Från timanställd till schema?
Jag har tidigare arbetat som timvikarie som personlig assistent. Blivit inringd och hoppat in när det behövts, eller fått pass schemalagda vissa månader (en månad åt gången, eller under sommaren juni-augusti).Jag har blivit tillfrågad om jag vill gå på schema, men det verkar som att jag fortfarande kommer vara timanställd. Så jag kommer inte få några förmåner, inte bättre lön - men däremot "inte kunna tacka nej" till pass om jag inte har möjlighet att jobba.
Eftersom jag har flera olika jobb för att få en bra lön, så ställer det till det lite för mig. Då jag i vanliga fall brukar få veta vilka dagar det behövs folk varje månad, på alla arbetsplatser och kunna pussla ihop nästa månads arbetspass så att jag får jobba så mycket som möjligt (och ha ledigt mellan pass osv.) och sedan kunna hoppa in om jag blir inringd utöver det.
Om jag nu ska gå på schema och jobba varje månad, innebär det att jag inte kommer kunna jobba lika mycket på mina andra jobb. Om jag jobbar bestämda dagar varje månad, så kan jag ju inte tacka ja till jobb på andra ställen då (och pussla lika mycket), vilket betyder att de inte kommer tillfråga mig om jag kan jobba tillslut. Dessutom får jag bättre lön på andra jobb, än på det där jag blivit erbjuden schema. Så jag undrar om ni har några råd?
Ska jag tacka ja till schema, förlora min "frihet att välja pass" och inte kunna jobba lika mycket på andra ställen (och då även antagligen få mindre lön varje månad), men samtidigt vara "säker på att få lön varje månad"...
Eller ska jag fortsätta vara timanställd, pussla ihop de pass jag erbjuds och då kanske börja studera istället?