• ivfbullen

IVF igång Mars/April 2017

Hej!

Vill gärna följa andra som också är igång med IVF nu. Jag och min man kör nu IVF nr 2 efter att vi blev gravida och fick genomlida ett MA under 2015.

Nu är vi igång med försök nr 2 och är på sprutdag 3 med Menopur, dos 300.

Jag skriver av mig en hel del på min blogg och vill gärna komma i kontakt med andra som går igenom ivf nu eller som ska börja.

Till er som vill följa bloggen:

Htttp://ivfbullen.wordpreds.com

• Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017
  • emhu

Hej!

Jag och min sambo går igång med vårt första ivf-försök om ca 2.5 veckor. Vi ska träffa en barnmorska 22/3 för att lära oss hantera sprutor och få en plan över hur dagar och sprutor ser ut. Vi kommer köra korta metoden med maxdos av Menopur.

Jag har väldigt dåligt AMH-värde så nu håller vi tummarna för att vi får ut några ägg i alla fall. Därför kör vi maxdos Menopur med en gång. Går samtidigt även på akupunktur enligt TCM för att förbättra våra chanser att få ut lite ägg.

Ska bli SÅ spännande!

Varför kör ni ivf ivfbullen? Hur många ägg fick ni ut förra gången? Använde du Menopur dos 300 förra gången också?

• ivfbullen

Hej emhu!

Oj vad spännande nu! Du skriver maxdosen av Menopur, är det 300? 

Har faktiskt hört att akupunktur ska hjälpa just med sånt men aldrig satt mig in i det, låter himla spännande. 

Vi kör ivf då vi jag har PCOS, problem med sköldkörteln (går på Levaxin och mår toppen) och så har min man ibland torra orgasmer. 
    Förra gången vi körde ivf hade vi det långa protokollet då vi fick avbryta ett kort pga en cysta. Då hade vi dosen 225 och sedan sänktes det till 112 och 75 i slutet. Jag var på gränsen till överstimulering och fick ut 20 ägg varav 7 befruktades med ICSI, 1 sattes färskt in och 2 hamnade i frysen. Vi blev gravida direkt men fick en missed abortion (MA) vecka 8+6 efter att vi varit och sett lilla hjärtat vecka 8. Det var jättetufft... de andra två frysta blastocyster blev det inget av, den ena fäste inte och den andra tappade jag samma dag som jag plussade.
    Man tror att jag fick MA pga att de missade att ge mig Levaxin när jag klart och tydligt visade på proverna att det var något fel med sköldkörteln.

• emhu

Åh! Men då vet du ju i alla fall att du svarar bra på hormonerna! Jag känner en viss oro kring att jag inte kommer få några mogna ägg över huvud taget. Men jag försöker tänka positivt! Vet inte vad maxdosen är...har fått för mig att det är 450 men jag kan ha helt fel. Vi ska på planeringsmöte på onsdag nästa vecka och då får jag säkert reda på sådana saker.

Usch, verkar inte alls kul det där med överstimulering måste jag säga och tufft med missfall, skickar stora styrkekramar till dig! Men om man ska det positivt så vet du ju i alla fall att ägget kan fästa även om du har förlorat det. Hoppas att det bara är lite Levaxin som ska till för att du ska få behålla knyttet!

Jag har på gränsen till lågt sköldkörtelhormon så jag har börjat knapra Levxin idag. Hoppas verkligen att detta tar sig nu för oss bägge två!

• ivfbullen

Ja nu måste det ju vara vår tur!

Jag förstår precis vad du menar, man får så många olika rädslor både före, under och efter en IVF-behandling. Själva repdoruktionsorganen är ju så komplex också vilket leder till ännu fler frågor. 
    Min PCOS gör att jag har bra chanser med IVF och att jag förmodligen vid senare ålder kommer vara mer fertil. Just nu ligger jag på 12 äggblåsor utan stimulans enligt kliniken som kollade mig först. Visst låter det bra men det är många av de som också kan vara omogna. 
    Så oavsett hur mycket de än säger att det finns goda chanser så finns det ändå frågan; men varför just jag? Varför går det inte? Jag vill ha en bebis nu...
    Ja du vet....

