• Fru Volante

IVF igång Mars/April 2017

Skriver i den här tråden för första gången. Är 29 år med lågt amh (0,9) Har gjort 2 försök med ivf, första med högsta dos bemfola, resulterade i en äggblåsa och det blev avbrutet.

Försök två körde vi igång nästa mens (efter provera då jag inte får mens av mig själv) startade med elonva som man endast tar en gång på blödningsdag 2 och efter 5 dagar gjorde vi tillägg med 375 menopur, vid första ul fanns endast två små äggblåsor, läkaren lade då till gonal f också. Hade alltså 300 gonal f och 150 menopur efter ul 1. Vid ul 2 i måndags visade det sig att äggblåsorna stannat i tillväxten och det avbröts. Vi rekkomenderades ÄD.

Vi har gått privat då tiden inte fanns för att vänta på landstingskön. Nu får vi dock inte längre fortsätta för kliniken då mina äggstockar inte svarar på hormonerna. Jag skriver mest här för att se om det finns någon som har erfarenhet av om två gånger räcker för att man ska kunna avgöra att äggstockarna inte kommer att svara på ny behandling? Det är ju såklart individuellt hur man svarar, funderar bara på om man kan hå två dåliga månader? Jag har ju inte amh i botten så förstår inte varför mina äggstockar inte svarar alls :( Mycket tankar som snurrar när det gick såhär :)

Oavsett har vi bestämt oss för ÄD i Riga där det inte är kö. Jag var väldigt ledsen i veckan men har landat i tanken och ser fram emot det! Om vi får ett barn den vägen kanske jag ändå väljer att testa ivf igen inför ett ev syskonförsök. Men det är som jag tänker nu, kanske inte alls känner för att testa det igen då, och någonstans inser jag väl att om det inte gått nu så går det inte i framtiden. Jag tror det blir bra oavsett, kommer älska mitt barn gränslöst även om det blir via ÄD.

Långt inlägg, hoppas någon orkar läsa. Håller tummarna för alla er andra ivfare och att det går vägen för er! :)

• Fru Volante
    Tösen88 skrev 2017-05-13 09:52:59 följande:

Tunga besked ni har fått, håller tummarna att äd blir er väg till det efterlängtade barnet!

Hur går tillväga nu inför äd i riga?

Vi kommer att kontakta Ava i Riga som ska vara väldigt bra enligt kliniken där vi gjort ivf. Har även läst att den ska vara bra. Går snabbt att ta sig till Riga med flyg också. Tror det är 2 resor som behövs, en för att mannen ska lämna sperma och en för insättning. Resten av kontrollerna och ulj innan insättning görs hos gynekolog i Sverige. Just nu väntar vi på papper från vår klinik med alla provresultat osv. Man skickar sedan allt till kliniken i Riga. Tror det tar 2 veckor för de att hitta donator om jag läste rätt. Just nu vet jag inte så mycket mer än så, får se efter kontakt med Ava :)
  • Fru Volante
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-15 09:10:09 följande:

Hej!

Jag är ju också väldigt svårstimulerad och vi har ju bara fått ut 8 ägg på våra 4 försök varav de senaste gav 5 ägg. Skillnaden då var att vi körde 2 försök på varandra med väldigt höga doser bemfola (300)plus menopur(450) först då växte även blåsorna på v äggstock.

Spännande med ÄD! Vi hamnar nog också där tillslut då mina ägg verkar både få och av sämre kvalitet. Har börjat försöka tänka mig in i ÄD men är inte riktigt där än, vill inte ge upp hoppet. Jag är inte orolig för att jag ska älska barnet mindre utan för alla andra frågor och funderingar det medföljer för framtiden både hos barnet och omgivningen.

Skulle gärna följa med på din resa! Skriver du om den någonstans?

Det är ju så jobbigt att vara svårstimulerad! Skönt att din kropp ändå svarat bättre senaste gången! Fick du 300 bemfola och 450 menopur samtidigt? På vår klinik sa de att högsta tillåtna var 450 totalt, alltså exempelvis 300 gonal f och 150 menopur. Konstigt att det skiljer sig så.

Jag gav lite upp när vårt andra försök inte resulterade i några ägg alls. Hade det åtminstone blivit en äggblåsa igen så hade jag nog velat pröva en gång till. Sedan har jag tänkt tanken att, "men tänk om det lyckas nästa gång". Men tänker jag rationellt så tror jag inte på det. Men det är nog det som varit jobbigast, att vi bara försökt två gånger, hade vi försökt 5 gånger med samma resultat hade det nog varit lättare att släppa för mig.

Men jag är som sagt glad för beslutet om ÄD även om jag ibland är ledsen över att det inte blev som vi först tänkt. Har funderat på att skriva någonstans, för att rensa tankarna, får se, skriver isåfall om jag börjar med det. :)

Hur går det för dig nu? Är du på nytt försök?
  • Fru Volante
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-16 12:55:58 följande:

Vi kör igen!

Äggplock imorgon och när jag var där förra veckan fanns 5 blåsor så nu hoppas jag det finns ägg i dom också, många har varit tomma för oss.

