• ivfbullen

IVF igång Mars/April 2017

Hej!

Vill gärna följa andra som också är igång med IVF nu. Jag och min man kör nu IVF nr 2 efter att vi blev gravida och fick genomlida ett MA under 2015.

Nu är vi igång med försök nr 2 och är på sprutdag 3 med Menopur, dos 300.

Jag skriver av mig en hel del på min blogg och vill gärna komma i kontakt med andra som går igenom ivf nu eller som ska börja.

Till er som vill följa bloggen:

Htttp://ivfbullen.wordpreds.com

• Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017
  • ivfbullen

Hej emhu!

Oj vad spännande nu! Du skriver maxdosen av Menopur, är det 300? 

Har faktiskt hört att akupunktur ska hjälpa just med sånt men aldrig satt mig in i det, låter himla spännande. 

Vi kör ivf då vi jag har PCOS, problem med sköldkörteln (går på Levaxin och mår toppen) och så har min man ibland torra orgasmer. 
    Förra gången vi körde ivf hade vi det långa protokollet då vi fick avbryta ett kort pga en cysta. Då hade vi dosen 225 och sedan sänktes det till 112 och 75 i slutet. Jag var på gränsen till överstimulering och fick ut 20 ägg varav 7 befruktades med ICSI, 1 sattes färskt in och 2 hamnade i frysen. Vi blev gravida direkt men fick en missed abortion (MA) vecka 8+6 efter att vi varit och sett lilla hjärtat vecka 8. Det var jättetufft... de andra två frysta blastocyster blev det inget av, den ena fäste inte och den andra tappade jag samma dag som jag plussade.
    Man tror att jag fick MA pga att de missade att ge mig Levaxin när jag klart och tydligt visade på proverna att det var något fel med sköldkörteln.

• ivfbullen

Ja nu måste det ju vara vår tur!

Jag förstår precis vad du menar, man får så många olika rädslor både före, under och efter en IVF-behandling. Själva repdoruktionsorganen är ju så komplex också vilket leder till ännu fler frågor. 
    Min PCOS gör att jag har bra chanser med IVF och att jag förmodligen vid senare ålder kommer vara mer fertil. Just nu ligger jag på 12 äggblåsor utan stimulans enligt kliniken som kollade mig först. Visst låter det bra men det är många av de som också kan vara omogna. 
    Så oavsett hur mycket de än säger att det finns goda chanser så finns det ändå frågan; men varför just jag? Varför går det inte? Jag vill ha en bebis nu...
    Ja du vet....

Så härligt att du fått levaxin! Jag låg på lite över 5 och man ska vara på ca 2 när man ska bli gravid... Nu tack vare levaxin så ligger jag på 1,7 :) 
    Vilken dos får du? Jag får 50 mg per dag (1 tablett per dag).

• ivfbullen

Ja det är ju så svårt att slappna av. Även om det hade varit det bästa för en så är det svårt att pausa hjärnan.

Det går bra här, idag var det dags för spruta nr 5 plus första orgalutran sprutan. Det är den sprutan som ser till att en normal ägglossning inte sker. Imorgon (fredag) förmiddag är det dags för första VUL!

Är så nervös! Tycker det borde ha hänt något därinne då jag har haft känningar men man vet ju aldrig! Tänk på mig! Skriver så fort vi varit där!

• ivfbullen
    emhu skrev 2017-03-19 00:23:20 följande:

Hur har det gått ivfbullen?

Tack för att du frågade! <3
    Har haft lite mycket just nu så därför har jag inte varit här inne.

Ultraljud nr 1 i fredags gick bra men det fanns knappt några ägg som var tillräckligt stora så de tillsatte Gonal-F till min lilla sprutsamling.
    Fick ny tid till Ultraljud nr 2 som var igår (tisdag). Hej och hå; 15 stora ägg och massa små så nu är jag nästintill överstimulerad! 
    Ändå ville läkaren behålla dosen och bokade in mig på ny ultraljud till på fredag. Däremot sa han att jag skulle ringa in om jag började känna spänningar eller liknande i buken. Idag mådde jag skit, känner äggstockarna bara jag går Förvånad
    Ska ringa till kliniken på morgonen imorgon och försöka få de att ta in mig under dagen... Han sa det fanns den risken att vi skulle få komma in akut då min kropp verkar reagera väldigt snabbt på sprutorna plötsligt.
    Puh...

Om det blir överstimulering så blir det ingen insättning denna gången utan alla ägg plockas ut, befruktas och så fryser de ner de. Insättning blir då nästa menscykel eller den därpå... Jobbigt men samtidigt så är det just för att man inte kan bli gravid när man är överstimulerad. Ägget fäster inte då. 

• ivfbullen
    emhu skrev 2017-03-23 15:00:35 följande:
    Åh så skönt att du har reagerat så bra på hormonerna! Min största rädsla är att jag får till några äggblåsor med mitt låga AMH. Jag tror dock att jag hade egen ägglossning förra veckan så jag har hoppet uppe! Håller tummarna för att du får ut många ägg och att du inte blir övestimulerad  så du kan få något tillbaka på direkten. såååå segt att vänta ju!

