• ijo

IVF igång Mars/April 2017

Pitebo skrev 2017-04-22 16:56:57 följande:

Här är en till! Startade vårt första försök nu i april.

Blev dock överstimulerad och fick aldrig tillbaka ngt.

Allt gick till frysen.

Hade 24 ägg varav 18 blev befruktade. Dem fryste in 10 blastocyster sex dagar efter ÄP.

Så nu är det en evig väntan fram tills jag får en naturlig mens.... Om allt går som det ska borde det vara i mitten på juni.

Grattis till så många i frysen i alla fall :)

Hur mår/mådde du under överstimuleringen?
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-23 01:00:07 följande:

Ja, det är mitt första. Riktigt nervös... :-/ 

Okej! Ja, jag var också jättenervös innan. Det är skönt att man får lugnande och morfin ;) Själva ÄP var inte alls så farligt som jag tänkt mig. Visst kändes det lite då och då men absolut hanterbart :) För mig blev det värre efteråt, hade så ont. Dom flesta kan ju jobba dagen efter men inte jag :( Det är först nu 6 dagar efter ÄP som det börjar bli bättre.
  • ijo
    Pitebo skrev 2017-04-23 08:30:35 följande:

Ijo och Tösen88, jsg körde med korta, fick bemfola.

Under överstimuleringen mådde jag rent ut sagt förjävligt! Äggstockarna var 10cm och jag hade massor av vätska i buken. Blev rekommenderad att läggas in för observation. Men då jag har en grym sjukhusfobi insisterade jag på att få vara hemma, vilket jag fick.

Men det var inte min överstimulering som är grunden till att det inte vart ngt ET. Vi har ngr missfall vid våra spontana graviditeter så vår klinik ville långtidsodla för att verkligen kunna välja ut dem "starkaste".

Gjorde ÄP på en måndag och dagen då äggen blev blastocyster inföll såklart på långfredag och påskafton så då hade kliniken stängt. Men lika bra var väl det så här i efterhand, hade absolut inte velat bli sjukare än jag var. Ingen angenäm upplevelse direkt.

Men då detta är våran första gång vet man ju inte riktigt vad man ska förvänta sej. Vi vart faktiskt riktigt ledsna och var helt oförberedda på att så många ägg faller bort! Men efter att ha läst runt lite så inser vi ju att det är ett jätte bra resultat. Men tycker att vi klinik är jätte dålig på att ge information!

Hur upplever ni era kliniker, informerar dem om äggkvaliten och så?

Vad jobbigt med överstimuleringen :( Jag hade också jätteont efter ÄP och fick sjukskriva mig 3 dagar, det är först nu 6 dagar efter ÄP som det börjar bli bättre. Jag fick ändå göra ET i torsdags (gjorde ÄP i måndags). Sa då att jag hade väldigt ont, var öm och hade tryck över lungorna/svårt att andas. Dom tyckte ändå vi skulle köra på med insättningen men dom kollade aldrig vul eller annat för att se om/hur överstimulerad jag var. Lite konstigt kan jag tycka? Så dagen vi gjorde ET samt dagen efter hade jag ju fortfarande såå ont och massa hugg och kramper i magen. Så har inga förhoppningar att embryot ville fästa :(

Dom sa aldrig något om kvalitet på äggen till mig. Bara att det var ett 8-celligt embryo jag fick insatt.
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-23 17:56:16 följande:

Tur att det finns lugnande & morfin ;)

Det verkar vara väldigt olika hur man mår efter ÄP. Skönt att det är bättre nu, att det går mot rätt håll Hur känner du dig idag?=) ngr känningar av lilla fröet? <3 

Känner ingenting! Jag vet att jag borde hålla mig positiv men efter dom kramper jag hade efter äggplocket och fortfarande hade vid ET känns det inte som att det kommer gå bra :( Men ska försöka tänka positivt :)
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-24 20:47:50 följande:

Förstår att det är svårt att vara positiv, men det får man försöka så gott det går. Jag skickar lite extra positivitenergi till dig och en stor kram Vilken dag är du inne på nu?=) 

Tack så mycket :) Om man räknar dagen efter ET som dag 1 så är jag på ruvardag 4. Vet inte riktigt hur man räknar? :)

Spännande med ägglossningssprutan för dig, snart dags då ;)
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-25 05:20:02 följande:

Jo men det räknas väl från ET?=) 

Hehe jaa, nervöst, imorgon är det dags? Ngr tips inför imorgon?=) 

Inget mer tips än att försöka slappna av så gott det går :) Jag sa till när det gjorde ont och då fick jag mer morfin vilket hjälpte bra :) Lycka till imorgon! Kommer nog gå jättebra :)
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-25 20:32:11 följande:

Tack, det hoppas jag att det gör . Vet du hur snart man får reda på hur många ägg som det får ut som är tillräckligt bra?=) 

Direkt efter fick vi veta hur många äggblåsor dom tog ut. Sedan ringde dom dagen efter och meddelande hur många ägg av dom som varit mogna samt hur många som blivit befruktade :)
  • ijo
    Tösen88 skrev 2017-04-26 15:19:57 följande:

Idag gjorde vi äggplocket:)

Gick allt bra? :)
  • ijo

Idag fick vi veta att vi fick 4 stycken till frysen :) Känns skönt :)

• ijo

Ni som ruvar eller har ruvat: tänker ni på eller undviker ni något särskilt under tiden? Det min läkare sa var att inte träna eller ha sex på 2 veckor, samt inte äta rå fisk eller dessertostar.

Svar på tråden IVF igång Mars/April 2017