• Pitebo

Behöver er erfarenhet och stöd!

Är ny här och detta blir mitt första inlägg!

Så, idag var vi på vår ivf-klinik för samtal med vår läkare. Vi har drabbats av flera missfall, det har även tagit tid för oss att bli gravida. Efter fem år av försök valde vi att göra en utredning. Mannens spermier rankades som en etta, alltså så gott som perfekta. Jag har ägglossning med 30-31 dagars mellanrum. Är 31 år och hade väldigt bra äggreserver.

Då vi drabbats av missfall då vi väl blivit gravida, ibland har det dröjt år emellan, så ville vi veta om man kunde göra ngt mot detta under vår framtida ivf-behandling. Eventuellt kortison eller blodförtunnande? Detta var dock vår läkare högt skeptiskt till då han skyllde vår subfertilitet samt missfallen på min långa menscykel och höga äggreserv. Han förklarade så som att många ägg mognar för mej varje månad, då reserven är så hög och kvalitén blir då sämre samt att det kommer i ofas med slemhinnan och kan inte fästa.

Försöker nu googla sönder detta påstående men finner INGET! Han påstod även att bara själva IVF-behandlingen kunde vara ett skydd mot missfall för oss då dem kunde styra ägg, mognad och insättning då slemhinnan är som bäst. Ngn dom hört talas om detta?

Behöver verkligen lite nya infallsvinklar, känner mej så otroligt ensam!

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Behöver er erfarenhet och stöd!
  • Anonym (Bodil)

Kolla upp om du har immunologiska problem. Har du allergi eller astma? Hur gammal är du? Varför väntade ni i 5år med utredning? Vilka prover har tagits?

• FruHolmli

I Falun testas NK-cells nedsättande dropp.

NK celler ska vara många gånger en bov i missfall.
    Det är kroppens försvar att få bort främmande som försöker sätta sig i din kropp.
    Och det "främmande" ska då vara befruktade ägget. (Det är ju liksom din man celler med i det)

Vi ingick i studien när de gjorde tester på detta droppet.

Men Falun ivf kliniken är ju väldigt provokativa att prova metoder som vanliga kliniker inte vill.

Vi väntar en liten flicka om ca. 50 dagar iaf! :)

• Anonym (C)

Att det skulle hjälpa med ivf vid upprepade missfall vet jag att några vänner till mig fick veta. De har precis fått barn efter första ivf-försöket trots att de tidigare hade 4 missfall på typ ett år...

• Pitebo

Hej alla och tack för era svar!

Vi har gjort en vanlig utredning som görs vid barnlöshet. Ingen missfallsutredning gjord, då de sa till oss att det sällan visar ngt.

Varför vi väntat så länge är för att vi fick vårt första missfall när jag bara var 25, jag var 30 när vi tog kontakt med barnlöshetsteamet.

Vi har hela tiden försökt tänka så att ngn gång skall det väl gå vägen, men som de säger, när tjejer når en viss ålder börjar man väl längta lite mer.

Så det var väl egentligen först då jag börjar göra mina egna efterforskningar. Innan har vi alltid litat på kvinnokliniken, alltså gått hem och försökt igen och igen. Det kan gå allt mellan ett år och två innan vi blivit gravida igen. Så frustrationen har varit enorm!

Och nu blev det ju inte bättre när vår läkare skyllde det på min långa cykel. Då ingen annan läkare tagit upp detta och det finns verkligen inget att läsa om det.

Så vi är verkligen noviser inom allt detta, och jag vet genom mitt googlande att många av er är veteraner inom ämnet och besitter massor av kunskaper och erfarenheter.

Anonym (c) finns din vän här på familjeliv? Skulle så gärna vilja prata med ngn som fått samma besked som mej? Alltså angående att IVF kan hjälpa vid upprepade missfall, allt jag kan läsa är ju motsatsen till det påståendet?

• Pitebo

Fruholmli, kan man byta landsting om man får.det finansierat genom sitt eget landsting? Då är man ju absolut bered att åka en bit för att prova sådant som anses lite kontroversiellt hos andra kliniker!

Och grattis till er lilla tjej, så glad och liiiiiite avundsjuk jag blir! <3

• BK1986

Låter jättekonstigt! Både med kvaliteten på äggen och att IVF skulle hjälpa mot missfallen. Var har ni gjort utredningen?

Vi har anovulation och PCO som orsaker till vår infertilitet. Har aldrig hört att PCO skulle göra att det var sämre kvalitet på mina ägg. Nu är vi gravida i vecka 17 efter 4 IVF:er. Läkaren på IVF-kliniken i Umeå (där vi gått) är också rätt progressiv och där kan ni nog tänkas få prova blodförtunnande. Har hört andra som fått det då de haft upprepade missfall.

Hoppas att ni får komma er igång snart och att ni får den hjälp ni behöver så att ni får ert lilla efterlängtade barn. <3

• Pitebo

Ja, det tyckte vi också!
    Ja till umeå är det ju inte långt, så då skulle man ju kunna fara dit ist.
    Men de har aldrig sagt att jag har PCO. Har alltid regelbunden mens, aldrig haft sk pärlband på mina äggstockar eller ngt av de andra syptomen på PCO: Har 30-31 dagar ist för de 28 som är vanligast.Men kan man ha PCO iaf? Kan de synas enbart på den höga äggreservern?
    Och som sagt när vi väl blivit gravida slutar det i missfall.

