• missheci

Sluta nattamma/sova hela natten , GE MIG TIPS!

Hej!

Min son är nu strax över 7 månader. Äter bra mat över dagarna och har ammat kväll och nätter . Har sen han blev 4-5 månader bara sovit bra om han får ligga o snutta på mig hela nätterna. Nu orkar jag faktiskt inte mer och han går upp jättebra i vikt så han behöver inte äta på nätterna.

Vi tog tag i detta, men skulle gärna vilja ha era tips på vägen. Såhär sen det ut nu:

18.00: äter gröt, avslutar med amma från båda brösten

19: lägger sig i sin spjälsäng i eget rum. Går oftast bra här, med napp och buffa lite i rumpan

19-00: sover han hyfsat bra, kan gny eller gnälla till, har gått in o buffar honom eller klappat tills han lugnar sig och kan somna om

00-04: här vaknar han till nästan varje halvtimme. Inte hungrig för det hör jag på hans gråt. Vi är inne o klappar och försöker med nappen, men här vill han inte ha nappen.. lugnar ner sig o somnar, vaknar sen till för samma procedur.

04:30-05: här orkar vi inte mer, så jag tar upp honom och ammar , han äter inte glupskt utan mer snuttar. Vilket då tyder på att han egentligen inte är så hungrig, men antagligen vill han ha närhet.

05-07: somnar om o sover bra

Vi har hittills inte plockat upp honom i sängen utan vi har tröstat honom i hans säng. Borde vi plocka upp honom i vagga honom lugn? Någon med erfarenheter? Är rädd att vi istället kommer vakna för att göra det i så fall.

Kan tillägga att han inte äter välling/ersättning.

• Svar på tråden Sluta nattamma/sova hela natten , GE MIG TIPS!
  • Alexi

Ni skulle antagligen få ruskigt mycket mer sömn om han fick sova mellan er...

• Lena

Vid midnatt hade jag flyttat in för samsovning.

• Dementoria

Just nu är det nog ingen bra idé att försöka sluta amma eller minska ner på närheten. Runt 8 månader kommer de in i separationsfasen så håll gärna ut i 1-2 månader innan du försöker genomföra någon slags förändring.

Finns det en till förälder med i bilden? Kan den föräldern i så fall ta några nätter sedan så du kan sluta amma på natten? Det blir några jävliga nätter, framför allt för er föräldrar eftersom en får trösta och en (du) får hålla dig undan och "gömma brösten". Det här kan ta allt från en natt till en vecka (eller mer, beror ju på hur envis unge man har ) och sedan är det inte alls säkert att det blir bättre med sömnen. Vissa barn vaknar och behöver tröst flera gånger per natt långt upp i småbarnsåren, andra sover hela nätter från början. Alla är olika och det är ofta ganska svårt att bestämma åt barnen.

Personligen har jag inte orkar ha barnen i egna sängar och verkligen inte egna rum. De har fått sova bredvid mig så slapp jag i alla fall vakna till och gå upp. Om ni flyttar över honom till er redan vid 00, får inte alla sova bättre då?

Jag förstår att det är jobbigt med snuttandet och det hjälper kanske inte att tänka "det går över" när man är mitt i det. Men det gör det, det blir bättre och det går över!

• Erizajo
    Alexi skrev 2017-03-17 08:27:48 följande:

Ni skulle antagligen få ruskigt mycket mer sömn om han fick sova mellan er...

Precis.
  • milli79

Håller med! Varför ha en bebis i ett annat rum? Samsov så får ni alla mer sömn. Känns väldigt tidigt att sluta nattammma. Tror inte han vaknar mindre för det... i den åldern behöver/vill de även ha närheten och försäkra sig om att ni finns där så att samsov kanske gör att han vaknar mer sällan då han känner er närvaro.

• missheci

Tack för era svar!

Ja, egentligen var det nog för vi trodde han skulle sova bättee ostörd. Men mer närhet, ok! Skall testa det inatt att jag flyttar över honom från midnatt när han egentligen börjar krångla.

Egentligen har jag inga problem att amma nån gång under natten . Det var just det att han hängde på tutten i princip hela natten för att kunna sova.

• Linnis92

Jag avslutade nattamningen när min dotter var 7 månader (trots kommande 8månaders fas) och det har inte varit några som helst problem. Man får ge närhet på annat sett.

Hon sover bra i sin säng mellan 19-23-00 och då hämtar jag henne till oss där hon sover vidare till 06-07 utan uppvak.

• cutepoison

Tycker det är märkligt att folk å ena sidan skriver "barn är så olika och fungerar så olika" och å andra sidan skriver "Samsov så sover ni bättre".... Kan garantera er om att inget av de fungerar hos oss. Vårt barn vaknar precis lika mycket på nätterna oavsett om han sover på månen eller i vår säng på mig typ. Jag sover sämre om han sover i sängen med oss eftersom jag får ligga som på nålar för att han inte ska vakna (han vaknar så fort jag rör min lilltå). 

• LillaJag06

Har ni provat att lägga honom hos er?
    Om det bara är närhet kan han och ni sova bättre tillsammans.

• Amalian83

Någon skrev att det lät Tidigt att sluta nattamma vid 7 månader. Det beror ju helt på barnet och mamman. Jag slutade vid 7 mån med min dotter. Gick alldeles utmärkt och hon sov bättre redan andra natten. Nattamningen störde hennes sömn och när hon slutade förvänta sig att få bröstet för att kunna somna om så slutade hon att vakna lika ofta.

Till TS: jag tror det viktigaste är att ni bestämmer er för hur ni vill ha det. Som du verkar göra nu så börjar du kvällen med "han ska sova själv och jag ska inte ta upp honom eller amma", sedan kämpar du dig genom natten med "jag ska inte ta upp honom" och avslutar med "jag tar upp honom, han får amma". Det gör ju att han vet att bröstet/trösten/vanan kommer till slut. Det gör honom mer envis skulle jag tro. Om du ska ta upp honom vid 05 kan du lika gärna ta upp honom vid 00.

Bestäm dig och stå i det. Visa för sonen att du vet vad som är bäst för honom. Sammanhängande och stabil sömn är fantastiskt och viktigt. Äta gör han, som du säger, på dagen.

PS : jag gav min dotter välling innan läggning för att säkra att hon höll sig mätt genom natten. Funkade bra för oss.

• Annickas

Min dotter är 7,5 månad och var precis sådär fram till att hon var nästan 6 månader. Då slutade jag amma och gav 210 ml ersättning som sista mål istället. Nu sover hon i egen säng

, i eget rum från klockan 19.30 till cirka 06

Svar på tråden Sluta nattamma/sova hela natten , GE MIG TIPS!