• Personligassistent

Från timanställd till schema?

Jag har tidigare arbetat som timvikarie som personlig assistent. Blivit inringd och hoppat in när det behövts, eller fått pass schemalagda vissa månader (en månad åt gången, eller under sommaren juni-augusti).

Jag har blivit tillfrågad om jag vill gå på schema, men det verkar som att jag fortfarande kommer vara timanställd. Så jag kommer inte få några förmåner, inte bättre lön - men däremot "inte kunna tacka nej" till pass om jag inte har möjlighet att jobba. 

Eftersom jag har flera olika jobb för att få en bra lön, så ställer det till det lite för mig. Då jag i vanliga fall brukar få veta vilka dagar det behövs folk varje månad, på alla arbetsplatser och kunna pussla ihop nästa månads arbetspass så att jag får jobba så mycket som möjligt (och ha ledigt mellan pass osv.) och sedan kunna hoppa in om jag blir inringd utöver det.

Om jag nu ska gå på schema och jobba varje månad, innebär det att jag inte kommer kunna jobba lika mycket på mina andra jobb. Om jag jobbar bestämda dagar varje månad, så kan jag ju inte tacka ja till jobb på andra ställen då (och pussla lika mycket), vilket betyder att de inte kommer tillfråga mig om jag kan jobba tillslut. Dessutom får jag bättre lön på andra jobb, än på det där jag blivit erbjuden schema. Så jag undrar om ni har några råd?

Ska jag tacka ja till schema, förlora min "frihet att välja pass" och inte kunna jobba lika mycket på andra ställen (och då även antagligen få mindre lön varje månad), men samtidigt vara "säker på att få lön varje månad"...

Eller ska jag fortsätta vara timanställd, pussla ihop de pass jag erbjuds och då kanske börja studera istället?
  • Svar på tråden Från timanställd till schema?
  • nnnnnnnn

Du kan väl inte vara timanställd på schema???

Fråga rakt ut - detta schema jag har fått/ska få, hur ser det ut? Och hur stor anställningsgrad får jag på mitt kontrakt?

För om schemat inte är bra, så behöver du kunna förhandla om det innan du skriver på avtalet.
    Och om du ska ha fast schema så behöver du få ett nytt avtal med din anställningsgrad (tex 50%, 75% 100%).

För om du tex får 70% förlagt på 5 dagar/vecka så är det väl inte OK? De måste ju förstå att du vill arbeta 100% och ha möjlighet till det på ett vettigt sätt tex att du har helt lediga eftermiddagar eller heldagar då du kan jobba på andra ställen. Annars får de öka din arbetsgrad.

Jag vet att i bristyrken är det hyfsat vanligt att de anställer på 100% även om de bara har behov av tex 70%, men då ingår det att hoppa in på timmar resten av tiden.
    Så om du jobbar dina 70% och de inte ringer in dej under resten av veckan får du 100% lön, men om de ringer in dej så måste du ta dessa pass tills du är uppe i 100% (40 h) under veckan (inte jobba mer än 40h/vecka).

Så jag hade försökt förhandla mej till 100% på pappret mot att de får ringa in mej ledig tid tills jag jobbat 40h/vecka inklusive de bokade passen.

• Lena

Är du säker på du inte har blandat ihop timanställd och timlön?

• PersonligassistentTS

Jag misslyckades tydligen med något, så jag kan inte svara under mitt TS-namn.

Jag är timanställd, vid behov, jag hoppar in när det behövs (och kan om jag ha tur få veta vilka pass som är lediga månaden innan, framförallt får jag schema under sommaren då det behövs sommarvikarier). Jag har timlön, och får betalt de timmar jag jobbar. Har en timanställning, vid behov, löpande visstidsanställning (vet inte vad det heter riktigt, men jag är s.k. timvikarie, har ingen "utlovad arbetstid" med viss många timmar i veckan, utan får jobba om jag blir tillfrågad när någon är sjuk eller vill ha ledigt).

Det som jag blir förvirrad över är just det, att jag om jag ska börja jobba på schema, kommer ha samma lön (en ganska dålig lön), inte få jobba heltid - men ändå vara "uppbokad" visst många dagar i veckan. Vilket innebär att om jag blir erbjuden jobb på andra ställen de dagarna (där jag får bättre lön) så måste jag tacka nej. Så jag får alltså hoppas på att bli erbjuden jobb på de andra ställena, när jag är ledig från stället där jag har "fast schema" (men som alla vikarier vet blir man i princip alltid tillfrågad om att jobba samma datum på alla ställen, sedan så är telefonen tyst när man är ledig och har möjlighet att jobba...murphys lag?)

