• Dhevil

IVF igång Mars/April 2017

Hej allihopa!

Nu har jag smygit och läst ett tag. Började med mina Menopur sprutor i onsdags, 112,5 enheter.

Jag har en fråga.

Det är så att jag har fått sån jäkla "växtvärk" i knän, höfter och svank. Är det någon av er som känner igen det? Kunde knappt sova inatt och nu kan jag knappt sitta still.

Glad påsk på er!

• Dhevil

Hej Hallå.

Idag var jag på mitt fjärde ultraljud. 9 äggblåsor på höger och 13 äggblåsor på vänster, största 22 mm. Skulle ta Ovitrelle och äggplock på fredag. 
    Men, blodprovet i samband med ultraljudet visade på risk för ÖS. så jag fick pausa kroppen med Synarela istället. ÄP fortfarande på fredag, men inget ET.

Är det någon av er som varit med om det? Inget ET pga risk för ÖS, när fick ni en blödning? Hur länge fick ni vänta på FET? Stimulerad cykel, kan man starta en stimulerad mensblödning direkt efter ÄPblödningen?

Just nu känner jag mig så jävla värdelös.
    Känns som att jag ska in för en ofrivillig abort på fredag och inte ett äggplock.
    Alla positiva känslor och allt hopp är som bortblåst.

Tack, och grattis till er som ruvar och som fått plus <3

• Dhevil
    cino80 skrev 2017-04-26 22:07:54 följande:
    Förstår att det är ett jobbigt besked, men du får tänka att de väljer att göra så av en anledning. En ÖS är inget man vill riskera. Vi fick samma besked tidigare och då fick vi vänta på den riktiga mensen som kommer efter blödningen efter äggplock. Det är en lång väntan, speciellt för oss med en väldigt lång cykel.

Hoppas verkligen det går bra för er!
    Tack för svar.

Var inne och gjorde äggplock idag. Vet inte hur många blåsor, men 18 ägg blev det iaf.
    Nu ska de odlas i 5 dagar och sedan frysas.

Jag ska börja med Provera 16 dagar efter äggplocksmensen första dag. Sen får jag letrozol för att lura kroppen till ägglossning. Så att jag bygger upp slemhinnorna osv.
    Fy vad segt, men dagarna brukar ju gå fort. Får jobba extra mycket så att jag glömmer väntan.
  • Dhevil
    Pitebo skrev 2017-04-28 11:31:09 följande:

Hej igen allesammans!

Vad skönt att dem som stod inför äggplock förra gången jag var in har gjort bort det nu. Blev glad att få läsa att det trotts omständigheterna gick art genomlida rör er. Fan vilka brudar vi är alltså, nålar, nålar och ännu flera större nålar!

Dhevil: jag fick också totalfrys på mina blastisar, var lite olika omständigheter kring det. Först att vi haft upprepa missfall vid alla våra spontana graviditeter så kliniken ville långtidsodla dem till blastocyster för att lättare kunna se kvalitén. Dagen dem skulle vara fem dygn inföll såklart på påskafton och då hade kliniken stängt. Så från början var det mest med anledning av våra missfall dem rekommenderad frysen för dem som klarade sej så långt. Vi fick ut 24 ägg varav 18 hade en lyckad date med min mans "killar" av dessa 18 var 10 så fina så dem sparas för framtiden. Så se det så, har du många ägg har du chansen att få fler befruktade ägg. Fler lotter till vad som förhoppningsvis blir en vinst. Men har man många äggblåsor finns risk för överstimulering. Vilket också jag fick. Ingen angenäm upplevelse vill jag lova. Överstimuleringen kan bli än värre om embryot fäster, vilket jag kom undan då vi valde att totalfrysa alla.

Ska nu vänta till nästa naturliga menscykel. Fick blödningen exakt 14 dagar efter ÄP. Så om allt fungerar som det brukar med mej har jag en cykel på 30 dagarna. Hoppas nu på att allt går i lås och vi får våran eskimåblastis tillbaka i mitten på juni. Jag förstår din frustration över väntan, för jag är mitt i den. Vill du ha ngn att vänta med så finns jag här!

Hej Hej.

Hoppas att det går bättre för er nu när ni kört frys på blastisar.
    Mina kommer odlas 5 dagar och sedan frysas. Får veta på måndag eller tisdag hur många som tagit sig.
    Blev iaf 18 ägg totalt idag. Hoppas de lever loppan inatt och befruktas allihopa ;P

Jag ska börja med Provera 16 dagar efter äggplocksmensen. Hoppas att den kommer snart. Barnmorskan trodde inom en vecka. 

Vänta är det värsta jag vet, när jag själv inte kan påverka något. Hemskt.

