• Theryd87

Lyckad FET, nu oro...

Hej!

Igår var jag och min man inne och gjorde en lyckad fet. Vi är otroligt lyckliga över att vårt lilla frö överlevde upptiningen och att det såg fint ut.

Nu när oron och stressen släppt för hurvida det skulle bli en fet, åker mina känslor bergochdalbana. Nu är jag orolig för att det inte fäster, att vi förlorar det, samtidigt är jag glad och vill att dagarna fram till test ska gå fort. Jag kan också känna att det stramar och spänner, är det ett gott tecken? Trots all min oro har jag en bra känsla i kroppen och jag försöker fokusera på den. Vad mer kan jag göra?

• Svar på tråden Lyckad FET, nu oro...
  • Theryd87
    Tino skrev 2017-04-27 07:22:48 följande:
    Jag ruvar också på en femdagars fryst blastocyst. Vi har så väldig tur som fått till frysen. Alla får inte det. Så på ett sätt är jag så glad och tacksam. Gällande symptom kan det vara positivt det du känner. Men det kan också vara vanlig pms eller symptom på lutinus. Svårt att säga. Låter klokt att fokusera på den bra känslan. Och låter bra att det känns positivt i kroppen. Men man kan aldrig veta innan test om man får positivt på testet. Jag förstår också den där oroliga känslan. Jag är ibland så orolig, negativ och ledsen. Jag känner inga sympom som jag inte brukar känna innan mens. Det känns inte helt positivt. Jag dricker mindre kaffe. Ingen alkohol och undviker sådant man inte borde äta som gravid. Jag vågar inte heller träna för hårt. Håller tummarna för dig.
    Ah verkligen. Vi fick 12 befruktade men bara ett som klarade sig till frysen, så den otroliga lycka att den även klara upptiningen går inte att beskriva.
    Jo det är det jag tänker, samtidigt brukar jag inte ha symtom så tidigt innan mens och jag hoppas att det inte är crinone (tog de istället för lutinus)
    Jag vet inte vad jag ska tro om mina symtom, tänker att jag inbillar mig för att det är för tidigt för att känna nåt.. men man vet ju aldrig. Samma här, ska lusläsa livsmedelsverkets sida och skriva ut så jag får bättre koll på vad jag kan äta och vad jag bör undvika. 
    Håller tummarna för dig med! När har du testdag? Jag har 15 maj men funderar på att testa tidigare bara för att jag tror att jag inte klarar av att vänta till 15e...
  • Theryd87
    Tino skrev 2017-04-27 16:59:18 följande:

Åhh så bra att det gick bra att tina den lilla. Är detta första insättningen? Jag var också nervös att vår inte skulle klara upptiningen. Men vi har ändå 2 till i frysen. Jag var lite ovetande om att det skulle vara ett så stort bortfall från antal äggblåsor - ägg - mogna ägg - befruktade ägg - ägg som utvecklas normalt - de som kan frysas. Det var en liten chock.

Jag har testdag om en vecka. Har redan lyckats vänta en vecka så kanske klarar en vecka till. Men vi får se. Kanske blir ett test innan. Men är så räty att det ska vara negativt.

Man ska nog försöka låta bli att fokusera på symptom. För man kan känna på alla möjliga sätt och det brhöver varken vara positivt eller negativt.

Det är vår andra. Gjorde en insättning med färskt embryo imjan förra året, men det tog sig inte. Det här har vi väntar på sen april förra året. Jag blev överstimulerad och fick inte sätta in något och sen kände vi att det inte passade att göra nån återföring. Nu är vi båda mer än redo och är väldigt förhoppningsfulla.

Jo det är väldigt chockerande över hur mycket man förlorar i processen. Hade ca 40 blåsor, 22 mogna ägg,12 befruktade och ett klarade nedfrysningen och tack o lov är nu placerat i mig.

Hur många försök har ni gjort hittils?