Jag hade ju hoppats på att bli erbjuden schema på något av de andra ställena, där jag får bättre lön och bättre villkor - och bara kunna hoppa in extra på det här jobbet (där jag nu blivit tillfrågad om att arbeta efter ett schema), men jag verkar inte ha sån tur.

Och det kan ju gå ganska snabbt i det här yrket, plötsligt har någon slutat och man kan bli erbjuden en tjänst, då vill jag ju inte vara fastlåst vid en arbetsplats (och ha längre uppsägningstid än vad jag har som timanställd, då jag helt enkelt bara kan "tacka nej" till jobb) OM det nu skulle vara så att jag kan få chans att jobba mer på ett annat ställe. 

Men samtidigt känns det ju bra att veta att man har en liten inkomst säkrad varje månad, dock blir det runt 10.000/mån och svårare att jobba extra och få en extraslant. Dessutom har jag hört att arbetsgivaren inte vill att man ska ha andra jobb om man har ett schema...även att jag kan bli tvungen att hoppa in om någon är sjuk, för då är jag "som en ordinarie" (har schema) även om jag inte har samma rättigheter som någon som är fast anställd...

• idaan

Jag har en tillsvidare anställning sedan 10 år som personlig assistent(privat bolag). trotts att vi har ett rullande schema så har vi timlön & ingen månadslön.

Men om du får en schemarad så borde det väl bli lättare för dig att veta hur du har jobb i förväg & på så sätt kunna boka in/ta andra pass?

• Fyrbarnsfar

Hej!

Att ha timlön i stället för månadslön är nog snarare regel än undantag som personlig assistent.

Det kan vara en fördel att ha inskrivet i sitt schema att man ska jobba ca 50 % eller 70 % (eller vad det kan vara) då hänsyn ofta tas till sådant vid schemaläggningen, men sanningen att säga är sådant sällan hugget i sten - schemaläggaren kan hävda att det av olika anledningar är brist på timmar (kunden är bortrest, ovanligt frisk, ovanligt sjuk, på kortis ovanligt mycket etc.) eller välja att räkna anställningsgraden på olika sätt. Om man exempelvis har inskrivet 70 % i sitt avtal behöver arbetsgivaren dessutom bara erbjuda 70 %. Har den personliga assistenten andra jobb, barn som måste hämtas på dagis, andra åtaganden etc. och inte kan ta vissa erbjudna pass har assistenten inte rätt till några andra pass för att komma upp i 70 %.

Som nnnnnnnn föreslår ovan att man kan vara anställd på 100 % och ha 70 % schemalagt och sedan 30 % som man hoppar in vid behov och om behovet inte föreligger och man bara jobbar 70 % ändå få 100 % betalt, låter jättebra i princip, men det blir nog svårt att få igenom just som personlig assistent. Assistentbolaget får ju betalt från FK eller kommunen just för de faktiskt jobbade timmarna, så resten måste bolaget i så fall hosta upp själva och de marginalerna finns sällan.

Generellt sett brukar det anses bättre att gå på schema, eftersom man har en större trygghet, men jag förstår att det i ditt fall inte behöver vara fallet. Gränsen mellan att gå på schema och inte gå på schema kan dock i praktiken vara väldigt flytande. Kanske går det att lösa som så att du har ett mindre antal pass fast inbokade (typ 25 %) i veckan och sedan jobbar en större eller mindre del som "inhoppare"? Det kan vara skönt för såväl assistent som kund och schemaläggare att ha vissa fasta tider.

Lycka till!

• PersonligassistenttTS

Jag får bara runt 10.000/mån och känner att jag blir som "fast anställd" och måste tacka nej till andra pass, där jag kanske skulle tjäna mer.

Som timvikarie med schema försvinner väl rätten att tacka nej till pass, möjligt att anställningsformen ändras...men om jag blir tillsvidareanställd med fast schema försvinner väl semesterersättningen? Då får jag ju ut ännu mindre pengar.

Hur ser det ut för personliga assistenter? Man bör väl kunna förhandla sig till en högre lön om det nu är så att man ska förlora rätten att tacka nej till pass? Och möjligheten att jobba någon annanstans.

Jag tycker att 10.000kr/mån är ganska lite, om det blir min enda inkomst och jag inte kan jobba på andra ställen (tidigare har jag kunnat få ihop pass på olika ställen så jag tjänat mycket mer) så förlorar jag ju på att arbeta efter ett schema, när jag tycker att det borde vara tvärtom.

Har någon erfarenhet av att gå från timvikarie till att arbeta efter ett fast schema? Kan man förhandla sig till en bättre lön?

Svar på tråden Från timanställd till schema?