• OscarRosén

Tvillingnamn

Hej! Jag och min sambo väntar tvillingpojkar i juli. Vi är osäkra på vad vi vill att dom ska heta. Vi i har två barn sen tidigare som heter Balder & Signe, vi vill såklart att deras namn ska passa ihop med tvillingarna.

Här är våra personliga favorit.

Lowe & Ludwig

Simba & Svante

Här är några namn som släkt & vänner tycker dom ska heta.

Alfons & Adrian

Loke & Loui

Mio & Milton

Vad tycker ni? Skriv gärna om ni har några egna förslag på namn som passar bra ihop med Balder & Signe. Gärna namn som inte är så jätte vanliga namn

• Svar på tråden Tvillingnamn
  • Anonym (Trams)
    OscarRosén skrev 2017-05-01 17:58:00 följande:

Vi har tänkt lite på Loke & Linus eller Loke & Liam. Tycker du att det funkar?

O ja! Båda kombinationerna var jättefina!
  • Anonym (Va)

Det låter som om ni döper hundvalpar.

• Dixie
    Kanttant skrev 2017-05-01 14:24:58 följande:

Men det är ju inte allitd självklart för det, finns ju många namn vars uttal eller namnet+uttal som har "importerats" till Sverige. Finns de som valt namn som t.ex. Jason, det uttalas ju inte enligt hur vi i Sverige skulle uttala det med våra bokstavsljud. Så är ju inte helt självklart hur namnen skulle uttalas :)

I detta fallet är det självklart - i svenskan finns ingen uttalsskillnad på v och w!
  • Crazzy
    Anonym (Va) skrev 2017-05-01 18:19:53 följande:

Är benägen att hålla med.

Glöm inte att ni döper individer, de må vara tvillingar men de kommer ju liksom inte sitta ihop vid höften hela livet... Klart man inte behöver ta namn som klingar illa tillsammans, men om jag var du skulle jag hoppa av "samma bokstavs"-tåget.
  • Dixie
    OscarRosén skrev 2017-05-01 17:58:00 följande:

Vi har tänkt lite på Loke & Linus eller Loke & Liam. Tycker du att det funkar?

Det är helt andra typer av namn än syskonens, nu är kanske inte det viktigt för er....

Varför är det viktigt att det märks att det är "tvillingnamn" som börjar på samma bokstav, de är ju trots allt två individer och visst bor de ihop sina första 18 år - men de kommer ju inte alltid att följas åt!
  • Kanttant
    Dixie skrev 2017-05-01 18:28:06 följande:

I detta fallet är det självklart - i svenskan finns ingen uttalsskillnad på v och w!

Men, min poäng var ju att det hade kunnat vara annorlunda - t.ex. ts eller ts partner kanske hade amerikanst påbrå och namnet valdes därför med sådant uttal. Menar bara att det inte är konstig fråga om ts hade tänkt uttala det som svenskt uttal eller faktiakt använda ett annat uttal specifikt för w.
  • OscarRosén
    Anonym (Va) skrev 2017-05-01 18:19:53 följande:

Tur att det inte är dina barn då, utan mina barn. Och jag döper dom till vad jag vill, även om du tycker att det låter som dom är hundvalpar...
  • Anonym (Va)
    OscarRosén skrev 2017-05-01 19:00:11 följande:

Tur att det inte är dina barn då, utan mina barn. Och jag döper dom till vad jag vill, även om du tycker att det låter som dom är hundvalpar...

Poängen är väl mer att du inte tycks förstå att dom är individer även om de är tvillingar. Sannolikt kommer du att klä dem i likadana kläder och inte låta dem vara just individer.
  • Anonym (Lis)

Fina namn men tycker det blir fel om namnen är för lika. Dom kommer dela så mycket, så ett eget namn kan de väl få ha. Många av förslagen innehåller samma antal bokstäver dessutom. Alfred är ett fint namn som kanske kan vara er smak :)

• nevermind

Men måste namnen matcha?? Låt dom var individer. Jag menar, trist om det kommer ut någon som verkligen är en X och den andre är en solklar Y, hur gör ni då?

Svar på tråden Tvillingnamn