Jag håller tummarna för oss båda! Låter ju faktiskt lite mysigt att få en liten eskimå tillbaka.
    Lycka till.
  • Dhevil
    Pitebo skrev 2017-04-28 14:06:39 följande:
    Snyggt! Då finns det ngr ägg att jobba med. Vi var helt oförberedda på att så många faller bort vid långtidsodling. Det här är våran första gång och vi var absolut inte med i rullarna så att säga. Och vart första hjärtligt besvikna men efter att ha läst runt så insåg vi ju att det är ett fantastiskt resultat. Men jag har alltid misstänkt att det inte är själva befruktningen som är vårt problem då vi blivit gravida spontant många gånger. Men det slutar alltid i missfall så därför hamnade vi i hela den här svängen. Vår doktor tror att IVF kan hjälpa oss att välja ut rätt ägg vilket kan hjälpa mot missfall enligt honom. Tror dock att jag kan ha ett överaktiv imunsystemet så tror nte om det kommer hjälpa iaf.

Men sedan så är det ju faktiskt så att man behöver bara ett bra ägg. Men du kommer få sätta in efter blödningen nu alltså? Vi var tydligen tvungna att vänta på en naturlig mens, typiskt. Känns som en evighet.
    Ja, det här är vår första gång också. Vet ingenting egentligen, tur att man kan läsa och fråga så många.

Jag kommer också få börja på blödning nr 2, men eftersom jag inte får egen mens så måste jag stimulera fram den med Provera.
    Har Pco och varken ägglossning eller mens, aldrig. =(
    Så jag vet inte heller om vi kan befrukta, eftersom vi aldrig kommit så långt. Men min sambos spermier är iaf bra, bara att hålla tummarna för mina ägg nu!
    Läskigt att inte veta!
  • Dhevil
    cino80 skrev 2017-04-28 17:17:24 följande:
    Det är ju jättebra! Då får vi hoppas att det ger fina blastocyster. Vi fick 3 blastisar vid försök 1 (av 12 mogna ägg) och hade insättning innan påsk. Tyvärr gick det inte vägen. Äter också Letrozole, dock för att hjälpa till att få ägglossning då jag har problem med det (PCO). Sedan blir det försök med blastocyst nr 2.

Tyvärr är det väntan som är värst...och det gäller att hålla sig sysselsatt som du skriver. Hoppas det går fort för er. :)
    Okej, vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Hur många kommer överleva 5 dagar, kanske ingen. Har aldrig haft något befruktat ägg förut, så jag vet inte ens om det går.

Jag fick aldrig pröva letrozol, utan kom direkt till IVF då min läkare inte trodde att jag kunde ägglossa av bara letrozol, har också pco och aldrig ägglossning eller mens. Men nu är väl tanken bara att bygga slemhinna, vet faktiskt inte.

Enligt mina beräkningar, om jag får äggplocksblödning inom en vecka, så kommer det bli FET i början av Juni. Kanske blir en liten Marsbebis då!
  • Dhevil
    ijo skrev 2017-04-28 21:00:04 följande:
    Gick äggplocket bra? 18 ägg var ju jättebra :) Hoppas många klarar sig <3
    För mig gjorde det väldigt ont. Men jag var så öm i hela buken, eftersom det va så många. Jag fick lite extra morfin och sen gick det bra att andas sig igenom. =)

Nu har jag mensvärk om jag rör mig längre sträckor och kan inte riktigt sätta mig ned ordentligt. 

Jag håller tummarna för att många klarar sig, Vet ju inte hur det går vid första FET. Första gången ever jag får något befruktat, eftersom jag inte har kunnat själv alls. =(
  • Dhevil
    cino80 skrev 2017-04-28 21:03:38 följande:
    Om jag inte minns fel så ligger det runt 20-30 % som klarar sig till blastocyst av de befruktade äggen. Men det kan nog skilja sig mellan olika personer. Sen kan det skilja på kvalitén på de som man faktiskt får.

Då kommer du säkert att få lutinustabletter sedan då du gjort insättning. Jag fick det för att slemhinnan skulle bli tjockare vilket ger ägget bättre möjlighet att fästa. Normalt ges inte detta vid frysförsök vad jag har förstått.

Ja, borde då bli slutet på feb eller början på mars. Perfekt tid! :)
    Ah, har ingen aning om vad jag har för kvalite. Det enda de sagt är att jag har väldigt högt AMHvärde eftersom jag aldrig haft ägglossning. Men det säger ju inget om kvaliten tyvärr.

Lutinustabletter har jag redan hemma, eftersom jag skulle tagit det efter ET. Men då det inte blev något så spar jag ju på dem. Även om de inte säger att jag ska ta dem så kommer jag göra det. Allt som kan hjälpa!

Mysigt! Jag hatar att jag är så snabb på att måla upp en framtid, varje månad jag jag det, även om jag vet att jag inte kan bli med barn utan hjälp, Och lika besviken blir man varenda gång. 
    Därför det tog så hårt när jag blev nekad ET och fick vänta på FET.
    Men men, kommer bli bra. Starka blastisar vill vi ha!
Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017