• OscarRosén

Tvillingnamn

Hej! Jag och min sambo väntar tvillingpojkar i juli. Vi är osäkra på vad vi vill att dom ska heta. Vi i har två barn sen tidigare som heter Balder & Signe, vi vill såklart att deras namn ska passa ihop med tvillingarna.

Här är våra personliga favorit.

Lowe & Ludwig

Simba & Svante

Här är några namn som släkt & vänner tycker dom ska heta.

Alfons & Adrian

Loke & Loui

Mio & Milton

Vad tycker ni? Skriv gärna om ni har några egna förslag på namn som passar bra ihop med Balder & Signe. Gärna namn som inte är så jätte vanliga namn

• Svar på tråden Tvillingnamn
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Twins) skrev 2017-05-01 13:16:23 följande:

Hej

Av era förslag tycker jag det enda som var fint är Love och Ludvig. Men med just denstavningen, inte w.

Jag tolkar det som att tvillingarna absolut ska börja på samma bokstav? Kanske

Tyr och Tristan

Frej och Frans

Tyr och Tristan var jättefint!
  • Dixie
    Anonym (Blä) skrev 2017-05-01 11:48:21 följande:

Är det tänkt att Lowe & Ludwig ska uttalas annorlunda från Love & Ludvig?

Varför skulle de uttalas olika - på svenska har v och w samma uttal.
  • Dixie

Jag skulle inte välja tvillingnamn på samma bokstav, av era förslag skulle jag valt

Svante & Adrian

Andra förslag;

Einar & Tage

Ruben & Sixten

Vilgot & Erik

• Kanttant
    Dixie skrev 2017-05-01 13:52:36 följande:

Men det är ju inte allitd självklart för det, finns ju många namn vars uttal eller namnet+uttal som har "importerats" till Sverige. Finns de som valt namn som t.ex. Jason, det uttalas ju inte enligt hur vi i Sverige skulle uttala det med våra bokstavsljud. Så är ju inte helt självklart hur namnen skulle uttalas :)
  • Sarita
    Anonym (Men?) skrev 2017-05-01 12:58:07 följande:
    Om du vill att man ska kunna uttala namnet på engelska så stava det Louve, då kommer du lite närmare iaf. Lowe blir bara konstigt, och vad är egentligen bäst? "Kärlek" eller "Låg"? 
    Ludwig är tysk stavning, funkar inte heller så bra på engelska.

Det är givetvis ert val, men resultatet blir att de alltid kommer att behöva bokstavera sina namn och ändå få dem stavade och uttalade fel. Själv har jag två efternamn som alltid måste bokstaveras och hatar det.
    Den där bokstaveringen kommer rimligen att bestå i att de säger "lowe med dubbel-v" så de lär inte få det värre än Kristian med K, Carl med C, Mari med i och en massa andra som inte heller lider nämnvärt av sina namn.
  • Anonym (Blä)
    Dixie skrev 2017-05-01 13:52:36 följande:
    Just så, vilket gör W överflödigt i det svenska alfabetet. Att det numer finns med beror på att mängden låneord från andra språk ökat.

Om det är utländska namn vill jag veta hur de ska uttalas för att ha en åsikt om det.
  • Mor till Ella

Algot & Adrian

Dante & Didrik

Erik & Emil

Hugo & Harald

Ivan & Ingmar

Jarl & Joar

Kristian & Kristoffer

Leo & Love

Max & Milo

Noah & Nicke

Olle & Ove

Pelle & Pär

Ralph & Rick

Sixten & Sivert

Tore & Trym

Valter & Viggo

Zack & Zigge

• OscarRosén
    Anonym (Twins) skrev 2017-05-01 13:16:23 följande:

Hej

Av era förslag tycker jag det enda som var fint är Love och Ludvig. Men med just denstavningen, inte w.

Jag tolkar det som att tvillingarna absolut ska börja på samma bokstav? Kanske

Tyr och Tristan

Frej och Frans

Tyr & Tristan

Frej & Frans lägger vi absolut till på vår lista, jätte fina namn?
  • OscarRosén

[quote=77639788][quote-nick]Anonym (Piff och puff) skrev 2017-05-01 13:26:51 följande:[/quote-nick]

Måste namnen börja på samma bokstav eller passa så överdrivet bra ihop? Tycker det känns lite piff och puff eller humle och dumle över det. Kan de inte ha helt egna fina namn, typ Ludvig och Adrian? De är ju egna personer och ska bli egna vuxna människor.

[/quot

Namnen måste absolut inte börja på samma bokstav, men vi vill att dom ska låta bra ihop. Man ska kunna höra att det är tvillingar och det gör man oftast om namnen börjar på samma bokstav. I min familj börjar alla barn på samma bokstav, vi heter Oliver, Olivia. Oscar & Othilia. Det tycker jag är lite överdrivet.

• OscarRosén
    Anonym (Trams) skrev 2017-05-01 13:04:08 följande:

Stackars alla som heter William, Älwa etc......Sedan när blev W krångligt och ovanligt i Sverige?

Personligen gillade jag just Lowe o Ludwig (i vilken stavning som helst) bäst bland era förslag. Loke skulle passa fint med Balder också, men kommer inte på något bra tvillingnamn till det just nu.

Vi har tänkt lite på Loke & Linus eller Loke & Liam. Tycker du att det funkar?
Svar på tråden Tvillingnamn