• Popetot

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Lillflickan skrev 2017-09-01 17:12:13 följande:

Oj Popetot! Jag kunde inte hålla mig från att läsa hur det går för er andra.

Vad jobbigt om de behöver komma redan. Bra att du fått kortison. Hoppas de stannar några dagar till och att båda mår bra.

Jag var hur nervös som helst när sonen hotade att komma i v30+. Var hur orolig som helst att det skulle gå dåligt. Men v30 är inte så väldigt farligt tidigt som jag trodde. Sonen kom sen i v32 och det var inga problem. Behövde lite hjälp med andning, värme, solning och mat ett tag. Fyra veckor på neo. Vägde ca 1600 då. Nu som vilken fyraåring som helst om än lite liten fortfarande.

Ta det lugnt och vila och försök tänka på något annat.

Hoppas de får några dagar till på sig att växa och att allt blir bra för er allihop.

Tack för att du skrev. Skönt med solskenshistoria :) I morgon går vi in i v 32. Hade önskat att dom kunde få väga runt 2000g i alla fall när dom kommer. De var väldigt svårmätta så kan ju hoppas där var lite felmarginal. Hur mår du nu? Är du hemma?
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-01 22:34:00 följande:

Hej!

Popetot, hoppas flödet är bättre ett tag till så de får stanna i magen. Förstår att det är chockartat! Allt som kan innebära påverkan på de liv vi har i magen bidrar till stor oro.

Själv började jag få klåda på kroppen förra helgen och tänkte inte mer på det men när det gått någon dag började det kännas som något var fel. Googlade och förstod att det kan vara hepatos och ringde MVC direkt. Fick ta blodprov i torsdags och skall få svar på måndag. Det upptar nästan alla mina tankar för tillfället. Är så orolig att det ska påverka den lille. Försöker ställa in mig på att det är hepatos jag har och att det kommer innebära många kontroller och en del oro samt ev igångsättning innan beräknad BF. Håller såklart tummarna för att det inte är det jag har!

Hepatos vet jag inget om. Men skönt att bli taget på allvar. De kommer ju hålla noga koll på dig. Vilken vecka är du i nu? Hoppas det inte är allvarligt och att pyret får stanna.
  • Popetot

Det gick bra idag. Flödet hade försämrats något sedan i fredags men bättre än i onsdags så de får stanna kvar hos mig. Det blir koll varannan dag nu. Jag har satt v 33 som nästa "mål". 1 vecka till dess :)

Nu är jag igång och ställer i ordning barnrummet. Har köpt mycket av det som känns som måsten. Men inte gått crazy. Barnvagnen har inte kommit än och babyskydd ska vi få köpa av några vänner.

Vad jobbigt du inte känner dig förstådd av läkaren lillflickan. Be att få annan läkare. Du måste få må ok i detta och ta egna beslut!

• Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-09 14:37:36 följande:

Hej på er!

Hur går det för er? Popetot, hur mår minstingen?

Här går det framåt, v. 32 nu och jag börjar så smått förstå att det faktiskt är en liten människa därinne. Jag får gå och ta blodprov en gång i veckan för att hålla koll på gallsyravärdena. Fick tabletter mot kliande vilket var väldigt befriande, nu kliar det bara lite då och då.

Det går bra här. Senaste mätningen i fredags höll sig som tidigare. På onsdag blir det äntligen tul igen så att vi kan få se hur mycket han lagt på sig.

Chocken vi fick för snart två veckor sedan att de kanske skulle ta ut dem gav mug en realitycheck. Vi ska ha barn! Man har fokucerat på graviditeten så här långt men nu börjar det bli verkligt att vi snart är fler i huset :)

Skönt att kliandet lugnat sig. Skönt med täta kontroller för dig.
  • Popetot

Vad jobbigt du inte blir sjukskriven pyssling11! Det är en klar fördel med att vänta tvillingar. Vården vill sjukskriva en. Redan i v 22 rynkade en bm på näsan för att jag jobbade. Blev ju till sist sjukskriven i vecka 31.

