• nnnnnnnn

Från timanställd till schema?

Du kan väl inte vara timanställd på schema???

Fråga rakt ut - detta schema jag har fått/ska få, hur ser det ut? Och hur stor anställningsgrad får jag på mitt kontrakt?

För om schemat inte är bra, så behöver du kunna förhandla om det innan du skriver på avtalet.
    Och om du ska ha fast schema så behöver du få ett nytt avtal med din anställningsgrad (tex 50%, 75% 100%).

För om du tex får 70% förlagt på 5 dagar/vecka så är det väl inte OK? De måste ju förstå att du vill arbeta 100% och ha möjlighet till det på ett vettigt sätt tex att du har helt lediga eftermiddagar eller heldagar då du kan jobba på andra ställen. Annars får de öka din arbetsgrad.

Jag vet att i bristyrken är det hyfsat vanligt att de anställer på 100% även om de bara har behov av tex 70%, men då ingår det att hoppa in på timmar resten av tiden.
    Så om du jobbar dina 70% och de inte ringer in dej under resten av veckan får du 100% lön, men om de ringer in dej så måste du ta dessa pass tills du är uppe i 100% (40 h) under veckan (inte jobba mer än 40h/vecka).

Så jag hade försökt förhandla mej till 100% på pappret mot att de får ringa in mej ledig tid tills jag jobbat 40h/vecka inklusive de bokade passen.

Svar på tråden Från timanställd till schema?