Ja, på den här kliniken snålar dom inte och det är jag glad för eftersom jag tydligen behöver dom här monsterdoserna. Det är inte farligt med för mkt hormoner när man är svårstimulerad men tror främst att man tänker lite kostnadseffektivt ibland, vilket såklart är rimligt när det är skattebetalarnas pengar.

Har nog tänkt försöka 2 ggr innan sommaren och sen får vi se, jag är inte riktigt redo att ge upp än..

Stort lycka till och jag är väldigt nyfiken på hur det går för dig eftersom jag troligtvis får gå i dina fotspår!

Ta hand om dig!

Håller tummarna för att ni får ut fina ägg idag!

Vi hade avslutande kontakt med vår klinik igår. Blev inte så mycket klokare av kontakten. Försökte fråga lite om högre doser kunde ha gett bättre resultat men hon menade att det inte skulle göra det, utan det enda var om man hade en bättre cykel, men att man inte vet när en bättre cykel inträffar. Hon tyckte även att vi skulle be en annan klinik om en second opinion innan vi gick vidare till ÄD för vår egen skull.

Läkaren menade att Ava i Riga är en bra klinik men hon tyckte att man skulle välja ett land där man har öppna donatorer, dvs Finland isåfall, för att barnet mår bra av att kunna ta reda på sitt genetiska ursprung enligt forskning. I Riga har man dold donator och barnet kommer därför inte kunna ta reda på sitt ursprung. Vi har inte tyckt att det är så viktigt, men läkaren verkade nästan tycka att jag var en dålig människa om jag valde en dold donator. Hon sa att jag inte fick tänka på mig själv utan enbart utifrån barnets bästa. Känner att jag blev väldigt förvirrad då vi själva inte tänkt att barnet skulle bli lidande av det, självklart vill vi barnets bästa men samtidigt går det ju inte riktigt att säga vilket beslut som är rätt eller fel tänker jag. Många beslut och det känns som en krokig resa, men det blir nog bra tillslut!

Håller verkligen tummarna för att det går vägen för dig nu på detta försök!
  • Fru Volante
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-17 15:02:18 följande:

Nu är vi klara! Vilken pärs!! Jag har aldrig blivit speciellt påverkad vid ÄP och har i princip åkt direkt till jobbet, men så blev det inte idag. Dom råkade sticka mig så att det blev en blödning och ett tag såg det ut som om det skulle behöva sys, men han tryckte med något så blödningen avstannade så det slapp vi. Men den smärtan! Jag blev helt yr, mådde illa och pulsen och syresättningen droppade så det blev syrgas, dropp och mediciner för att få upp puls och blodtryck. Min sambo som är känslig var tvungen att sätta sig på golvet för han höll också på att svimma. Mådde så dåligt, fick ligga därinne typ 45 min innan jag kunde stå upp., fy har aldrig mått så dåligt!

Tack för omtanke och lyckoönskningar <3

Ush stackare! Hur många äggblåsor fick ni ut? Hoppas du mår bättre nu!
  • Fru Volante
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-19 06:54:41 följande:

Vi fick ut 3 ägg men igår ringde dom och sa att inget blev befruktat:(

Hon skulle ringa idag så då får jag väl veta lite mer!

Fy vad tråkigt! Har de någon förklaring till varför det blev så? Hur ser planen ut för er nu? Styrkekramar
  • Fru Volante
    Sjuttiosjuan skrev 2017-05-22 00:04:09 följande:

Nä, det var inte ovanligt sa hon. Dom kan ha varit omogna, svårt för dom att veta. Vi har nog haft tur tidigare bara. Vi kör ett sista försök direkt nu när mensen kommer om allt ser ok ut.

Funkar inte det så får det nog bli ÄD till hösten, chansen att vi lyckas med Ivf är för liten och tiden och pengarna rinner iväg. Jag är ju 40 nu och vill inte vara för gammal när jag får barn..

Hur långt har ni kommit?

Hoppas att det går på sista nu då! Vi har valt att vända oss till en ny klinik, bara för att få veta att vår gjort rätt bedömning. För mig känns det lite svårt att bara ha fått beskedet av en läkare, vi testade inte heller så mycket med ex. högre doser osv. Jag tror väl iof inte att det finns någon chans för att ivf fungerar med tanke på hur det gått när vi testat, men då får jag det svart på vitt av två oberoende läkare och kan känna att vi faktiskt inte hade kunnat göra något annat.

Vi ska dit den 9 juni. Så säger de nej vilket vi räknar med så kontaktar vi klinik för ÄD direkt. Fram till den 9 ska vi bestämma vilken klinin bara. Och om vi vill ha öppen eller dold donator, jättesvårt att komma fram till det. Just nu lutar det åt Ava Riga, kollar även på Ava i St petersburg där man väljer donator själv utifrån bilder, hårfärg, längd, utbildning, jobb osv. Känns lite krångligare att ta sig till St petersburg bara.

Landar vi i att vi vill ha öppen donator blir det i Finland, osäker på om jag läste att det var kö där, tror det stod 4 månader någonstans. Där har de även krav på att man ska genomgå psykologutredning, känns lite knöligare tycker jag just nu. Så svårt!
Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017