Vi var på planeringsmöte igår och fick samtidigt lära oss hur man hanterar Menopur och hur man hanterar sprutorna. Väldigt spännande! Räknar med att jag får mens runt 1:a april efter min Provera-kur så då kommer jag börja med sprutorna :)

Var på akupunktur för första gången igår också. Kommer fortsätta med det 2 gånger i veckan fram till testdagen om allt går som planerat.

Har inte läst på så mycket om AMH men har för mig personer som har det har goda prognoser med IVF. Har läst även många solskenshistorier från just de med låg AMH.

Ja imorgon lär jag få domen om när det blir äggplock och isåfall om det blir insättning. Hoppas hoppas att jag får tillbaka ett litet färskt ägg. 

Vad roligt med första mötet! Minns mitt såväl och jag var så rädd för att glömma bort allt det där med sprutorna :) 
    Glöm inte att Menopur ska in i kylen direkt och sen när du blandat så ska den vara i rumstemperatur. Fick du reda på vilken dos du får?

Spännande med akupunkturen! Du har mycket på gång nu! Detta kan bara bli bra!!! <3

• ivfbullen

Du gör helt rätt emhu!
    Hjärnan är extrem stark! Jag har till och med lyckats bli skengravid (till och med inte fått mens på två månader då jag var stensäker på att jag var gravid efter mitt första FET). När jag sen fick se i ultraljudsskärmen att jag inte var gravid så kom mensen på kvällen, så ja - hjärnan är stark!
    Ställ in dig positiv och det hjälper en hel del!

Smart tips av din barnmorska! Mitt kylskåp ser ut som ett medicinskåp haha! Får ta och göra så som din barnmorska tipsade!
    Jag kan förvarna dig lite att Menopur inte är så rolig men det blir bättre och bättre med varje dag du sticker dig. Jag är extrem nålrädd men det går jättebra numera.

Idag gick det bra på VUL! 15 stora ägg på höger sida och minst 5 på vänstra men han gissade på 10 st där. Min vänstra äggstock ligger lite längre upp (tydligen efter en ärrbildning pga att man tog bort gallblåsan) så den är lite svår att nå. De kommer inte att ta ägg från vänster sida utan endast höger.
    Så på tisdag blir det ÄP. Däremot får vi inte tillbaka något ägg utan alla kommer att frysas in och vi kommer att få tillbaka den på stimulerad menscykel i maj. Puuuh.... låååångt till maj!!! 

• ivfbullen
    MarieClaesson skrev 2017-03-24 20:16:33 följande:

Hallå där!

Jag hoppar in om det är ok. Vi har en tvåårig dotter efter ivf med icsi och gör nu ett syskonförsök, är på sprutdag 3 med gonal f. Förra månaden provade vi lyckan med vår sista blastocyst från frysen men det blev ett supertidigt mf, så nu kände vi att vi tar nya tag direkt och startar en ny behandling på en gång!

Någon mer som är i början på en beh?

Ooo grattis till er lilla IVF mirakel <3 Känns alltid så underbart att läsa om de som lyckas! Så härligt att ni nu också är igång med syskonförsök.

Du har tur att köra med Gonal-F. Jag tar nu både Menopur och Gonal-F och jag förstår inte varför de inte gör Menopur sprutorna lika behagliga som Gonal-F. De känns ju ingenting och man slipper blanda!

Hur är det när ni nu gör syskonförsök, då får ni endast bekosta själva insättningen va?
  • ivfbullen

Vad kul att vi är fler nu! Skriver mer lite senare när jag är opåverkad av all morfin jag fått.

Jag är på väg hem och fortfarande extrem träffen av morfin och smärtan. Hela äggplocket gick jättebra och jag fick både lugnande och 3 doser morfin. De tog alla alla ägg och det blev 32 st!!! Herregud!!! Inte undra på varför jag hade så ont! Min älskade make stöttade mig som vanligt och höll mig i handen och pussade mig på pannan. Barnmorskorna gav honom en massa beröm (om de bara visste att han alltid är så mot mig, inte bara när jag har ont ?). Under äggploxket blev det också lite paus då det var så många ägg, minns inte så mycket då jag var väldig hög på morfin.

Förresten! L's spermaprov var så pass bra att hälften av äggen kommer att befruktas med ICSI och den andra delen naturligt! Alltså får simmarna varsit ägg och så får de sköta träffen själva! Vi är så otroligt glada!!!! Allt detta tack vare tabletterna han tog. Han fick ut hur mycket som helst!

Imorgon ringer kliniken för att höra hur jag mår och så för att berätta hur befruktningen gick. Kliniken så att de kommer att vänta till blastocyster (5 dagars embryo) så på måndag får vi reda på exakt hur många som blir frysta.

Oh happy day!!!

Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017