• Pitebo

IVF igång Mars/April 2017

Här är en till! Startade vårt första försök nu i april.

Blev dock överstimulerad och fick aldrig tillbaka ngt.

Allt gick till frysen.

Hade 24 ägg varav 18 blev befruktade. Dem fryste in 10 blastocyster sex dagar efter ÄP.

Så nu är det en evig väntan fram tills jag får en naturlig mens.... Om allt går som det ska borde det vara i mitten på juni.

• Pitebo

Ijo och Tösen88, jsg körde med korta, fick bemfola.

Under överstimuleringen mådde jag rent ut sagt förjävligt! Äggstockarna var 10cm och jag hade massor av vätska i buken. Blev rekommenderad att läggas in för observation. Men då jag har en grym sjukhusfobi insisterade jag på att få vara hemma, vilket jag fick.

Men det var inte min överstimulering som är grunden till att det inte vart ngt ET. Vi har ngr missfall vid våra spontana graviditeter så vår klinik ville långtidsodla för att verkligen kunna välja ut dem "starkaste".

Gjorde ÄP på en måndag och dagen då äggen blev blastocyster inföll såklart på långfredag och påskafton så då hade kliniken stängt. Men lika bra var väl det så här i efterhand, hade absolut inte velat bli sjukare än jag var. Ingen angenäm upplevelse direkt.

Men då detta är våran första gång vet man ju inte riktigt vad man ska förvänta sej. Vi vart faktiskt riktigt ledsna och var helt oförberedda på att så många ägg faller bort! Men efter att ha läst runt lite så inser vi ju att det är ett jätte bra resultat. Men tycker att vi klinik är jätte dålig på att ge information!

Hur upplever ni era kliniker, informerar dem om äggkvaliten och så?

• Pitebo

Hur gick det för dej tösen? Bra hoppas jag!

Håller tummarna för många fina ägg som har en lyckad date ikv!!

• Pitebo

Hej igen allesammans!

Vad skönt att dem som stod inför äggplock förra gången jag var in har gjort bort det nu. Blev glad att få läsa att det trotts omständigheterna gick art genomlida rör er. Fan vilka brudar vi är alltså, nålar, nålar och ännu flera större nålar!

Dhevil: jag fick också totalfrys på mina blastisar, var lite olika omständigheter kring det. Först att vi haft upprepa missfall vid alla våra spontana graviditeter så kliniken ville långtidsodla dem till blastocyster för att lättare kunna se kvalitén. Dagen dem skulle vara fem dygn inföll såklart på påskafton och då hade kliniken stängt. Så från början var det mest med anledning av våra missfall dem rekommenderad frysen för dem som klarade sej så långt. Vi fick ut 24 ägg varav 18 hade en lyckad date med min mans "killar" av dessa 18 var 10 så fina så dem sparas för framtiden. Så se det så, har du många ägg har du chansen att få fler befruktade ägg. Fler lotter till vad som förhoppningsvis blir en vinst. Men har man många äggblåsor finns risk för överstimulering. Vilket också jag fick. Ingen angenäm upplevelse vill jag lova. Överstimuleringen kan bli än värre om embryot fäster, vilket jag kom undan då vi valde att totalfrysa alla.

Ska nu vänta till nästa naturliga menscykel. Fick blödningen exakt 14 dagar efter ÄP. Så om allt fungerar som det brukar med mej har jag en cykel på 30 dagarna. Hoppas nu på att allt går i lås och vi får våran eskimåblastis tillbaka i mitten på juni. Jag förstår din frustration över väntan, för jag är mitt i den. Vill du ha ngn att vänta med så finns jag här!

• Pitebo

Elise39:

Vad trist, men tänk på att det behövs egentligen bara ett bra ägg! Genomgår du äggplocket och inget ägg kan sättas tillbaka räknas det inte som ett försök om man har landstingsfinasierat. Så om ni "får" det betalt så skulle jag iaf ha kört! (alla som jobbar och betalar skatt har ju vart med och betalt) Alla chanser man har till en bebis är fantastiskt tänker jag.

Kolla bara upp med ditt landsting vad som gäller innan, så att jag inte sitter här och svamlar iväg med dej.

Lycka till nu vad du nu må bestämma dej för!

• Pitebo
    Tösen88 skrev 2017-04-28 11:18:46 följande:

Idag är det dags för ET <3

Åh vad roligt tösen! Lycka till nu, håller alla tummar och tår! (Och lite avundsjuk är jag ju också när jag så fint får sitta och vänta i nästan sex veckor själv.....)
  • Pitebo
    Dhevil skrev 2017-04-28 13:41:57 följande:

Hej Hej.