I morgon är det tul. Hoppas våra små troll blivit större. Känns ganska avgörande för hur de beslutar att gå vidare. Nervöst som tusan. Håll tummarna för oss i morgon :)

• Popetot
    KajsaStina123 skrev 2017-09-13 20:34:50 följande:

Hur har det gått för er idag? Hoppas allt såg bra ut!

Det gick väl rätt bra. Flöde o ctg var som tidigare dvs pojken har lite sämre flöde. Tul visade att de ökat med ca 200g var på två veckor, vilket är ganska lite. Men dom mår bra där inne. Blir fortsatta kontroller varannan dag. Läkaren sa att vi ska boka förlossningsplanering snart. Han ska be en överläkare titta på det och besluta om när det blir bäst för dem att komma ut. Det blir med största sannolikhet snitt. Jag har försökt att inte förvänta mig något gällande förlossning men visst är jag lite besviken över att kanske inte få uppleva en vanlig förlossning. Men det är ju det lilla i det hela. Viktigaste är att våra små pyren kommer ut och mår bra. Att klara mig till v 33 har varit ett delmål. Nu siktar vi på v 36 :) Får se vad besluten blir i nästa vecka.
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-18 04:41:08 följande:

God morgon!

Här ligger jag på Danderyds förlossning och lyssnar på bebisens hjärtslag, känns helt plötsligt mer verkligt.

Vaknade i natt av att jag blödde, fick komma in direkt och se att NR 1 bebis levde. Sedan har jag fått legat och lyssnat på hjärtljud i flera timmar, tagit flertalet prover och undersökts. Det finns en risk att jag får göra kejsarsnitt inom närmsta dygnen om de märker att bebis inte mår bra. Har fått kortison för att snabba på lungutvecklingen och medicin för att minska sammandragningarna.

Jag vill så gärna att bebisen ska få stanna några veckor till och jag vill genomgå en vaginal förlossning. Men inget spelar egentligen någon roll bara bebis mår bra!

Trodde inte jag skulle vara först ut med att föda barn i denna grupp men nu får vi se....

Hur går det för er andra?

Oj oj! Hoppas de kan stoppa förlossning men om inte så är det ingen fara. Organ är utvecklade nu och du har fått kortison. Det handlar mest om tillväxt nu. Visst hade du och jag bf väldigt nära? Jag har 5/11. Överlevnad är lika stor som en fullgången graviditet och de allra flesta klarar sig utan men av tidig förlossning.

Jag vet hur du känner kring vaginalt. Jag får ju också med största sannolikhet göra snitt även om jag önskat vaginalt. Men i dessa veckor är det nog en stor ansträngning för ett litet barn att födas vaginalt. Vet du hur stor hen är?

Stort lycka till! Snart är du kanske mamma :)

Jag ska på förlossningsplanering idag så hoppas också få veta när läkaren tycker det är dags. V 33+0 idag. Hoppas också på några veckor till men om inte så har jag största tilltro till vården i lund.

Har de bra neo på danderyd, vet du?
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-19 18:21:23 följande:

Hej!

Uppdatering från sjukhussängen. Nu verkar det som om de kommer ta ut mini inom närmsta dygnen, skulle gissa på imorgon då lungmognadssprutan gett full effekt. De gjorde TUL idag och han är mindre än beräknad för åldern. 1400 g istället för 2000 g. Hade läkaren från neo här vilket var omtumlande, trodde aldrig detta skulle hända mig. Känslorna svajar rejält och största oron är hur mini kommer må och vilken hjälp han kommer behöva i början. Hoppas så att han har starka lungor och brås på min envishet. Jag var helt övertygad om att gå tiden ut, mådde prima och gillade verkligen att vara gravid.

Hur går det för dig Popetot? Har du fått någon förlossningsplan? Hoppas du får gå till v. 36.

Det kommer gå fint för dig! Det är jag säker på! Han ör alldeles säkert en tuff envis liten grabb. Blir det kejsarsnitt?

Jag får definitivt datum i morgon som det verkar. Överläkaren har bokat in snitt i mitten av nästa vecka men barnläkarna ska få säga sitt också. Så det blir nog v 35 för min del. Men med tanke på att de "hotade" med att ta ut dem v 31 så är allt en bonus. Tänker på dig och håller tummarna i dagarna som kommer <3 kram
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-19 21:32:40 följande:

Hej!

