Inlägg från: PersonligassistentTS |Visa alla inlägg
  • PersonligassistentTS

Från timanställd till schema?

Jag misslyckades tydligen med något, så jag kan inte svara under mitt TS-namn.

Jag är timanställd, vid behov, jag hoppar in när det behövs (och kan om jag ha tur få veta vilka pass som är lediga månaden innan, framförallt får jag schema under sommaren då det behövs sommarvikarier). Jag har timlön, och får betalt de timmar jag jobbar. Har en timanställning, vid behov, löpande visstidsanställning (vet inte vad det heter riktigt, men jag är s.k. timvikarie, har ingen "utlovad arbetstid" med viss många timmar i veckan, utan får jobba om jag blir tillfrågad när någon är sjuk eller vill ha ledigt).

Det som jag blir förvirrad över är just det, att jag om jag ska börja jobba på schema, kommer ha samma lön (en ganska dålig lön), inte få jobba heltid - men ändå vara "uppbokad" visst många dagar i veckan. Vilket innebär att om jag blir erbjuden jobb på andra ställen de dagarna (där jag får bättre lön) så måste jag tacka nej. Så jag får alltså hoppas på att bli erbjuden jobb på de andra ställena, när jag är ledig från stället där jag har "fast schema" (men som alla vikarier vet blir man i princip alltid tillfrågad om att jobba samma datum på alla ställen, sedan så är telefonen tyst när man är ledig och har möjlighet att jobba...murphys lag?)

Jag hade ju hoppats på att bli erbjuden schema på något av de andra ställena, där jag får bättre lön och bättre villkor - och bara kunna hoppa in extra på det här jobbet (där jag nu blivit tillfrågad om att arbeta efter ett schema), men jag verkar inte ha sån tur.

Och det kan ju gå ganska snabbt i det här yrket, plötsligt har någon slutat och man kan bli erbjuden en tjänst, då vill jag ju inte vara fastlåst vid en arbetsplats (och ha längre uppsägningstid än vad jag har som timanställd, då jag helt enkelt bara kan "tacka nej" till jobb) OM det nu skulle vara så att jag kan få chans att jobba mer på ett annat ställe. 

Men samtidigt känns det ju bra att veta att man har en liten inkomst säkrad varje månad, dock blir det runt 10.000/mån och svårare att jobba extra och få en extraslant. Dessutom har jag hört att arbetsgivaren inte vill att man ska ha andra jobb om man har ett schema...även att jag kan bli tvungen att hoppa in om någon är sjuk, för då är jag "som en ordinarie" (har schema) även om jag inte har samma rättigheter som någon som är fast anställd...

Svar på tråden Från timanställd till schema?