Hoppas att det går bättre för er nu när ni kört frys på blastisar.

Mina kommer odlas 5 dagar och sedan frysas. Får veta på måndag eller tisdag hur många som tagit sig.

Blev iaf 18 ägg totalt idag. Hoppas de lever loppan inatt och befruktas allihopa ;P

Jag ska börja med Provera 16 dagar efter äggplocksmensen. Hoppas att den kommer snart. Barnmorskan trodde inom en vecka. 

Vänta är det värsta jag vet, när jag själv inte kan påverka något. Hemskt.

Jag håller tummarna för oss båda! Låter ju faktiskt lite mysigt att få en liten eskimå tillbaka.

Lycka till.

Snyggt! Då finns det ngr ägg att jobba med. Vi var helt oförberedda på att så många faller bort vid långtidsodling. Det här är våran första gång och vi var absolut inte med i rullarna så att säga. Och vart första hjärtligt besvikna men efter att ha läst runt så insåg vi ju att det är ett fantastiskt resultat. Men jag har alltid misstänkt att det inte är själva befruktningen som är vårt problem då vi blivit gravida spontant många gånger. Men det slutar alltid i missfall så därför hamnade vi i hela den här svängen. Vår doktor tror att IVF kan hjälpa oss att välja ut rätt ägg vilket kan hjälpa mot missfall enligt honom. Tror dock att jag kan ha ett överaktiv imunsystemet så tror nte om det kommer hjälpa iaf.

Men sedan så är det ju faktiskt så att man behöver bara ett bra ägg. Men du kommer få sätta in efter blödningen nu alltså? Vi var tydligen tvungna att vänta på en naturlig mens, typiskt. Känns som en evighet.
  • Pitebo
    Tösen88 skrev 2017-04-29 19:27:38 följande:

Hur går det för era respektive under denna behandling? Hur hanterar de allt? :)

Min man är ju i sej själv en sjujäkla trygg norrlänning, men han är verkligen min klippa i allt detta. Jag får sådan ångest av alla nålar och behandlingar och är rent ut sagt livrädd att nästa graviditet ska sluta i ännu ett missfall. Och än värre att det aldrig tar sej igen! Jag känner mej lite smått bipolär under denna press. Så utan min fantastiska äkta hälft hade jag varit förlorad.

Sedan har vi faktiskt blivit lite som nykära under denna helt tokiga tillvaro. Och vi ägnar oss mer åt "nykära-aktiviteter" om ni förstår vad jag menar. Haha!
  • Pitebo
    Tösen88 skrev 2017-04-29 22:41:31 följande:

Hehe, så underbart att höra :) ni är lyckligt lottade som kompletterar varandra så fint:). Känslorna åker upp och ner under denna tid med mycket frustration, ovisshet,väntan,oro,nervositet m.m även mkt längtan,spänning,nyfikenhet,hopp och glädje över äntligen komma framåt. Då är det så skönt att kunna verkligen dela allt med sin älskade och komma ännu närmare varandra. Har också en otroligt stöttande och underbar kille som peppar, lyssnar och tröstar. <3

Fast jag har faktiskt handen på hjärtat vart hemskt dålig på att fråga honom om hur han mår i allt detta. Tack för att du fick mej att uppmärksamma det. Ska fråga honom hur han har det så fort jag träffar honom imorgonbitti. Är nattjobbare. :)

Man blir så uppslukad av sitt eget så, iaf jag, har ärligt glömt att fråga honom. Tycker även att det är konstigt att kliniken alltid i första hand vänder sej med ny information till mej. Allt är adresserat i mitt namn, och de ringer alltid till mej. Fast det faktiskt är VÅRA blastocyster som är i frysen. Undrar varför det är så?

Och vet nu om det finns ngr trådar för just IVF-pappor?

Kul att du tog upp detta ämne tösen!!
  • Pitebo
    Shofimafi skrev 2017-05-01 20:27:27 följande:

Ruvardag 4 idag och fortfarande sparsamma bruna flytningar sen dag 1. Detta gör mig orolig och ledsen på mig själv då det inte går att påverka. Förlåt för mitt depp <3

Hur går det för er andra kämpar?

Här inne får vi deppa och vara riktiga surpuppor! Vi vet alla hur man rycks mellan hopp och förtvivlan.

Skall hålla tummar och tår att allt går vägen!!
Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017