Sluta nattamma/sova hela natten , GE MIG TIPS!
Just nu är det nog ingen bra idé att försöka sluta amma eller minska ner på närheten. Runt 8 månader kommer de in i separationsfasen så håll gärna ut i 1-2 månader innan du försöker genomföra någon slags förändring.
Finns det en till förälder med i bilden? Kan den föräldern i så fall ta några nätter sedan så du kan sluta amma på natten? Det blir några jävliga nätter, framför allt för er föräldrar eftersom en får trösta och en (du) får hålla dig undan och "gömma brösten". Det här kan ta allt från en natt till en vecka (eller mer, beror ju på hur envis unge man har ) och sedan är det inte alls säkert att det blir bättre med sömnen. Vissa barn vaknar och behöver tröst flera gånger per natt långt upp i småbarnsåren, andra sover hela nätter från början. Alla är olika och det är ofta ganska svårt att bestämma åt barnen.
Personligen har jag inte orkar ha barnen i egna sängar och verkligen inte egna rum. De har fått sova bredvid mig så slapp jag i alla fall vakna till och gå upp. Om ni flyttar över honom till er redan vid 00, får inte alla sova bättre då?
Jag förstår att det är jobbigt med snuttandet och det hjälper kanske inte att tänka "det går över" när man är mitt i det. Men det gör det, det blir bättre och det går över!