Inlägg från: Svensksommar83 |Visa alla inlägg
  • Svensksommar83

Hur ofta dricker du alkohol?

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?
  • Svensksommar83
    Anonym (Sågottsomnykter) skrev 2017-03-30 07:00:04 följande:

Jag dricker i princip aldrig. Mest för att jag faktiskt inte tycker det är särskilt gott. Så de gånger i mitt liv som jag druckit har det varit mest för andras skull. Eller för att det "tillhör" det man ska göra. Gå på krogen tex. Men nu är jag ingen partypingla så de tillfällena är få. :)

Jag tycker att du TS gör ett klokt val att inte dricka inför dina barn. Jag har vuxit upp med föräldrar som var som dina grannar ungefär. Varje helg, fredag och lördag söp de, och jag mådde hemskt dåligt. Allt som tillkommer med spriten var vidrigt. Hur de förändrades i sitt sätt att vara och alla bråk kvällarna slutade med.

Visst kan man ta tex ett glas vin, eller en öl, eller kanske en liten whiskey, trots att barnen är hemma. Men aldrig att det är ok att dricka så att man blir påverkad enligt mig. För barnens skull.

Tack snälla för positiv feedback på mitt inlägg :D
    Mina föräldrar drack aldrig när vi barn var närvarande under min uppväxt och drack öht väldigt sällan. Det fanns aldrig alkohol hemma heller under min uppväxt och kanske är det vad som påverkat min inställning till alkohol och alkohol o barn.
  • Svensksommar83
    Svensksommar83 skrev 2017-03-28 12:16:43 följande:

Hur ofta super du till/dricker alkohol. Oavsett mängd så Beskriv gärna om det handlar om utgång på krogen eller bara ett glas vin hemma. Anledningen till frågeställningen är att jag får höra att jag är tråkig som aldrig dricker. Jag är nämligen mamma o vill inte dricka med barnen i närheten, men tycker samtidigt inte om att vara ifrån dom mer än nödvändigt vilket resulterar i att jag sällan/aldrig dricker alkohol medan grannen dricker vin o öl varje helg (fredag-söndag) hemma, med barnen närvarande, det är liksom naturligt för dom... Obs. Du som svarar behöver ej vara förälder etc. bara för att jag är det, alla är välkomna att delta. Gärna med tillägg/förklaring typ "Jag lever ensam så jag festar varje helg..." eller jag dricker bara vin till maten men jag dricker varje dag... typ

Kan tillägga att jag iofs aldrig har varit någon stordrickare.... Har alltid haft svårt för smaken o turkisk pepparshots är i princip det ända som går ner någorlunda. Tog min första fylla som 22-åring o var nykterist innan dess. Festade hårt under ca 1 års tid då jag mådde väldigt dåligt. Missbrukade även sex under denna period :(
    La ner mitt osunda leverne då jag väntade o fick mitt första barn som 24-åring. Drack ett par gånger när första barnet var runt 2 år men blev sen nykterist igen. Har 3 barn nu på snart 4, 7 o 10 år och i somras tog jag min första fylla på 6 år. Känner inget sug alls efter alkohol, mår illa av bara tanken. Så att välja tid med familjen istället för att gå på fest/gå ut på krogen etc. är inget svårt val.
    Tycker att vin, öl och all "gott till -maten" dricka smakar skit, och har alltid tyckt det. Har aldrig druckit ett glas vin eller en öl som sagt så det klarar jag mig lätt utan. Överlag har mina erfarenheter o även min mans tidigare erfarenheter i ung vuxen ålder gjort att alkohol-relaterat ger mig smått ångest och dåliga vibbar...
Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?