Grattis till er graviditet, hoppas det snart är vår tur!

• UndrandeSökare
    Pitebo skrev 2017-03-11 10:32:03 följande:

Ja, det tyckte vi också!
    Men de har aldrig sagt att jag har PCO. Har alltid regelbunden mens, aldrig haft sk pärlband på mina äggstockar eller ngt av de andra syptomen på PCO: Har 30-31 dagar ist för de 28 som är vanligast.Men kan man ha PCO iaf? Kan de synas enbart på den höga äggreservern?

Hej trådstartaren !
    Beklagar verkligen dina missfall och att du får otillräcklig hjälp av
    svensk sjukvård Jag hade samma situation som dig.
    Upprepade missfall (totalt 5 st nu), gjorde missfallsutredning i Sverige
    som inte visade något (för de tar helt enkelt för få prover).

Men då hittade jag denna tråd här på Familjeliv,
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2769

Efter att ha läst tråden reste vi till Dr D på Life Clinic och fick en mycket bättre utredning där.  Han tar en mängd blodprover och skickar till ett speciallabb i USA. och då fick jag veta att jag har en blodkoaguleringssjukdom (som orsakar upprepade missfall) samt överaktivt immunförsvar.
    Detta hade jag aldrig fått veta om jag inte hade åkt till Aten !
    Svensk fertilitetsvård är låååångt efter !

Fick sen behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp via distanssupport med läkaren i Aten. Men det blev missfall ändå, så då reste vi till AvaRiga och gjorde ett sperma dna fragmenteringstest (görs sällan i Sverige, görs endast eventuellt i Malmö) fick då veta att fragmenteringen på sperman var för hög. Tydligen kan spermier se normala ut men ändå ha dnaskador !!! Så nu tänker vi göra dubbeldonation med immunbehandling i Riga.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill veta mer !

Kan också varmt rekommendera boken:
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/
    Som är skriven av läkaren som först började behandla kvinnor med överaktivt immunförsvar och fertilitetsproblem i USA på 1990-talet.

Kan också tipsa om denna hemsida:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/

• Sthlmsthlm
    Pitebo skrev 2017-03-11 10:32:03 följande:

Ja, det tyckte vi också!

Jag har hög äggreserv och cykel på 30-31 men inte så högt att jag har PCOS (hade amh 6,5 sist jag kollade, PCO går vid 10-12 tror jag). Har också hört att man kan ha sämre kvalitet och i mitt fall stämde det med sex misslyckade IVF.

I ditt fall kan kanske läkaren ha rätt och ivf optimera chanserna. Du kan också läsa på om testerna PGS (screening av kromosompar i embryon) och EBA (optimering av tid för embryo-återföring).

Ett skäl till upprepade missfall är att livmodern tillåter "allt" att implantera, även ägg som inte är bra. Då hjälper ivf.

Oavsett vad läkaren har för teori låter ivf som ett bra nästa steg för er. Med ett ivf lär man sig också mycket om just dig. Dålig kvalitet finns det inga tester som talar om men ivf ger många svar.
  • UndrandeSökare

SthlmSthlm - Är det denna studie du tänker på?

Superfertilitet bakom många missfall

Upprepade missfall har inget att göra med förmågan att behålla ett blivande barn i livmodern.

Tvärtom. Drabbade kvinnor är snarare superfertila, visar ny forskning.

Ungefär en på hundra kvinnor i fertil ålder drabbas av upprepade missfall. Det vill säga att tre eller fler graviditeter efter varandra går förlorade genom att embryot stöts bort.

Tillståndet innebär ofta stort psykiskt lidande för de blivande föräldrarna. Inte minst kan kvinnan komma att ifrågasätta sin förmåga att bära ett blivande barn.

Men nu visar brittiska och nederländska forskare i tidskriften Plos One att missfallen kanske orsakas av något helt annat. De tog vävnadsprover från livmodern hos sex kvinnor med normal fertilitet och sex kvinnor som drabbats av upprepade missfall. Embryon av olika kvalitet placerades sedan i närheten av vävnadsproverna.

Till forskarnas förvåning började livmoderceller från kvinnor med normal fertilitet att endast växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.

Det visar, enligt forskarna, att missfallen hos dessa kvinnor antagligen har att göra med att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.

* Ett missfall, en spontan abort, innebär att en graviditet avbryts av sig själv före utgången av graviditetsvecka 22.

* För det mesta klarar kroppen av att stöta ut fostret på egen hand, men ibland kan kvinnan behöva göra en skrapning eller få läkemedel som gör att livmodern drar ihop sig.

* Mellan 10 och 20 procent av alla kända graviditeter slutar med missfall. Risken för missfall ökar ju äldre kvinnan är.

* De flesta missfall sker före den tolfte graviditetsveckan och ibland kan kvinnan ha ett så tidigt missfall att hon inte ens märker det.

