• alade

IVF igång Mars/April 2017

Jag och sambon gör vårt första ivf-försök just nu. Är på sprutdag 5 med gonal-f. Vi har båda varit ofrivilligt barnlösa även med våra ex och gjort diverse behandlingar tidigare, däribland ivf, men sedan skilt oss och senare hittat varandra.

Jag har inte så många i min närhet som varit igenom samma sak. Även om min nära och kära lyssnar och förstår att det är jobbigt är det bara ändra i samma sits som känner igen de tankar och känslor jag har.

Jag försöker att hålla hoppet uppe om att detta kan fungera, men är otroligt rädd att det inte ska bli någon graviditet eller att jag ska få missfall om jag väl blir gravid (hände när jag var tillsammans med mitt ex).

Jag håller tummarna för er och hoppas att vi kan följas åt genom ivf och in i graviditet och föräldraskap.

• alade
    MarieClaesson skrev 2017-03-27 13:05:31 följande:

Hej alade!

Vi är på exakt samma dag, sprutdag 6 idag med gonal f! Så spännande.., jag gjorde första vul imorse och det fanns många ägg, 5 stora och typ 20 små, om jag minns rätt vad de sa. Eventuellt blir det ägguttag redan på fredag för oss eftersom det verkar växa på fort där inne!

Det är många tankar som snurrar runt, men jag är inte särskilt oroad över äggplocket denna gång, jag tyckte det var hanterbart förra gången och jag har liksom valt att se hela ivf resan som något fint och högtidligt. Det är så vi gör barn helt enkelt :) och när vi har gjort äp så firar vi med en bakelse eller nåt smaskigt på kvällen och bara vilar och hoppas på att våra små groddar förökar sig fint i labbet <3

Roligt att vi är precis lika!

Jag har första VUL imorgon bitti. Det känns som att det händer saker, för magen känns lite svullen och spänd och den rejäla huvudvärken är på plats.

Jag känner mig inte heller orolig för äp, minns det som några minuters obehag bara. Spolningen var horribel, jag var så glad att slippa det i nya utredningen!

Jag tror att vi ska kopiera ert sätt att fira äp, det låter mysigt!
  • alade

Jag har 10 äggblåsor som är 10-11 mm. Äggplock planerat på måndag förmiddag. Skönt att jag svarar bra på medicineringen. ????

• alade
    MarieClaesson skrev 2017-03-28 10:07:23 följande:

Ja vad bra alade! Skönt att veta när det blir av också !

Fungerar det bra med sprutorna? Usch jag gillar inte alls Orgalutranen, blä!

Jag har vissa biverkningar som stör nu - rejäl huvudvärk sedan sprutdag 3 som inte lättar, ömma äggstockar sen igår som känns när jag går eller för mig mer (och då ska blåsorna bli dubbelt så stora som nu innan allt är klart!) och svullen mage på kvällarna. Men själva sprutorna är det lugnt att ta, även om orgalutran svider lite och kliar.

Det känns ändå okej att må dåligt några veckor med tanke på vad det kan leda till för resultat, men jag är definitivt inte på topp på jobbet och det märks. Jag har inte berättat för någon där. Började nytt jobb för bara fem veckor sedan och känner inte att jag känner någon nog väl för att prata om något så privat. Ska ta upp det med chefen idag dock, iom att jag kommer att ha en sjukdag på måndag. Det känns som att det är lika bra att ha öppna kort gentemot chefen, iom att detta kanske inte fungerar på första försöket.
  • alade
    ivfbullen skrev 2017-03-28 15:28:03 följande:

Vad kul att vi är fler nu! Skriver mer lite senare när jag är opåverkad av all morfin jag fått.

Jag är på väg hem och fortfarande extrem träffen av morfin och smärtan. Hela äggplocket gick jättebra och jag fick både lugnande och 3 doser morfin. De tog alla alla ägg och det blev 32 st!!! Herregud!!! Inte undra på varför jag hade så ont! Min älskade make stöttade mig som vanligt och höll mig i handen och pussade mig på pannan. Barnmorskorna gav honom en massa beröm (om de bara visste att han alltid är så mot mig, inte bara när jag har ont ?). Under äggploxket blev det också lite paus då det var så många ägg, minns inte så mycket då jag var väldig hög på morfin.

