• Pitebo

Behöver er erfarenhet och stöd!

Är ny här och detta blir mitt första inlägg!

Så, idag var vi på vår ivf-klinik för samtal med vår läkare. Vi har drabbats av flera missfall, det har även tagit tid för oss att bli gravida. Efter fem år av försök valde vi att göra en utredning. Mannens spermier rankades som en etta, alltså så gott som perfekta. Jag har ägglossning med 30-31 dagars mellanrum. Är 31 år och hade väldigt bra äggreserver.

Då vi drabbats av missfall då vi väl blivit gravida, ibland har det dröjt år emellan, så ville vi veta om man kunde göra ngt mot detta under vår framtida ivf-behandling. Eventuellt kortison eller blodförtunnande? Detta var dock vår läkare högt skeptiskt till då han skyllde vår subfertilitet samt missfallen på min långa menscykel och höga äggreserv. Han förklarade så som att många ägg mognar för mej varje månad, då reserven är så hög och kvalitén blir då sämre samt att det kommer i ofas med slemhinnan och kan inte fästa.

Försöker nu googla sönder detta påstående men finner INGET! Han påstod även att bara själva IVF-behandlingen kunde vara ett skydd mot missfall för oss då dem kunde styra ägg, mognad och insättning då slemhinnan är som bäst. Ngn dom hört talas om detta?

Behöver verkligen lite nya infallsvinklar, känner mej så otroligt ensam!

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Behöver er erfarenhet och stöd!
  • Pitebo

Hej alla och tack för era svar!

Vi har gjort en vanlig utredning som görs vid barnlöshet. Ingen missfallsutredning gjord, då de sa till oss att det sällan visar ngt.

Varför vi väntat så länge är för att vi fick vårt första missfall när jag bara var 25, jag var 30 när vi tog kontakt med barnlöshetsteamet.

Vi har hela tiden försökt tänka så att ngn gång skall det väl gå vägen, men som de säger, när tjejer når en viss ålder börjar man väl längta lite mer.

Så det var väl egentligen först då jag börjar göra mina egna efterforskningar. Innan har vi alltid litat på kvinnokliniken, alltså gått hem och försökt igen och igen. Det kan gå allt mellan ett år och två innan vi blivit gravida igen. Så frustrationen har varit enorm!

Och nu blev det ju inte bättre när vår läkare skyllde det på min långa cykel. Då ingen annan läkare tagit upp detta och det finns verkligen inget att läsa om det.

Så vi är verkligen noviser inom allt detta, och jag vet genom mitt googlande att många av er är veteraner inom ämnet och besitter massor av kunskaper och erfarenheter.

Anonym (c) finns din vän här på familjeliv? Skulle så gärna vilja prata med ngn som fått samma besked som mej? Alltså angående att IVF kan hjälpa vid upprepade missfall, allt jag kan läsa är ju motsatsen till det påståendet?

• Pitebo

Fruholmli, kan man byta landsting om man får.det finansierat genom sitt eget landsting? Då är man ju absolut bered att åka en bit för att prova sådant som anses lite kontroversiellt hos andra kliniker!

Och grattis till er lilla tjej, så glad och liiiiiite avundsjuk jag blir! <3

• Pitebo

Ja, det tyckte vi också!
    Ja till umeå är det ju inte långt, så då skulle man ju kunna fara dit ist.
    Men de har aldrig sagt att jag har PCO. Har alltid regelbunden mens, aldrig haft sk pärlband på mina äggstockar eller ngt av de andra syptomen på PCO: Har 30-31 dagar ist för de 28 som är vanligast.Men kan man ha PCO iaf? Kan de synas enbart på den höga äggreservern?
    Och som sagt när vi väl blivit gravida slutar det i missfall.

Grattis till er graviditet, hoppas det snart är vår tur!

• Pitebo

Åh herregud sthlmsthlm hur går man vidare efter 6 misslyckade IVF:er? Jisses vad stark du måste vara, imponerad!

Ja jag hoppas ju verkligen att han vet vad han pratar om. Enligt min läkare så kan min långa cykel och den höga äggreserver göra att fler ägg mognar samtidigt och slåss om att få "komma iväg". När det väl når min livmoder är slemhinnan inte optimal för ett befruktad ägg längre så då fäster det aldrig, och när det väl fäster är det lik förbannat försent. Har som sagt var försökt googla men hittar inget.

Har även jag en cykel på 30-31 dagar, vet dock inte vad mitt amh värde låg på. Ska kolla upp till nästa gång.

• Pitebo

Åh grattis sthlmsthlm! Nu var det eran tur!

Men måste bara få fråga om du någon gång varit gravid med dina egna ägg? Tänkte på det här med högt amh värde, har läst att det ofta ska vara bra kvalitet på pco:ares ägg. Har jag missuppfattat fel då?

Tack för alla tips ska verkligen läsa och begrunda. Känns som att det här verkligen är en djungel!

• Pitebo

Okay undrande sökande, för oss tar det ju som sagt var en bra stund mellan graviditeterna. Jätte jobbigt att det sen blir missfall också!

Men jag tror på att det snart är din och min tur! Det är ju det man lever på, hoppet!

Svar på tråden Behöver er erfarenhet och stöd!