• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Kv89

HJÄLP!!!

Jag är på spraydag 16 med synarela, började på cykeldag 21 med det långa protokollet. Fick min mens för 1v sedan idag. Men har inte slutat blöda, själva mensen tog slut efter ca 3 dagar men sen har det varit s.k spottings. Har haft så innan mens i ca 1,5 år men aldrig efter mens. Är det vanligt när man tar synarela? Någon som varit med om det? Läser att blödning från livmodern är en "vanlig" biverkan på synarela men blir ändå fundersam om det ska vara så. Är det för att man är nedreglerad och de låga hormonnivåer naturhistoriska gör att man blöder? Nån som kan lugna mig? Ska ta blodprov på måndag för att se ifall jag är nedreglerad.

• Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-12 08:41:10 följande:

Första gången jag gråter och känner att det här med ivf är tungt.

Tisdagens ul visade 13st 9-11mm blåsor. Dagens ul visade 21st 9-20mm blåsor. Alla under 10mm räknade hon inte änns. Nu är det risk för hyper och blir antagligen ingen insättning efter äggplock. HUR MYCKET SKIT SKALL EN MÄNSKA BEHÖVA TA? Jaa, hoppades innerstinne kanske lite för mycket på detta första varv, hade inte änns tänkt tanken på att jag kunde bli överstimulerad... På tisdag blir det iaf äggplock.

Åh nej!! Jag lider verkligen med dig!! Fy va jobbigt... man väntar och väntar så man blir ju tokig. Skulle de säga att ja ska vänta ytterligare en månad skulle ja gå sönder, då ja förstår verkligen din känsla.... Jag va ganska inställd på att bli överstimulerad till och med då dom varnade mig för det innan för att jag har så mycle ägg redan utan stimulering, och trotts det så skulle jag bli oerhört ledsen om de blev Så. Så jag förstår om det kommer som en chock för dig som inte va inställd på det.

Jag håller alla mina tummar för att det inte blir så. Så att du får sätta in denna månad med.

Kämpa kämpa <3
  • Mjbo

Hörrni tjejer ni som kommit en bit in i sprutdagarna... ursäkta min info nu, men jag har extremt mycket flytningar. De känns ungefär som äl flytningar, trådigt och tjockt och i mängder... är super nervös nu att min ägglossning börjar ändå... för tidigt :(

Är det någon mer som haft såhär?? Är det vanligt??

Är på dag 11 med sprutor. Ovitrelle sprutan ska tas i övermorgon för sedan äggplock på tisdag morgon.

Någon som vet??

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-12 14:13:01 följande:

Hörrni tjejer ni som kommit en bit in i sprutdagarna... ursäkta min info nu, men jag har extremt mycket flytningar. De känns ungefär som äl flytningar, trådigt och tjockt och i mängder... är super nervös nu att min ägglossning börjar ändå... för tidigt :(

Är på dag 11 med sprutor. Ovitrelle sprutan ska tas i övermorgon för sedan äggplock på tisdag morgon.

Någon som vet??

Jag hade inte supermycket flytningar, men det kändes ändå som mycket pga varit som en öken under synarela-tiden. Jag blev dock orolig för samma sak och googlade till mig att det är vanligt att man får dessa flytningar, men äggen kommer inte lossa och man skulle inte behöva vara orolig för det.
  • alade
    Mjbo skrev 2017-05-12 14:13:01 följande:

Någon som vet??

Jag hade så. Det fullkomligt flödade! Utöver det hade jag väldigt ont i bröstvårtorna (vilket jag brukar få efter äl) så jag var halvt övertygad om att jag haft spontan äl. Men alla 16 ägg var kvar att plocka och mogna när det var dags. Så andas ut - det är extremt sällsynt att man ägglossar innan man ska vid ivf.
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-12 14:33:25 följande:
    Jag hade inte supermycket flytningar, men det kändes ändå som mycket pga varit som en öken under synarela-tiden. Jag blev dock orolig för samma sak och googlade till mig att det är vanligt att man får dessa flytningar, men äggen kommer inte lossa och man skulle inte behöva vara orolig för det.
    alade skrev 2017-05-12 15:45:31 följande:
    Jag hade så. Det fullkomligt flödade! Utöver det hade jag väldigt ont i bröstvårtorna (vilket jag brukar få efter äl) så jag var halvt övertygad om att jag haft spontan äl. Men alla 16 ägg var kvar att plocka och mogna när det var dags. Så andas ut - det är extremt sällsynt att man ägglossar innan man ska vid ivf.
    Åh men gud va skönt att höra! Tack så himla mycket för era svar. Det lugnade mig massor.. Tack Tack! :)

• kastrullen

Fick samtal från kliniken idag, av dom 17 äggen som de fick ut så hade 13 st befruktats. Känns helt otroligt! Nu ska dom odlas i 5 dagar så återförandet blir inte förrän på tisdag.

Har också turligt nog inte alls haft ont i magen idag. Nu på eftermiddagen blev jag dock väldigt svullen och gasig, men inte värst ont.

Hoppas äggplocken går bra för er också och att ni alla får möjlighet att få tillbaka nåt ägg.

• Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-12 17:10:13 följande:

Fick samtal från kliniken idag, av dom 17 äggen som de fick ut så hade 13 st befruktats. Känns helt otroligt! Nu ska dom odlas i 5 dagar så återförandet blir inte förrän på tisdag.

Har också turligt nog inte alls haft ont i magen idag. Nu på eftermiddagen blev jag dock väldigt svullen och gasig, men inte värst ont.

Hoppas äggplocken går bra för er också och att ni alla får möjlighet att få tillbaka nåt ägg.

Men gud va roligt kastrullen! Så jag förstår att lyckan är total nu! :) vilka förutsättningar ni har för framtiden!

Och såklart lugnande att höra att du inte har ont idag ;)
  • Xtz

Helt ny på Familjeliv. Har gjort min första IVF behandling i Falun och hade insättning för 17 dgr sedan. Idag hade jag min testdag och det blev positivt. Jag hade aldrig kunnat tro det. Jag är 38 år så jag trodde nog att jag behövde fler försök. Det blev 5 ägg vid utplocket där 1 gick att använda och det måste ha varit "guldägget" som lyckades fastna. Vet att allt kan hända efter 2 missfall men är en bit på vägen. Jag hoppas det går bra för alla som är under behandling och hoppas! Det är en påfrestande tid. Tänkte bara dela med mig av min solskenshistoria????

• kastrullen
    Xtz skrev 2017-05-12 18:19:17 följande:

Helt ny på Familjeliv. Har gjort min första IVF behandling i Falun och hade insättning för 17 dgr sedan. Idag hade jag min testdag och det blev positivt. Jag hade aldrig kunnat tro det. Jag är 38 år så jag trodde nog att jag behövde fler försök. Det blev 5 ägg vid utplocket där 1 gick att använda och det måste ha varit "guldägget" som lyckades fastna. Vet att allt kan hända efter 2 missfall men är en bit på vägen. Jag hoppas det går bra för alla som är under behandling och hoppas! Det är en påfrestande tid. Tänkte bara dela med mig av min solskenshistoria????

Åh va roligt att höra! Stort grattis till plusset! Håller tummarna för att det går hela vägen! :)

Hur länge hade ni försökt innan ni gick vidare till IVF? Hade ni gjort några andra behandlingar innan? Har någon av er barn sedan tidigare?
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017