Förresten! L's spermaprov var så pass bra att hälften av äggen kommer att befruktas med ICSI och den andra delen naturligt! Alltså får simmarna varsit ägg och så får de sköta träffen själva! Vi är så otroligt glada!!!! Allt detta tack vare tabletterna han tog. Han fick ut hur mycket som helst!

Imorgon ringer kliniken för att höra hur jag mår och så för att berätta hur befruktningen gick. Kliniken så att de kommer att vänta till blastocyster (5 dagars embryo) så på måndag får vi reda på exakt hur många som blir frysta.

Oh happy day!!!

Grattis till så bra resultat av både äggplock och förbättrad spermakvalitet!

32 ägg låter minst sagt smärtsamt. Vila och ta igen dig ordentligt nu.
  • alade
    MarieClaesson skrev 2017-03-28 11:27:04 följande:

Segt med huvudvärken .. jag hade tur min huvudvärk släppte efter ett par dagar bara. Svullen på kvällarna minst sagt. Jag kommer på mig själv med att nästan smeka magen som om jag vore gravid haha ;)

Jag har bara berättat för chefen också, man behöver ju inte säga exakt var i behandlingen man är heller utan bara att då och då behöver jag vara sjukskriven och troligen flera gånger framöver också med kort varsel. De flesta är förstående kan man hoppas.

Jag gör samma sak. Typ vankar omkring och stryker magen och sätter mig superförsiktigt eftersom det gör ont i äggstockarna när jag sätter mig normalt. Glamouröst värre, haha!
  • alade

Är det bara jag som får väldigt stor påverkan av humöret av hormonerna? Grät typ hela kvällen igår och allt kändes värdelöst. Idag känns det likadant. Orkar inte tänka eller förklara mig ordentligt heller så det påverkar mig både på jobbet och hur jag beter mig mot min sambo...

• alade
    MarieClaesson skrev 2017-03-29 11:21:36 följande:

Alade. Själv mår jag som vanligt under behandlingen än så länge.

Det finns ju de som får pms besvär redan från äl och fram till mens, så det är väl inte omöjligt att du reagerar på så mycket hormoner nu tänker jag?

Jag har supermycket pms i vanliga fall också, men vanligen "bara" sista veckan före mens. Så jag räknade med att progesteronet skulle ge såna här känslor, men jag har haft svängningar hela tiden nu och värre de senaste två dagarna. Det kanske är en reaktion rent känslomässigt pga biverkningar och det faktum att vi håller på med en behandling och att jag har lika delar förväntan och oro över hur det ska gå. Eller så är jag känslig för alla typer av hormoner. När jag tog pergotime tidigare var jag typ pms-ig och arg hela månaden ????????
  • alade
    emhu skrev 2017-03-29 10:05:26 följande:

Jag har inte börjat med mina sprutor ännu men är jätteorolig för hur jag kommer reagera på hormonet. Just nu på jobbet är jag inne i en väldigt viktigt fas i ett stort projekt så jag hoppas att jag inte blir för påverkad...

Kan du inte sjukanmäla dig och ta hand om dig själv några dagar?

Jo, men jag är ju helt ny på jobbet så jag vill inte bara borta mer än jag måste med alla besök det blir under ivf. Känns det lika illa framöver kanske jag måste tänka om...

Hoppas att du är en sån som inte påverkas så mycket!
  • alade
    ivfbullen skrev 2017-03-29 13:57:48 följande:

Tack alla fina för era gratulationer och tankar?

Igår var kvällen hemsk! Hade så ont men det blev bättre ju mer jag vilade och låg stil.

De ringde idag från Sahlgrenska och berättade att utav 32 ägg så var 19 mogna! Samtliga befruktades och än så länge såg det bra ut. 10 befruktades naturligt och 9 genom ICSI.

Nu blir derbyt en lång väntan till måndag då vi får reda på hur många som klarade sig till blastocyster och frysen! Ooo varför kan inte dagarna gå snabbare?

Är hemma idag men imorgon ska jag till jobbet, mår redan mycket bättre ????

Vad härligt att det gick så bra! Hoppas att ni får höra goda nyheter på måndag!
Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017