Tack för era tankar!

Ja, det blir snitt då den sitter i säte vilket i denna ålder är för riskabelt. Tror dock ändå att det skulle ha blivit det P G a andra faktorer.

I natt kl 02 har lungutvecklingsmedicinen gjort sin verkan. Därefter gör de nya ställningstaganden allteftersom. Jag vill bara att den ska få stanna därinne och att allt bara ordnar upp sig, vilket jag förstår att det inte gör tyvärr!

Hur stora är dina nu Popetot? Min är ju liten som om den varit tillsammans m en tvilling, den har verkligen inte utnyttjat sin plats på något vis.

Hoppas att det går bra för er andra!

Hoppas det går bra för dig! Oroa dig inte. De kan alldeles säkert ta väl hand om dig och din sötnos.

Våra är inte så stora. Tul för en vecka sedan var han drygt 1200 och hon nästan 1800. Vi har nu fått bekräftat att det blir snitt i mitten av nästa vecka. Hoppas hon tagit sig över 2000 då och han några 100g också.

Tänk på att om din bebis har dålig tillväxt kommer hen må bra av att få komma ut. Håll oss uppdaterade hur det går!

Hur mår alla andra här inne?
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-09-22 08:25:05 följande:

Hej!

Igår kl. 5.46 kom mini till världen efter akut snitt i narkos. Han var större än beräknat utifrån TUL vilket jag är överlycklig över! Han väger 1700 g och är 41 cm. Liten men stark står det i journalen. Han fullpottade på alla kategorier vid födseln (syresättning, andning, hudfärg, tonus och retbarhet) och då tävlar han mot de fullgångna bebisarna. Första dygnet har han klarat galant, syresätter sig själv, håller värmen fint, skriker högt, äter bra, bajsar och ser sig om i världen. Sköterskorna säger att han är en bestämd liten bebis, han verkar också nyfiken på världen och ger tydliga signaler på att han vet vem jag är.

Det är omtumlande och det blev väldigt akut från att jag någonstans hade landat i att han skulle vara kvar i magen ett tag till. Det blev dock moderkaksavgång och då var det kört.

Jag mådde så bra i min graviditet och kände mig inte alls klar, räknade dessutom med att gå över tiden och få en 4 kg klump. Neo har inte funnits i min tankevärld. Nu håller jag på att processa det hela och tycker jag landar i vår nya situation ganska snabbt och väl.

Lycka till er alla och för tillfället lite mer lycka till Popetot som står på tur!

Stoooort grattis till er lilla bebis! Härligt att han är så pigg och redo för världen! Så himla glad för er skull <3

Det blir mer och mer verkligt för oss att vi snart är där också. Hoppas på två små kämpar precis som er :)

Kram
  • Popetot
    Pitebo skrev 2017-09-21 20:03:46 följande:

Oj! Snart är ni mammor tjejer! Häftigt!

Själv har jag äntligen slutat kräkas flera gånger per dag! Går in i vecka 18 på lördag så var väl dags. Nu mera mår jag toppen förutom allt kissande på nätterna och har haft lite huvudvärk sista dagerna. Men en befrielse att komma bort från kräkandet.

Hunny B skrev 2017-09-21 20:36:41 följande:

Oj vad det har hänt saker här! Önskar er båda all lycka minaimaginärabarn och Popetot! Det kommer gå bra för era bebisar även om de är tidiga, vi har bra neovård i Sverige och ni har ju ändå kommit långt i era graviditeter. Men det känns konstigt att era små kanske snart är ute, själv är jag ju bara några dagar efter er men en förlossning känns lååångt borta, räknar med att gå över tiden minst en vecka också.

Så härligt att höra hur det går för er. Skönt att du mår lite bättre ni pitebo. Hunny B, det är konstigt att saker kan förändras så fort. Jag hoppas du får ha din bebis inne tills hen är redo.

Njut av er graviditet båda två! Det har jag verkligen gjort och ska mysa lite extra med magen nu på upploppet :)
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017