• Papriken

Tidig vattenavgång vecka 25+6

Hej jag kände att jag kunde ge dig lite stöttning och hopp i ditt mörker.

Jag var med om samma sak för några år sedan då jag väntade mitt första barn, även hon en dotter. Mitt vatten gick i v 23+5 och in på akuten och det visade sig vara fostervatten på test.

Beordrat liggläge och iltransport till Karolinska Solna (från söderort).

Min dotter är född i v 36, fullt frisk om än lite liten. Precis som du blev jag inlagd, noga övervakad och massor med dagliga kontroller. Fick ligga i sängen hela tiden och endast resa mig till toa och dusch från vattenavgång till födsel. Psykiskt fruktansvärt jobbigt. Men fostervatten återbildas hela tiden och för att minska förlusten så behövdes minskat tryck nedåt varav konstanta liggläget. Men vill med dessa ord peppa dig och säga att det alltid är värt det och att det kan gå hur bra som helst trots detta läge. Kämpa på!

Kram Sofie

• Papriken

Jag har varit med om exakt samma. Vatten gick 23+5 och inlagt direkt då de testat positivt för fostervattenavgång. Dotter, första barnet.

Blev liggläge direkt och tills vidare. Inlagd och rigorösa kontroller. Fick tom prata med sjukhusprästen om det skulle hamna där osv. Usch! Chock kan man lugnt säga. Jag hade inte gjort något för att orsaka det och de vet än idag inte varför det hände. Det är ett antal fall som står oförklarade utan att sjukvården kan ge ett svar kring varför.

Låg inlagd med liggläge för att minimalt med vatten skulle sippra ut (det återbildas hela tiden) och fick enbart gå upp för att gå på toa/duscha. Psykiskt påfrestande!

Men min dotter höll sig inne till v 36 då jag blev igångsatt. Så jag låg i ca 13 veckor för hennes skull.

När hon föddes var hon fullt frisk och är 8 år idag. Hon började till och med ett år för tidigt i skolan så något fel på henne är det absolut inte, tvärtom! ????

Ta det bara lugnt och försök att sysselsätt dig med något annat medan du väntar. Jag skrev min b-uppsats under tiden jag var inlagd för att inte bli tokig.

Allt kan ordna sig, ta det bara lugnt.

Man hittade som sagt var ingen orsak och inte ens hål i fostersäcken när hon föddes. Kroppen är märklig men mäktig och allt händer av en anledning.

Stålsätt dig, slappna av så gott det går och fokusera, det är det bästa du kan göra i det här läget. Jag önskar dig all lycka till.

Är gravid med 3:an nu. Tvåan (och trean verkar det som) var en helt normal graviditet då detta läge kan vara en engångsgrej.

Vänliga hälsningar Sofie

Svar på tråden Tidig vattenavgång vecka 25+6