• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-13 14:37:03 följande:

Så roligt att så många är på gång! STHLMivf17 och Mjbo, så spännande med äggplock under veckan! Jag tror tametusan alla spänningar släppte när jag hade gjort det. Var så orolig att jag gjort fel eller missat nåt på vägen men när det var över så kunde jag inte göra mer, så har slappnat av helt sen dess.

Och grattis till mensen Rosenblad! Kul att få komma igång med sprutorna!

Själv har jag precis tagit min första lutinus för att förbereda slemhinnan. Känns inte så himla trivsamt dock och den ska jag ta x3 per dag. Plus bisolvon x3 per dag fram till återförandet. Får se vad biverkningarna av lutinus blir nu då. Har haft tur och mitt humör har inte varit så hemskt påverkat, däremot har jag mått illa och haft ont i magen/svullen typ hela tiden så hade gärna sett att jag slapp det nu. Känns som om det blir mer av det om vi skulle bli gravida.

Tack så mycket. Ja de ska bli spännande. Ska bli skönt att få ut alla äggen, ja är så svullen i magen på kvällarna nu så fy tusan:p men snart så! :)

Jag ska oxå ta lutinus 3ggr om dagen ett par veckor efter insättning. Läst många som får lite spottings av dem, så de verkar som att de är en vanlig biverkning iaf :p
  • kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-14 00:44:24 följande:

Tack så mycket. Ja de ska bli spännande. Ska bli skönt att få ut alla äggen, ja är så svullen i magen på kvällarna nu så fy tusan:p men snart så! :)

Jag ska oxå ta lutinus 3ggr om dagen ett par veckor efter insättning. Läst många som får lite spottings av dem, så de verkar som att de är en vanlig biverkning iaf :p

Haha ja har man ett x antal äggblåsor som är upp till 2 cm i diameter så är det klart att det känns :)

Aha! Det visste jag inte. Än så länge är jag bara fortfarande lite svullen och öm i magen, men annars mår jag fint. Ska nu åka på jobbresa och kommer hem imorgonkväll. Känns lite meckigt att få till det med mediciner 3 ggr per dag, men det är bara att få det att funka! :)
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-13 12:41:10 följande:
    Ja det kändes sjukt konstigt att tänka på hur man reagera, efter så lång tid som man förknippat mens med sorg så fick man känna på lite glädje denna gång :) Vi ska köra korta protokollet och fick nyss reda på att imorgon blir sprut start så nu är vi snart igång. Besök för ultraljud och blodprov nästa fredag så då ska vi få reda på när äggplock blir också :) Vi ska ha menopur och orgalutran. Menopur ska man blanda själv så det känns lite lite läskigt att man ska göra fel men kommer läsa pappret tio gånger innan jag sprutar.
    Det kommer gå jättebra!
    Ett tips sen när ni börjar med orgalutranen, som funkat bra för mig, är att hålla ett glas med kallt vatten på området efter att ni stuckit. Orgalutranen kan svida lite, så det kalla lindrar. Men jag vill absolut inte skrämma upp dig, det är ingen ond spruta. Den känns bara lite mer än den första sprutan. Så härligt att vi är fler som kan följas åt, då är det bara en vecka mellan oss, jag är på sprutdag 7 :)
    Lycka till med allt ikväll!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-13 13:45:14 följande:
    Ja de är väl ungefär samma risk som vid en normal graviditet har jag läst jag med, men ja tänker ändå på nå vis att man har alla bra förutsättningar, och ägget är till och med befruktat som ska in(om det blir befruktat vill säga), så det känns ändå som att de borde va större chans när man får hjälp en vid en normal graviditet :)

Tack för dina tankar, självklart uppdaterar jag här efteråt hur det gick! :)
    Ja, det har du rätt i, själva befruktningen är ju redan check på :) Så härligt det måste kännas - och spännande!
    Vi hörs igen på tisdag :)
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-13 14:37:03 följande:

Så roligt att så många är på gång! STHLMivf17 och Mjbo, så spännande med äggplock under veckan! Jag tror tametusan alla spänningar släppte när jag hade gjort det. Var så orolig att jag gjort fel eller missat nåt på vägen men när det var över så kunde jag inte göra mer, så har slappnat av helt sen dess.

Och grattis till mensen Rosenblad! Kul att få komma igång med sprutorna!

Själv har jag precis tagit min första lutinus för att förbereda slemhinnan. Känns inte så himla trivsamt dock och den ska jag ta x3 per dag. Plus bisolvon x3 per dag fram till återförandet. Får se vad biverkningarna av lutinus blir nu då. Har haft tur och mitt humör har inte varit så hemskt påverkat, däremot har jag mått illa och haft ont i magen/svullen typ hela tiden så hade gärna sett att jag slapp det nu. Känns som om det blir mer av det om vi skulle bli gravida.

