma.
    4 dagar över tiden (jag vet det är inte många dagar) men jag har liksom ställt in mig på att inte gå över mer än vad jag gjorde med 1an (gick över 4 dagar)..
    Men nu är jag här och varenda sekund känns som en hel ny graviditet.
    Har sammandragningar hela tiden, spelar ingen roll om jag vilar eller är igång. Endel känns lite men andra ingenting.
    De som känns är väl ungefär som mensvärk och det trycker hur mycket som helst neråt.
    Men det händer ingenting, håller på att gå i taket här hemma!!

• Lillafindus
    Linnnn skrev 2017-10-17 20:18:00 följande:
    När varje dag känns oändlig är 4 dagar ganska mycket. Inte blir det lättare om du har sammandragningar hela tiden heller. Håller tummarna för att det sätter igång!
    Ne, det är aningen frustrerande ????..
    tack så mycket!
  • Lillafindus
    Marrebj skrev 2017-10-17 21:46:49 följande:

En undran , nån som vet om de är farligt för barnet , de är så här ursäkta ... men antingen så spyr jag eller så rinner maten igenom åt andra hållet ... så fort jag äter .. de jag inte spyr kommer bara några timmar efter ut som vätska . Värkarna har ju tyvärr inte tilltagit utan kommit å gott under kvällen ... ska ställa mig i värmande dusch . Är inte som att jag är magsjuk , varken feber eller något och ingen annan i min omgivning mår dåligt .

Jag tror inte att det är någon fara för bebisen, du har ju en massa "extra resurser" till den i din kropp.
    I början av en graviditet så är det ju många som knappt inte får behålla något i flera flera veckor.
    Däremot är det ju bra om du får i dig något, så du kan samla energi till förlossningen, så allt du kan få i dig och behålla iallafall några timmar gör ju nytta!
    Kämpa på.
  • Lillafindus

Idag kl 10.47 föddes vår lilla flicka, 6 dagar över tiden.
    3284g och 50 cm lång .
    Vi alla mår jätte bra, förlossningen tog 6 timmar från att vattnet gick :)

• Lillafindus

Nu är vår lilla flicka ( som fått namnet Wilma ) 4 dagar imorgon, vi kom hem igår, allt har gått bra. Idag har jag börjat känna av baby blues, gråter lyckotårar ena sekunden och kort efter är jag ledsen eller arg för något.

Jag är fortfarande i chock över att förlossningen gick så fort, och att det drog igång från 0-100 på loppet av 10 minuter från det att vattnet gick, känns galet att vi bara för några dagar sedan satt och pratade om hur mycket vi längtade och att det kändes som att vänta på jultomten, och nu är hon här, vår älskade Wilma <3

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017