• Sthlmsthlm

Behöver er erfarenhet och stöd!

Pitebo skrev 2017-03-11 10:32:03 följande:

Ja, det tyckte vi också!

Ja till umeå är det ju inte långt, så då skulle man ju kunna fara dit ist.

Men de har aldrig sagt att jag har PCO. Har alltid regelbunden mens, aldrig haft sk pärlband på mina äggstockar eller ngt av de andra syptomen på PCO: Har 30-31 dagar ist för de 28 som är vanligast.Men kan man ha PCO iaf? Kan de synas enbart på den höga äggreservern?

Och som sagt när vi väl blivit gravida slutar det i missfall.

Grattis till er graviditet, hoppas det snart är vår tur!

Jag har hög äggreserv och cykel på 30-31 men inte så högt att jag har PCOS (hade amh 6,5 sist jag kollade, PCO går vid 10-12 tror jag). Har också hört att man kan ha sämre kvalitet och i mitt fall stämde det med sex misslyckade IVF.

I ditt fall kan kanske läkaren ha rätt och ivf optimera chanserna. Du kan också läsa på om testerna PGS (screening av kromosompar i embryon) och EBA (optimering av tid för embryo-återföring).

Ett skäl till upprepade missfall är att livmodern tillåter "allt" att implantera, även ägg som inte är bra. Då hjälper ivf.

Oavsett vad läkaren har för teori låter ivf som ett bra nästa steg för er. Med ett ivf lär man sig också mycket om just dig. Dålig kvalitet finns det inga tester som talar om men ivf ger många svar.
  • Sthlmsthlm
    UndrandeSökare skrev 2017-03-11 21:13:23 följande:

SthlmSthlm - Är det denna studie du tänker på?

Superfertilitet bakom många missfallUpprepade missfall har inget att göra med förmågan att behålla ett blivande barn i livmodern.

Tvärtom. Drabbade kvinnor är snarare superfertila, visar ny forskning.

Ungefär en på hundra kvinnor i fertil ålder drabbas av upprepade missfall. Det vill säga att tre eller fler graviditeter efter varandra går förlorade genom att embryot stöts bort.

Tillståndet innebär ofta stort psykiskt lidande för de blivande föräldrarna. Inte minst kan kvinnan komma att ifrågasätta sin förmåga att bära ett blivande barn.

Men nu visar brittiska och nederländska forskare i tidskriften Plos One att missfallen kanske orsakas av något helt annat. De tog vävnadsprover från livmodern hos sex kvinnor med normal fertilitet och sex kvinnor som drabbats av upprepade missfall. Embryon av olika kvalitet placerades sedan i närheten av vävnadsproverna.

Till forskarnas förvåning började livmoderceller från kvinnor med normal fertilitet att endast växa mot högkvalitativa embryon, medan cellerna från kvinnor som drabbats av upprepade missfall växte mot alla embryon.

Det visar, enligt forskarna, att missfallen hos dessa kvinnor antagligen har att göra med att de är så fertila att de inkluderar alla embryon, även de mindre livsdugliga.
    * Ett missfall, en spontan abort, innebär att en graviditet avbryts av sig själv före utgången av graviditetsvecka 22.

* För det mesta klarar kroppen av att stöta ut fostret på egen hand, men ibland kan kvinnan behöva göra en skrapning eller få läkemedel som gör att livmodern drar ihop sig.

* Mellan 10 och 20 procent av alla kända graviditeter slutar med missfall. Risken för missfall ökar ju äldre kvinnan är.

* De flesta missfall sker före den tolfte graviditetsveckan och ibland kan kvinnan ha ett så tidigt missfall att hon inte ens märker det.

Källa: Vårdguiden (TT)

www.svt.se/nyheter/inrikes/superfertilitet-bakom-manga-missfall-1
    Ja precis! Jag har inte läst studien utan har en nära vän som är drabbad.
  • Sthlmsthlm
    Pitebo skrev 2017-03-11 21:24:09 följande:

Åh herregud sthlmsthlm hur går man vidare efter 6 misslyckade IVF:er? Jisses vad stark du måste vara, imponerad!

Ja jag hoppas ju verkligen att han vet vad han pratar om. Enligt min läkare så kan min långa cykel och den höga äggreserver göra att fler ägg mognar samtidigt och slåss om att få "komma iväg". När det väl når min livmoder är slemhinnan inte optimal för ett befruktad ägg längre så då fäster det aldrig, och när det väl fäster är det lik förbannat försent. Har som sagt var försökt googla men hittar inget.

Har även jag en cykel på 30-31 dagar, vet dock inte vad mitt amh värde låg på. Ska kolla upp till nästa gång.

Jag gjorde äggdonation, blev gravid på första försöket och väntar nu mitt första barn. :)

Det här med att slemhinnan inte är optimal, det är det eba testet visar. Det kostar 10000 kr så man kanske inte gör det IVF nr 1, men håll det i minnet.
Svar på tråden Behöver er erfarenhet och stöd!