Skönt att höra att spänningarna släppte efter äggplocket. Jag känner mig konstigt nog helt cool med precis allt, men jag hade en rejäl känslomässig berg- och dalbana innan vi väl bestämde oss för ivf, så jag tog kanske ut alla "spänningar" då ;)
    Blev tvungen att hämta bipacksedeln på Lutinus för att läsa på. biverkningarna är aldrig trevliga att läsa om, men jag tror inte att de är värre än vid en "normal" tidigt graviditet, som att känna sig svullen, illamående och huvudvärk. Hoppas att du känner dig okej! Vad är bisolvonen för? Det har inte jag fått utskrivet..
  • kastrullen
    STHLMivf17 skrev 2017-05-14 08:09:56 följande:

Skönt att höra att spänningarna släppte efter äggplocket. Jag känner mig konstigt nog helt cool med precis allt, men jag hade en rejäl känslomässig berg- och dalbana innan vi väl bestämde oss för ivf, så jag tog kanske ut alla "spänningar" då ;)

Blev tvungen att hämta bipacksedeln på Lutinus för att läsa på. biverkningarna är aldrig trevliga att läsa om, men jag tror inte att de är värre än vid en "normal" tidigt graviditet, som att känna sig svullen, illamående och huvudvärk. Hoppas att du känner dig okej! Vad är bisolvonen för? Det har inte jag fått utskrivet..

Ja för mig var det värre innan ivf-beslutet så jag har helt klart mått bättre under den här behandlingen än vad jag gjort senaste 2 åren när det gäller "bebisverkstaden".

Nä det tror inte jag heller. Jag sa det till min man imorse, blir vi gravida så kommer det nog inte bli bättre :) Ja det känns bra! Såhär på förmiddagen känner jag ingenting alls. Svullnaden kommer mer på kvällen

.

Bisolvon köpte jag receptfritt på apoteket efter uppmaning från kliniken. De sa att eftersom det är slemlösande (mot hosta) så gör det även sekretet i slidan mer tunnflytande så det skulle jag ta fram till återinförandet.

Hur mår du idag då?
  • Mjbo

20 minuter kvar till ovitrellen ska tas. Börjar bli nervös ... tänk om vi gör fel, eller om nått är fel med sprutan. Eller om de gör svin ont... många tankar. Men denna sprutan har jag ändå längtat efter att ta såååå länge.

Detta kan va den sista sprutan i hela mitt liv, som tas i sånt här samanhang... Heja heja :) :)

Hur mår ni flickor?

Jag har mått bra idag med... Så himla skönt! :) hoppas allt är bra med er med.

• kastrullen
    Mjbo skrev 2017-05-14 19:41:21 följande:

20 minuter kvar till ovitrellen ska tas. Börjar bli nervös ... tänk om vi gör fel, eller om nått är fel med sprutan. Eller om de gör svin ont... många tankar. Men denna sprutan har jag ändå längtat efter att ta såååå länge.

Detta kan va den sista sprutan i hela mitt liv, som tas i sånt här samanhang... Heja heja :) :)

Hur mår ni flickor?

Jag har mått bra idag med... Så himla skönt! :) hoppas allt är bra med er med.

Haha jag hade precis samma tankar som du! Min man fick dubbel- och trippelkontrollera hela förfarandet, men det gick bra! Hur gick det?

Jag mår också bra, tack som frågar! Dagarna är bara sååå himla långa, det här är hittills de fem längsta dagarna i mitt liv! :D
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-14 22:13:26 följande:
    Haha jag hade precis samma tankar som du! Min man fick dubbel- och trippelkontrollera hela förfarandet, men det gick bra! Hur gick det?

Jag mår också bra, tack som frågar! Dagarna är bara sååå himla långa, det här är hittills de fem längsta dagarna i mitt liv! :D

Haha ja fy va nervös jag var.. MEN! det gick hur bra som helst! Och jag som hade fått för mig att den sprutan skulle svida och va värst, kändes minst av alla! haha.. Hjärnspöken är inte att leka med :D 

Idag känner jag inte så mycket mer än att mina bröstvårtor är myyyyycke ömma, och att jag har molande värk i magen, men de har jag haft lite till och från hela tiden så de va inge nytt :) Imorgon är det äggplock! så nervös att ja spricker...

Ja förstår att dina dagar är långa. men sen måste nog ruvartiden va absolut värst!  eller vad tror du? :) Ja har förvarnat min sambo att jag kommer att testa varenda dag från dag 10 efter äggplock, oavsett rekommendationer att vänta.. haha. Ja kommer inte kunna hålla mig de är ja säker på :P 

• Rosenblad
    STHLMivf17 skrev 2017-05-14 07:58:43 följande:

Det kommer gå jättebra!

Ett tips sen när ni börjar med orgalutranen, som funkat bra för mig, är att hålla ett glas med kallt vatten på området efter att ni stuckit. Orgalutranen kan svida lite, så det kalla lindrar. Men jag vill absolut inte skrämma upp dig, det är ingen ond spruta. Den känns bara lite mer än den första sprutan. Så härligt att vi är fler som kan följas åt, då är det bara en vecka mellan oss, jag är på sprutdag 7 :)

Lycka till med allt ikväll!

Bra tips, är rätt nervös inför att börja med den sprutan för jag blev konstigt nog jätte osäker igår när jag skulle ta första sprutan. Den ville inte gå in i huden. Gick hur bra som helst på kliniken när jag prova och kändes inget men igår så gjorde det ont och blev svimfärdig. Kände mig jätte löjlig haha..:) Men har lätt för att svimma och eftersom hela grejen med sprutorna är att vi kanske blir gravida och att om jag gör fel så blir det inget, gjorde att jag blev helt osäker och börja fråga min fästman om jag läser rätt på sprutan och vela fram och tillbaka.

Tyckte lite synd om mig själv en stund därefter men nu känns det så skönt att va igång och att allting kommer hända så snabbt nu :)

Har du fått tid för äggplock? :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017