Vad spännande med test om en vecka. Håller tummar för ett stort + ??? ah jag funderar på att testa på måndag ???? två veckor innan rmc sagt att jag ska testa, men vet inte o jag orkar vänta till testdag. Förstår din oro, är det med. Kom ihåg att det kan visa - en dag för att visa + nästa, så ge inte upp i första taget, det kommer gå bra!
  • Theryd87
    Tino skrev 2017-04-28 08:23:45 följande:
    Bra att ni kunde vänta med att gå vidare med nästa försökt så det passade bättre tidsmässigt. Jag hade liknande bortfall som du. 25-30 blåsor, 15 ägg, 10 mogna ägg, 8 befruktade och 3 till frysen. Men hag har förstått att det är ett jättebra utfall så måste ändå vara nöjd. Det fanns också risk för överstimulering så blev totalfrys och insättning nu i april. Det är första IVF och vi har försökt få barn 2,5 år så der är inte superlänge. Men vi känner oss redo nu!

Det är ju vanligt att testa tidigt. Får man positivt skulle jag gärna vilja testa. Men blir det negativt skulle jag bli så ledsen. Så här möjligt gravid har jag aldrig varit och tycker om det. Men som du skriver kan det vara för tidigt då. Svårt val! Vi får se hur vi gör. Kanske köper ett test extra i alla fall. Hur länge har du ruvat då du eventuellt tänker testa?

Just då var det jättejobbigt att inte fortsätta, men nu i  efterhand vet jag att jag gjort rätt =)
    Åh vad skönt att ni fick såpass många till frysen. Fick höra av många att jag skulle vara glad över vårt enda... Inget man vill höra direkt efter äggplock men tyvärr är det så det är precis som du skrev tidigare.
    Vi har försökt i lite mer än 3 år, det är inte lika länge som många andra par. Men för mig som velat ha barn sen många år känns det som en evighet att komma hit där vi är idag. Och är det nånting jag lärt mig under den här tiden så är det att vi har alla rätt till att känna så som vi gör, låt ingen se ner på dig bara för att du inte har försökt lika länge som andra. Alla har olika orsaker till barnlöshet och det går inte att jämföra! Är tacksam över att jag har en vän som är i en liknande situation som mig, hon har precis fått en tös efter ett fet vilket ger mig mycket hopp om vårt försök =)

Det är så jag med känner, finns chansen att det blir ett + så kommer jag garanterat göra det. Men känns det osäkert tänker jag vänta. Vill vara säker på att det resultat jag får är helt säkert, vilket resultat det än blir. Räcker med att få negativt besked en gång på ett försök.. 
    Visst är det så, visst har jag fått göra ett färskförsök, men jag kände fort att det inte gått och gick därför vidare snabbt. Den här gången känns det så mycket mer positivt =) Om jag kommer att testa på måndag så har jag ruvat i 8 dagar då, och 8 + 5 = 13 och då ska vi kunna få ett + =D Tänker köpa fler test idag så jag har hemma, men har inget bestämt än. 
    Håller tummarna för dig =)

• Theryd87
    Tino skrev 2017-04-28 22:03:45 följande:
    Tack för dina fina ord. Jag försöker ofta fokusera på vad som ändå är positivt det är nog inte helt sunt alla gånger. Ibland är det så tufft och jag mår dåligt och är orolig att det någonsin kommer att gå.

Jag har vänner som varit ledsna och behövt tröst när de inte blivit gravida direkt. Eller tom innan de ens försökt varit ledsna för att de tror att det inte kommer att gå. Det har känts som de tycker att det är en tävling att de måste bli gravida före min och min man. Ingen har ju sagt det men der känns så. För vi är gifta och har bra jobb och karriärer, bra bostad osv. Vi är generellt bäldigt lyckliga tillsammans. Alla tittar på min mage så fort vi ses och byter blickar med varandra om jag tex inre dricker alkohol. De blir gravida så klart och vissa har fått fler barn under dessa 2,5 år. Precis som du har jag längtat efter barn mångamångamånga år. Men väntade på att träffa den rätta och att han skulle bli redo. Nu ör det är inte många kvar i bekantskapskretsen som inte har barn. De vann i alla fall över oss. Vi står ensama kvar. Det skulle vara så skönt att för en gång skull vara den som är gravid. Och inte den som står kvar som en trasig matta när alla andra springer förbi utan att överhuvudtager reflektera över att vi kanske har problem.

