Tino skrev 2017-04-28 22:03:45 följande:
Tack för dina fina ord. Jag försöker ofta fokusera på vad som ändå är positivt det är nog inte helt sunt alla gånger. Ibland är det så tufft och jag mår dåligt och är orolig att det någonsin kommer att gå.
Jag har vänner som varit ledsna och behövt tröst när de inte blivit gravida direkt. Eller tom innan de ens försökt varit ledsna för att de tror att det inte kommer att gå. Det har känts som de tycker att det är en tävling att de måste bli gravida före min och min man. Ingen har ju sagt det men der känns så. För vi är gifta och har bra jobb och karriärer, bra bostad osv. Vi är generellt bäldigt lyckliga tillsammans. Alla tittar på min mage så fort vi ses och byter blickar med varandra om jag tex inre dricker alkohol. De blir gravida så klart och vissa har fått fler barn under dessa 2,5 år. Precis som du har jag längtat efter barn mångamångamånga år. Men väntade på att träffa den rätta och att han skulle bli redo. Nu ör det är inte många kvar i bekantskapskretsen som inte har barn. De vann i alla fall över oss. Vi står ensama kvar. Det skulle vara så skönt att för en gång skull vara den som är gravid. Och inte den som står kvar som en trasig matta när alla andra springer förbi utan att överhuvudtager reflektera över att vi kanske har problem.
Jag har fått tips att öppna upp mig mer för vi säger bara att vi inte vill ha barn just nu men tycker det är så svårt. Jag vågar liksom inte visa mig svag. Då är det bra att det finns forum där man kan vara anonym. För ja, jag tycker denna process varit skitjobbig. Jag har en vän jag kan prata med lite men blir mest tekniska saker som att vi får hjälp och utfallet har varit bra. Inte så mycket känslor alls. Så bra arr du har din vän aom lyckats med ivf. Det måste vara skönt att se så nära att det faktiskt kan gå vägen.
Jag är på rd 8 idag och ska ha mens när som helst om det inte lyckats. Men lutinus kan nog ställa till med att den är försendad. Jag känner fortfarande inget speciellt. Känns inte helt positivt tyvärr. Vet inte om det är möjligt att känna på sig hur det går så här tidigt. Men det låter i alla fall mycket bra att du faktiskt känner att det känns positivt och annorlunda denna gången. Vi köpte i alla fall två test som vi kan ta om vi skulle vilja.
Nu blev mitt svar långt och kanske inte helt logiskt. Men det betydde mycket när du skrev att man faktiskt får vara ledsen även om andra har det värre.
<3 Det är inte alltid lätt att försöka ge stöd/tröst till någon, även om vi är i samma situation. Är därför glad över att ha kunnat skriva något till dig som ger dig någon form av stöd.
Ah de finns överallt, de är så ledsna över att de försökt i 3 månader och sen blir de gravida och får barn efter fjärde äl... Jösses vad trött jag blir på dom! När du har en normal äl och inte blivit gravid efter 12 månader, då har du anledning att bli ledsen. Själv har jag ingen äl överhuvudtaget!
Jag tänker inte säga åt dig hur du ska göra, men jag skulle antingen göra som du och fortsätta trösta och stötta och inte säga mer eller så skulle jag säga rakt ut som det är nästa gång nån klagar. Själv öppnade jag upp för omgivningen när vi satte igång med ivf, ville att folk skulle förstå om jag inte var så pigg på att prata barn, försök eller gilla ultraljudsbilder. Det har hjälp mig väldigt mycket att vara öppen, men sen är jag också en öppen person. På gott och ont... Just nu vet rätt många om att vi gjort en insättning och jag har börjat ångra att jag sagt det till en del. Inte för att jag inte får nåt stöd, för det får jag, men för att jag helt plötsligt börjar känna mig mer pressad att det ska gå bra...
Vad tråkigt att folk ska se det som en tävling. En kollega till min man sa: "Barn gör man inte! Man får dem!" Är så skönt att bära med mig de orden för att ett barn kommer verkligen att vara en gåva.
Precis som du skriver, du själv är den som väljer var och hur du vill prata. Det kan aldrig nån annan bestämma!
Ah det är skönt att veta att det faktiskt går, och det ska du också tänka =)
Vid vårt förra försök fick jag mensen 2-4 dagar efter att den "normalt" skulle ha kommit. Så den kan komma lutinus, eller inte. Själv har jag crinone nu och är så att säga 4 dagar över tiden med ett negativt gravtest (idag) så jag tror att min mens kommer att komma vilken dag som. Försöker vara positiv och tänka att det kan vara som så att jag gjorde testet en dag för tidigt. Men tänker inte köpa hem fler test nu, jag har ett kvar och det tar jag dagen innan eller samma dag som jag har testdag. Känner mig inte lika positiv idag som när jag skrev sist, men ger inte upp än och vi har ett försök kvar innan vi måste börja betala så än kämpa vi på =)
Nu fick du med ett långt svar =)
Absolut! Och glöm inte att släppa ut alla känslor, annars byggs det bara på och då blir det bara jobbigare (iaf är det så för mig)!
Hoppas allt går bra!