Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Hur ofta dricker du alkohol?

4-5 dagar i veckan. I huvudsak hemma. Oftast i form av ett glas vin till maten. På helgerna kan det bli mera, två till tre glas vin.

• Kjell2
    Kjell2 skrev 2017-03-28 12:51:46 följande:

4-5 dagar i veckan. I huvudsak hemma. Oftast i form av ett glas vin till maten. På helgerna kan det bli mera, två till tre glas vin.

En del svar här fick mig att fundera lite. Jag dricker nog betydlig mindre alkohol per år numera än för 20 år sedan. Därmot vid flera tillfällen och betydligt dyrare.

Istället för att ägna helgerna åt AW, förfesta, krog, efterfest, stora fester, middagar med mycket alkohol mm som jag gjorde som ung vuxen är det numera väldigt sällan jag dricker stor mängder.

Nu kan vi korka upp en flaska vin på tisdagen, ta ett glas var och sen fortsätta på onsdag och torsdag med samma flaska. En glas var per gång. Helgerna blir det lite mer men vanligtvis är det kvar i vinflaskan som vi öppnar till middagen.

Kan också gå ut och äta med kollegor när jag reser, ta en öl och nöja mig med det.

• Kjell2
    Svensksommar83 skrev 2017-03-30 11:33:01 följande:
    Kan tillägga att jag iofs aldrig har varit någon stordrickare.... Har alltid haft svårt för smaken o turkisk pepparshots är i princip det ända som går ner någorlunda. Tog min första fylla som 22-åring o var nykterist innan dess. Festade hårt under ca 1 års tid då jag mådde väldigt dåligt. Missbrukade även sex under denna period :(
    La ner mitt osunda leverne då jag väntade o fick mitt första barn som 24-åring. Drack ett par gånger när första barnet var runt 2 år men blev sen nykterist igen. Har 3 barn nu på snart 4, 7 o 10 år och i somras tog jag min första fylla på 6 år. Känner inget sug alls efter alkohol, mår illa av bara tanken. Så att välja tid med familjen istället för att gå på fest/gå ut på krogen etc. är inget svårt val.
    Tycker att vin, öl och all "gott till -maten" dricka smakar skit, och har alltid tyckt det. Har aldrig druckit ett glas vin eller en öl som sagt så det klarar jag mig lätt utan. Överlag har mina erfarenheter o även min mans tidigare erfarenheter i ung vuxen ålder gjort att alkohol-relaterat ger mig smått ångest och dåliga vibbar...
    Här är nog en skillnad mot en hel del andra. Jag har t ex väldig begränsat med negativa erfarenheter från alkhohol, vare sig från min barndom och som vuxen. Jag ser heller ingen motsatts mellan "tid med familjen" och alkohol. Alkohol är för mig långt ifrån samma sak som att "fest/gå ut på krogen"

Jag tycker även att många typer av alkolhol är gott och ett fint komplement till maten. Jag ser heller inget problem i ett måttligt intag av alkohol tillsammans med barn.

Däremot tycker jag inställningen som du mött "tråkig som aldrig dricker" är både dum och löjligt. Var och en har full rätt att avstå alkohol om det är det man vill.

Svar på tråden Hur ofta dricker du alkohol?