Jag har fått tips att öppna upp mig mer för vi säger bara att vi inte vill ha barn just nu men tycker det är så svårt. Jag vågar liksom inte visa mig svag. Då är det bra att det finns forum där man kan vara anonym. För ja, jag tycker denna process varit skitjobbig. Jag har en vän jag kan prata med lite men blir mest tekniska saker som att vi får hjälp och utfallet har varit bra. Inte så mycket känslor alls. Så bra arr du har din vän aom lyckats med ivf. Det måste vara skönt att se så nära att det faktiskt kan gå vägen.

Jag är på rd 8 idag och ska ha mens när som helst om det inte lyckats. Men lutinus kan nog ställa till med att den är försendad. Jag känner fortfarande inget speciellt. Känns inte helt positivt tyvärr. Vet inte om det är möjligt att känna på sig hur det går så här tidigt. Men det låter i alla fall mycket bra att du faktiskt känner att det känns positivt och annorlunda denna gången. Vi köpte i alla fall två test som vi kan ta om vi skulle vilja.

Nu blev mitt svar långt och kanske inte helt logiskt. Men det betydde mycket när du skrev att man faktiskt får vara ledsen även om andra har det värre.

<3 Det är inte alltid lätt att försöka ge stöd/tröst till någon, även om vi är i samma situation. Är därför glad över att ha kunnat skriva något till dig som ger dig någon form av stöd.

Ah de finns överallt, de är så ledsna över att de försökt i 3 månader och sen blir de gravida och får barn efter fjärde äl... Jösses vad trött jag blir på dom! När du har en normal äl och inte blivit gravid efter 12 månader, då har du anledning att bli ledsen. Själv har jag ingen äl överhuvudtaget!
    Jag tänker inte säga åt dig hur du ska göra, men jag skulle antingen göra som du och fortsätta trösta och stötta och inte säga mer eller så skulle jag säga rakt ut som det är nästa gång nån klagar. Själv öppnade jag upp för omgivningen när vi satte igång med ivf, ville att folk skulle förstå om jag inte var så pigg på att prata barn, försök eller gilla ultraljudsbilder. Det har hjälp mig väldigt mycket att vara öppen, men sen är jag också en öppen person. På gott och ont... Just nu vet rätt många om att vi gjort en insättning och jag har börjat ångra att jag sagt det till en del. Inte för att jag inte får nåt stöd, för det får jag, men för att jag helt plötsligt börjar känna mig mer pressad att det ska gå bra...
    Vad tråkigt att folk ska se det som en tävling. En kollega till min man sa: "Barn gör man inte! Man får dem!" Är så skönt att bära med mig de orden för att ett barn kommer verkligen att vara en gåva.

Precis som du skriver, du själv är den som väljer var och hur du vill prata. Det kan aldrig nån annan bestämma!
    Ah det är skönt att veta att det faktiskt går, och det ska du också tänka =)

Vid vårt förra försök fick jag mensen 2-4 dagar efter att den "normalt" skulle ha kommit. Så den kan komma lutinus, eller inte. Själv har jag crinone nu och är så att säga 4 dagar över tiden med ett negativt gravtest (idag) så jag tror att min mens kommer att komma vilken dag som. Försöker vara positiv och tänka att det kan vara som så att jag gjorde testet en dag för tidigt. Men tänker inte köpa hem fler test nu, jag har ett kvar och det tar jag dagen innan eller samma dag som jag har testdag. Känner mig inte lika positiv idag som när jag skrev sist, men ger inte upp än och vi har ett försök kvar innan vi måste börja betala så än kämpa vi på =)

Nu fick du med ett långt svar =)
    Absolut! Och glöm inte att släppa ut alla känslor, annars byggs det bara på och då blir det bara jobbigare (iaf är det så för mig)!

Hoppas allt går bra!

Svar på tråden Lyckad FET, nu oro...