Källa: Vårdguiden (TT)

www.svt.se/nyheter/inrikes/superfertilitet-bakom-manga-missfall-1

• Pitebo

Åh herregud sthlmsthlm hur går man vidare efter 6 misslyckade IVF:er? Jisses vad stark du måste vara, imponerad!

Ja jag hoppas ju verkligen att han vet vad han pratar om. Enligt min läkare så kan min långa cykel och den höga äggreserver göra att fler ägg mognar samtidigt och slåss om att få "komma iväg". När det väl når min livmoder är slemhinnan inte optimal för ett befruktad ägg längre så då fäster det aldrig, och när det väl fäster är det lik förbannat försent. Har som sagt var försökt googla men hittar inget.

Har även jag en cykel på 30-31 dagar, vet dock inte vad mitt amh värde låg på. Ska kolla upp till nästa gång.

• Sthlmsthlm
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 21:13:23 följande:

SthlmSthlm - Är det denna studie du tänker på?

Superfertilitet bakom många missfallUpprepade missfall har inget att göra med förmågan att behålla ett blivande barn i livmodern.

Tvärtom. Drabbade kvinnor är snarare superfertila, visar ny forskning.

Ungefär en på hundra kvinnor i fertil ålder drabbas av upprepade missfall. Det vill säga att tre eller fler graviditeter efter varandra går förlorade genom att embryot stöts bort.

Tillståndet innebär ofta stort psykiskt lidande för de blivande föräldrarna. Inte minst kan kvinnan komma att ifrågasätta sin förmåga att bära ett blivande barn.

Men nu visar brittiska och nederländska forskare i tidskriften Plos One att missfallen kanske orsakas av något helt annat. De tog vävnadsprover från livmodern hos sex kvinnor med normal fertilitet och sex kvinnor som drabbats av upprepade missfall. Embryon av olika kvalitet placerades sedan i närheten av vävnadsproverna.

Till forskarnas förvåning började livmoderceller från kvinnor med normal fertilitet att endast växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.

Det visar, enligt forskarna, att missfallen hos dessa kvinnor antagligen har att göra med att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.
    * Ett missfall, en spontan abort, innebär att en graviditet avbryts av sig själv före utgången av graviditetsvecka 22.

* För det mesta klarar kroppen av att stöta ut fostret på egen hand, men ibland kan kvinnan behöva göra en skrapning eller få läkemedel som gör att livmodern drar ihop sig.

* Mellan 10 och 20 procent av alla kända graviditeter slutar med missfall. Risken för missfall ökar ju äldre kvinnan är.

* De flesta missfall sker före den tolfte graviditetsveckan och ibland kan kvinnan ha ett så tidigt missfall att hon inte ens märker det.

Källa: Vårdguiden (TT)

www.svt.se/nyheter/inrikes/superfertilitet-bakom-manga-missfall-1
    Ja precis! Jag har inte läst studien utan har en nära vän som är drabbad.
  • Sthlmsthlm
    Pitebo skrev 2017-03-11 21:24:09 följande:

Åh herregud sthlmsthlm hur går man vidare efter 6 misslyckade IVF:er? Jisses vad stark du måste vara, imponerad!

Ja jag hoppas ju verkligen att han vet vad han pratar om. Enligt min läkare så kan min långa cykel och den höga äggreserver göra att fler ägg mognar samtidigt och slåss om att få "komma iväg". När det väl når min livmoder är slemhinnan inte optimal för ett befruktad ägg längre så då fäster det aldrig, och när det väl fäster är det lik förbannat försent. Har som sagt var försökt googla men hittar inget.

Har även jag en cykel på 30-31 dagar, vet dock inte vad mitt amh värde låg på. Ska kolla upp till nästa gång.

Jag gjorde äggdonation, blev gravid på första försöket och väntar nu mitt första barn. :)

Det här med att slemhinnan inte är optimal, det är det eba testet visar. Det kostar 10000 kr så man kanske inte gör det IVF nr 1, men håll det i minnet.
  • Pitebo

Åh grattis sthlmsthlm! Nu var det eran tur!

Men måste bara få fråga om du någon gång varit gravid med dina egna ägg? Tänkte på det här med högt amh värde, har läst att det ofta ska vara bra kvalitet på pco:ares ägg. Har jag missuppfattat fel då?

Tack för alla tips ska verkligen läsa och begrunda. Känns som att det här verkligen är en djungel!

• UndrandeSökare

Pitebo - Jag blir lätt gravid med egna ägg men missfall varje gång (5st nu hittills) så jag kan vara en av dessa med superfertilitet. Speciellt med tanke på att mannens spermier är för dåliga och jag har koagulationssjukdom.

Har du begärt ut dina gamla journaler? Om inte så gör det och läs själv vad som står, där står ibland mer saker än läkaren berättar. Det kan vara ett bra första steg.

• Pitebo

Okay undrande sökande, för oss tar det ju som sagt var en bra stund mellan graviditeterna. Jätte jobbigt att det sen blir missfall också!

Men jag tror på att det snart är din och min tur! Det är ju det man lever på, hoppet!

Svar på tråden Behöver er erfarenhet och stöd!