Tino skrev 2017-04-13 07:28:26 följande:
Du är så rätt. Det är väldigt individuellt hur snabbt äggstockarna mm åldras. Jag beklagar att du gjort så många IVFer men inte lyckas. Så fruktansvärt det måste vara. Jag hoppas så att det löser sig för dig/er. Folk har en tendens att lyckas säga korkade saker. Kanske för de försöker vara snälla eller för att de helt enkelt inte alls förstår. Det är ju viktigt att man gör en ordentlig utreding om man inte lyckas bli gravid, eller när man vill ha barn om man är ensamstående eller ett samkönat par så man får hur äggstockarna mår. Åldern säger ju bara hur det brukar se ut i en stor population.
Samtidgt har vi som är kring 30 år större möjligheter att lyckas få barn än de som märmar sig 40 år. Kanske genom ägg- eller spermiedonation eller embryodonation eller kanske adoption. Vi har inte lika bråttom som kvinnor som närmar sig 40 år.
Precis.
Ja absolut är det så. Rent generellt är det lättare runt 30 än runt 40. Men som skrivet innan så är alla kroppar olika. Men klart majoriteten fungerar som "de ska".
Det du nämner är dock inte aktuella behandlingar för samkönade par, därför blir det svårare för oss att hitta alternativ. Vi får inte göra äggdonation eftersom vi redan har donerade spermier. Vi får inte göra embryoadoption eftersom det typ är lagligt på ett ställe i hela världen. Och adoptera. Jag önskar jag kunde säga att vi fick det (vilket många också tar för givet) Men nej. för Homosexuella finns tyvärr inga givarländer. Så vill vi ha en bebis kan vi bara hoppas på den andra parten. Fler val har vi inte.