Så härligt att du fått levaxin! Jag låg på lite över 5 och man ska vara på ca 2 när man ska bli gravid... Nu tack vare levaxin så ligger jag på 1,7 :) 
    Vilken dos får du? Jag får 50 mg per dag (1 tablett per dag).

• emhu

Ja, denna ständiga oro! Jag försöker slappna av så mycket jag bara kan och inte tänka på det så mycket utan bara ta det för vad det är....men jag vet ju också att jag kommer bli totalt förkrossad om det inte tar sig.

Jag vet inte exakt vilket sköldkörtelvärde jag hade men min läkare sa att vi inte ska stressa hypofysen mer än nödvändigt så därför käkar jag nu samma som du, en tablett Levaxin 50 mg per dag.

Hur går det med sprutorna? Hur mår du? När ska du göra första kontroll-VUL?

• ivfbullen

Ja det är ju så svårt att slappna av. Även om det hade varit det bästa för en så är det svårt att pausa hjärnan.

Det går bra här, idag var det dags för spruta nr 5 plus första orgalutran sprutan. Det är den sprutan som ser till att en normal ägglossning inte sker. Imorgon (fredag) förmiddag är det dags för första VUL!

Är så nervös! Tycker det borde ha hänt något därinne då jag har haft känningar men man vet ju aldrig! Tänk på mig! Skriver så fort vi varit där!

• ivfbullen
    emhu skrev 2017-03-19 00:23:20 följande:

Hur har det gått ivfbullen?

Tack för att du frågade! <3
    Har haft lite mycket just nu så därför har jag inte varit här inne.

Ultraljud nr 1 i fredags gick bra men det fanns knappt några ägg som var tillräckligt stora så de tillsatte Gonal-F till min lilla sprutsamling.
    Fick ny tid till Ultraljud nr 2 som var igår (tisdag). Hej och hå; 15 stora ägg och massa små så nu är jag nästintill överstimulerad! 
    Ändå ville läkaren behålla dosen och bokade in mig på ny ultraljud till på fredag. Däremot sa han att jag skulle ringa in om jag började känna spänningar eller liknande i buken. Idag mådde jag skit, känner äggstockarna bara jag går Förvånad
    Ska ringa till kliniken på morgonen imorgon och försöka få de att ta in mig under dagen... Han sa det fanns den risken att vi skulle få komma in akut då min kropp verkar reagera väldigt snabbt på sprutorna plötsligt.
    Puh...

Om det blir överstimulering så blir det ingen insättning denna gången utan alla ägg plockas ut, befruktas och så fryser de ner de. Insättning blir då nästa menscykel eller den därpå... Jobbigt men samtidigt så är det just för att man inte kan bli gravid när man är överstimulerad. Ägget fäster inte då. 

• emhu
    ivfbullen skrev 2017-03-22 22:54:06 följande:

Hur gick det förresten för dig idag? Första mötet ju!!! <3

Åh så skönt att du har reagerat så bra på hormonerna! Min största rädsla är att jag får till några äggblåsor med mitt låga AMH. Jag tror dock att jag hade egen ägglossning förra veckan så jag har hoppet uppe! Håller tummarna för att du får ut många ägg och att du inte blir övestimulerad  så du kan få något tillbaka på direkten. såååå segt att vänta ju!

Vi var på planeringsmöte igår och fick samtidigt lära oss hur man hanterar Menopur och hur man hanterar sprutorna. Väldigt spännande! Räknar med att jag får mens runt 1:a april efter min Provera-kur så då kommer jag börja med sprutorna :)

Var på akupunktur för första gången igår också. Kommer fortsätta med det 2 gånger i veckan fram till testdagen om allt går som planerat.
Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017